Skip to main content
Erschienen in: Japanese Journal of Ophthalmology 1/2024

15.11.2023 | Clinical Investigation

Intraocular pressure changes at different gaze positions after superior rectus muscle-lateral rectus muscle loop myopexy in highly myopic strabismus

verfasst von: Shinji Arai, Hiroko Suzuki, Shion Hayashi, Risako Inagaki, Takashi Haseoka, Akiko Hikoya, Miwa Komori, Tamami Shimizu, Yoshihiro Hotta, Miho Sato

Erschienen in: Japanese Journal of Ophthalmology | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To evaluate changes in intraocular pressure (IOP) at different gaze positions before and after superior rectus muscle-lateral rectus muscle (SR-LR) loop myopexy in highly myopic strabismus (HMS).

Study design

Nonrandomized clinical, prospective, interventional trial.

Methods

Fourteen patients with HMS (18 eyes) who underwent SR-LR loop myopexy were divided into 3 groups: < 100 prism diopters (PD) (mild esotropia [ET] group), > 100 PD (large ET group), and > 100 PD, and simultaneous recession of the medial rectus (MR) muscle was performed (large ET + MR group). Intraocular pressure was measured preoperatively and postoperatively at the primary, abduction, and adduction positions in each group.

Results

Intraocular pressure did not change after surgery in the mild ET group. Intraocular pressure significantly decreased in the abduction position (from 20.0 ± 2.1 to 16.0 ± 1.9 mmHg, P = 0.043) in the large ET group and in the abduction (from 22.2 ± 5.9 to 15.6 ± 4.3 mmHg, P = 0.048) and primary positions (from 15.8 ± 5.0 to 10.2 ± 2.8 mmHg, P = 0.043) in the large ET + MR group. The preoperative significant differences in IOP between the abduction and adduction positions in the large ET group (7.4 ± 3.4 mmHg) and the large ET + MR group (10.0 ± 5.5 mmHg) disappeared postoperatively (3.2 ± 2.8 mmHg and 3.6 ± 1.7 mmHg, respectively). The differences in IOP between abduction and adduction were similar in all the groups.

Conclusion

SR-LR loop myopexy decreased IOP in patients with HMS in the abduction and primary positions.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Yokoyama T. Myopic strabismus: a surgical strategy derived from pathophysiological imaging studies. In: Proceedings book XIIth ISA meeting: advances in strabismus, pp. 9–20 (2014). Yokoyama T. Myopic strabismus: a surgical strategy derived from pathophysiological imaging studies. In: Proceedings book XIIth ISA meeting: advances in strabismus, pp. 9–20 (2014).
2.
Zurück zum Zitat Saunders RA, Helveston EM, Ellis FD. Differential intraocular pressure in strabismus diagnosis. Ophthalmology. 1981;88:59–70.CrossRefPubMed Saunders RA, Helveston EM, Ellis FD. Differential intraocular pressure in strabismus diagnosis. Ophthalmology. 1981;88:59–70.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Haneda S, Kanno M, Sato M, Oonuma I, Yamashita H. A case of myopic strabismus fixus with increased intraocular pressure. In: Proceedings book XIth ISA meeting: Update on strabismology, pp. 497–501 (2010). Haneda S, Kanno M, Sato M, Oonuma I, Yamashita H. A case of myopic strabismus fixus with increased intraocular pressure. In: Proceedings book XIth ISA meeting: Update on strabismology, pp. 497–501 (2010).
4.
Zurück zum Zitat Hayashi S, Sato M, Miura H, Sugano A, Yamazaki M, Yamashita H. Intraocular pressure decreases after muscle union surgery for highly myopic strabismus. Jpn J Ophthalmol. 2015;59:118–23.CrossRefPubMed Hayashi S, Sato M, Miura H, Sugano A, Yamazaki M, Yamashita H. Intraocular pressure decreases after muscle union surgery for highly myopic strabismus. Jpn J Ophthalmol. 2015;59:118–23.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Arai S, Suzuki H, Hayashi S, Inagaki R, Haseoka T, Hikoya A, et al. Intraocular pressure at different gaze positions in patients with highly myopic strabismus. Jpn J Ophthalmol. 2022;66:572–8.CrossRefPubMed Arai S, Suzuki H, Hayashi S, Inagaki R, Haseoka T, Hikoya A, et al. Intraocular pressure at different gaze positions in patients with highly myopic strabismus. Jpn J Ophthalmol. 2022;66:572–8.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Yamaguchi M, Yokoyama T, Shiraki K. Surgical procedure for correcting globe dislocation in highly myopic strabismus. Am J Ophthalmol. 2010;149:341-6.e2.CrossRefPubMed Yamaguchi M, Yokoyama T, Shiraki K. Surgical procedure for correcting globe dislocation in highly myopic strabismus. Am J Ophthalmol. 2010;149:341-6.e2.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Thompson JT, Guyton DL. Ophthalmic prisms: measurement errors and how to minimize them. Ophthalmology. 1983;90:204–10.CrossRefPubMed Thompson JT, Guyton DL. Ophthalmic prisms: measurement errors and how to minimize them. Ophthalmology. 1983;90:204–10.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Demer JL, Clark RA, Suh SY, Giaconi JA, Nouri-Mahdavi K, Law SK, et al. Magnetic resonance imaging of optic nerve traction during adduction in primary open-angle glaucoma with normal intraocular pressure. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2017;58:4114–25.CrossRefPubMedPubMedCentral Demer JL, Clark RA, Suh SY, Giaconi JA, Nouri-Mahdavi K, Law SK, et al. Magnetic resonance imaging of optic nerve traction during adduction in primary open-angle glaucoma with normal intraocular pressure. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2017;58:4114–25.CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Demer JL, Clark RA, Suh SY, Giaconi JA, Nouri-Mahdavi K, Law SK, et al. Optic nerve traction during adduction in open angle glaucoma with normal versus elevated intraocular pressure. Curr Eye Res. 2020;45:199–210.CrossRefPubMed Demer JL, Clark RA, Suh SY, Giaconi JA, Nouri-Mahdavi K, Law SK, et al. Optic nerve traction during adduction in open angle glaucoma with normal versus elevated intraocular pressure. Curr Eye Res. 2020;45:199–210.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Clark RA, Suh SY, Caprioli J, Giaconi JA, Nouri-Mahdavi K, Law SK, et al. Adduction-induced strain on the optic nerve in primary open angle glaucoma at normal intraocular pressure. Curr Eye Res. 2021;46:568–78.CrossRefPubMed Clark RA, Suh SY, Caprioli J, Giaconi JA, Nouri-Mahdavi K, Law SK, et al. Adduction-induced strain on the optic nerve in primary open angle glaucoma at normal intraocular pressure. Curr Eye Res. 2021;46:568–78.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Intraocular pressure changes at different gaze positions after superior rectus muscle-lateral rectus muscle loop myopexy in highly myopic strabismus
verfasst von
Shinji Arai
Hiroko Suzuki
Shion Hayashi
Risako Inagaki
Takashi Haseoka
Akiko Hikoya
Miwa Komori
Tamami Shimizu
Yoshihiro Hotta
Miho Sato
Publikationsdatum
15.11.2023
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Japanese Journal of Ophthalmology / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 0021-5155
Elektronische ISSN: 1613-2246
DOI
https://doi.org/10.1007/s10384-023-01032-4

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2024

Japanese Journal of Ophthalmology 1/2024 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Augenheilkunde

Metastase in der periokulären Region

Metastasen Leitthema

Orbitale und periokuläre metastatische Tumoren galten früher als sehr selten. Aber mit der ständigen Aktualisierung von Medikamenten und Nachweismethoden für die Krebsbehandlung werden neue Chemotherapien und Strahlenbehandlungen eingesetzt. Die …

Staging und Systemtherapie bei okulären und periokulären Metastasen

Metastasen Leitthema

Metastasen bösartiger Erkrankungen sind die häufigsten Tumoren, die im Auge diagnostiziert werden. Sie treten bei ungefähr 5–10 % der Patienten mit soliden Tumoren im Verlauf der Erkrankung auf. Besonders häufig sind diese beim Mammakarzinom und …

CME: Wundheilung nach Trabekulektomie

Trabekulektomie CME-Artikel

Wird ein Glaukom chirurgisch behandelt, ist die anschließende Wundheilung von entscheidender Bedeutung. In diesem CME-Kurs lernen Sie, welche Pathomechanismen der Vernarbung zugrunde liegen, wie perioperativ therapiert und Operationsversagen frühzeitig erkannt werden kann.

„standard operating procedures“ (SOP) – Vorschlag zum therapeutischen Management bei periokulären sowie intraokulären Metastasen

Metastasen Leitthema

Peri- sowie intraokuläre Metastasen sind insgesamt gesehen selten und meist Zeichen einer fortgeschrittenen primären Tumorerkrankung. Die Therapie ist daher zumeist palliativ und selten kurativ. Zudem ist die Therapiefindung sehr individuell. Die …

Update Augenheilkunde

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.