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Erschienen in: Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin 6/2014

01.09.2014 | CME Zertifizierte Fortbildung

Diagnostik und Therapie des akuten Abdomens

verfasst von: Dr. A. Hecker, B. Hecker, K. Kipfmüller, J. Holler, E. Schneck, M. Reichert, M.A. Weigand, W. Padberg, M. Hecker

Erschienen in: Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin | Ausgabe 6/2014

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Zusammenfassung

Sowohl für den Notaufnahmearzt als auch den Intensivmediziner stellt der Patient mit einem „akuten Abdomen“ eine besondere Herausforderung dar. Dabei ist der sog. brettharte Bauch Resultat einer sekundären Peritonitis, die zwangsläufig in einer intraabdominellen Sepsis gipfelt. Diese kritisch kranken Patienten profitieren von einer möglichst raschen Diagnostik und interdisziplinären Therapie. Die Gruppe der Patienten mit einer postoperativen Peritonitis (z. B. nach Anastomoseninsuffizienz) weist oftmals ein maskiertes klinisches Bild auf, das ein Grund für die inakzeptabel hohe Letalität ist.
Nach Durchlaufen einer Standarddiagnostik wird die Indikation zur Computertomographie früh gestellt, da sie zusätzlich zur Fokussuche bereits eine Operationsplanung und ggf. eine radiologisch-interventionelle Drainageeinlage erlaubt. Die Therapie fußt auf 3 elementaren Säulen: der raschen Fokussanierung, einer breiten Antibiotikatherapie und den supportiven intensivmedizinischen Maßnahmen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Grundmann RT, Petersen M, Lippert H, Meyer F (2010) The acute (surgical) abdomen – epidemiology, diagnosis and general principles of management. Z Gastroenterol 48:696–706PubMedCrossRef Grundmann RT, Petersen M, Lippert H, Meyer F (2010) The acute (surgical) abdomen – epidemiology, diagnosis and general principles of management. Z Gastroenterol 48:696–706PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Miettinen P, Pasanen P, Lahtinen J (1996) Acute abdominal pain in adults. Ann Chir Gynaecol 85:5–9PubMed Miettinen P, Pasanen P, Lahtinen J (1996) Acute abdominal pain in adults. Ann Chir Gynaecol 85:5–9PubMed
3.
Zurück zum Zitat Dellinger RP et al (2013) Surviving sepsis campaign: international guidelines for management of severe sepsis and septic shock: 2012. Crit Care Med 41:580–637PubMedCrossRef Dellinger RP et al (2013) Surviving sepsis campaign: international guidelines for management of severe sepsis and septic shock: 2012. Crit Care Med 41:580–637PubMedCrossRef
4.
5.
Zurück zum Zitat Hecker A, Seiler CM, Knaebel HP et al (2014) Peritonitis, intraabdominelle Infektion und postoperative Sepsis. In: Reinhart K, Welte T, Weigand M, Van Aken HK (Hrsg) Lehrbuch Intensivmedizin, 3. Aufl. Thieme-Verlag Stuttgart Hecker A, Seiler CM, Knaebel HP et al (2014) Peritonitis, intraabdominelle Infektion und postoperative Sepsis. In: Reinhart K, Welte T, Weigand M, Van Aken HK (Hrsg) Lehrbuch Intensivmedizin, 3. Aufl. Thieme-Verlag Stuttgart
6.
Zurück zum Zitat Reinhart K, Brunkhorst FM, Bone H-G et al (2010) Prävention, Diagnose, Therapie und Nachsorge der Sepsis – Leitlinien der Deutschen Sepsis-Gesellschaft und der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin, http://www.sepsis-gesellschaft.de/cgi-bin/WebObjects/DsgCMS.woa/1/wr?wodata=Media%2FDSG%2FMedien%2FPDFs%2FSepsis-Leitlinie-2010Leitlinie-Sepsis-2010-05-05.pdf398375550x766. Zugegriffen: 20. Auguts 2014 Reinhart K, Brunkhorst FM, Bone H-G et al (2010) Prävention, Diagnose, Therapie und Nachsorge der Sepsis – Leitlinien der Deutschen Sepsis-Gesellschaft und der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin, http://​www.​sepsis-gesellschaft.​de/​cgi-bin/​WebObjects/​DsgCMS.​woa/​1/​wr?​wodata=​Media%2FDSG%2FMedien%2FPDFs%2FSepsis-Leitlinie-2010Leitlinie-Sepsis-2010-05-05.pdf398375550x766. Zugegriffen: 20. Auguts 2014
7.
Zurück zum Zitat Roehrborn A et al (2001) The microbiology of postoperative peritonitis. Clin Infect Dis 33:1513–1519PubMedCrossRef Roehrborn A et al (2001) The microbiology of postoperative peritonitis. Clin Infect Dis 33:1513–1519PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Engel C et al (2007) Epidemiology of sepsis in Germany: results from a national prospective multicenter study. Intensive Care Med 33:606–618PubMedCrossRef Engel C et al (2007) Epidemiology of sepsis in Germany: results from a national prospective multicenter study. Intensive Care Med 33:606–618PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Bloos F, Thomas-Rüddel D, Rüddel H et al (2014) Impact of complicance with infection management guidelines on outcome in patients with severe sepsis: a prospective observational multicenter study. Crit Care 18(2):R42 (ahead of print)PubMedCrossRefPubMedCentral Bloos F, Thomas-Rüddel D, Rüddel H et al (2014) Impact of complicance with infection management guidelines on outcome in patients with severe sepsis: a prospective observational multicenter study. Crit Care 18(2):R42 (ahead of print)PubMedCrossRefPubMedCentral
10.
11.
Zurück zum Zitat Hecker A, Uhle F, Schwandner T et al (2014) Diagnostics, therapy and outcome prediction in abdominal sepsis: current standards and future perspectives. Langenbecks Arch Surg 399(1):11–22PubMedCrossRef Hecker A, Uhle F, Schwandner T et al (2014) Diagnostics, therapy and outcome prediction in abdominal sepsis: current standards and future perspectives. Langenbecks Arch Surg 399(1):11–22PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Van Ruler O et al (2007) Comparison of on-demand vs planned relaparotomy strategy in patients with severe peritonitis: a randomized trial. JAMA 298:865–872CrossRef Van Ruler O et al (2007) Comparison of on-demand vs planned relaparotomy strategy in patients with severe peritonitis: a randomized trial. JAMA 298:865–872CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Rüttinger D, Kuppinger D, Hölzwimmer M et al (2012) Acute prognosis of critically ill patients with secondary peritonitis: the impact of the number of surgical revisions, and of the duration of surgical therapy. Am J Surg 204:28–36PubMedCrossRef Rüttinger D, Kuppinger D, Hölzwimmer M et al (2012) Acute prognosis of critically ill patients with secondary peritonitis: the impact of the number of surgical revisions, and of the duration of surgical therapy. Am J Surg 204:28–36PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Funk D, Sebat F, Kumar A (2009) A systems approach to the early recognition and rapid administration of best practice therapy in sepsis and septic shock. Curr Opin Crit Care 15:301–307PubMedCrossRef Funk D, Sebat F, Kumar A (2009) A systems approach to the early recognition and rapid administration of best practice therapy in sepsis and septic shock. Curr Opin Crit Care 15:301–307PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Schneck E, Schneck F, Holler JP et al (2014) Sepsis mit intraabdominellem Fokus – eine interdisziplinäre Herausforderung. Intensivmed Up2date 10(01):17–38CrossRef Schneck E, Schneck F, Holler JP et al (2014) Sepsis mit intraabdominellem Fokus – eine interdisziplinäre Herausforderung. Intensivmed Up2date 10(01):17–38CrossRef
16.
Zurück zum Zitat De Waele JJ, Carrette S, Carlier M et al (2014) Therapeutic drug monitoring-based dose optimisation of piperacillin and meropenem: a randomised controlled trial. Intensive Care Med 40(3):380–387CrossRef De Waele JJ, Carrette S, Carlier M et al (2014) Therapeutic drug monitoring-based dose optimisation of piperacillin and meropenem: a randomised controlled trial. Intensive Care Med 40(3):380–387CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Bodman K-F, Grabein B (2010) Empfehlungen zur kalkulierten parenteralen Initialtherapie bakterieller Erkrankungen bei Erwachsenen – Update 2010. http://www.hygiene-luebeck.uk-sh.de/uksh_media/Dateien_Kliniken_Institute+/Diagnostikzentrum/Mikrobiologie_HL/Leitlinien/Initialtherapie+bakterieller+Erkrankungen+bei+Erwachsenen.pdf. Zugegriffen: 20. Auguts 2014 Bodman K-F, Grabein B (2010) Empfehlungen zur kalkulierten parenteralen Initialtherapie bakterieller Erkrankungen bei Erwachsenen – Update 2010. http://​www.​hygiene-luebeck.​uk-sh.​de/​uksh_​media/​Dateien_​Kliniken_​Institute+/​Diagnostikzentru​m/​Mikrobiologie_​HL/​Leitlinien/​Initialtherapie+​bakterieller+Erk​rankungen+bei+Er​wachsenen.​pdf.​ Zugegriffen: 20. Auguts 2014
18.
Zurück zum Zitat Cornely OA et al (2012) ESCMID guideline for the diagnosis and management of Candida diseases 2012: non-neutropenic adult patients. Clin Microbiol Infect 18(Suppl 7):19–37PubMedCrossRef Cornely OA et al (2012) ESCMID guideline for the diagnosis and management of Candida diseases 2012: non-neutropenic adult patients. Clin Microbiol Infect 18(Suppl 7):19–37PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Rivers E et al (2001) Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock. N Engl J Med 345:1368–1377PubMedCrossRef Rivers E et al (2001) Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock. N Engl J Med 345:1368–1377PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat The ProCESS Investigators (2014) A randomized trial of protocol-based care for early septic shock. N Engl J Med 370:1683-1693CrossRef The ProCESS Investigators (2014) A randomized trial of protocol-based care for early septic shock. N Engl J Med 370:1683-1693CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Asfar P, Meziani F, Hamel JF et al (2014) High versus low blood-pressure target in patients with septic shock. N Engl J Med 370(17):1583–1593PubMedCrossRef Asfar P, Meziani F, Hamel JF et al (2014) High versus low blood-pressure target in patients with septic shock. N Engl J Med 370(17):1583–1593PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Pope JV et al (2010) Multicenter study of central venous oxygen saturation as a predictor of mortality in patients with sepsis. Ann Emerg Med 55:40–46PubMedCrossRefPubMedCentral Pope JV et al (2010) Multicenter study of central venous oxygen saturation as a predictor of mortality in patients with sepsis. Ann Emerg Med 55:40–46PubMedCrossRefPubMedCentral
23.
24.
Zurück zum Zitat Brunkhorst FM et al (2008) Intensive insulin therapy and pentastarch resuscitation in severe sepsis. N Engl J Med 358:125–139PubMedCrossRef Brunkhorst FM et al (2008) Intensive insulin therapy and pentastarch resuscitation in severe sepsis. N Engl J Med 358:125–139PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Perner A et al (2012) Hydroxyethyl starch 130/0.42 versus Ringer’s acetate in severe sepsis. N Engl J Med 367:124–134PubMedCrossRef Perner A et al (2012) Hydroxyethyl starch 130/0.42 versus Ringer’s acetate in severe sepsis. N Engl J Med 367:124–134PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat The Royal College of Anaesthetists (2013) Risk Benefit of HES Solutions questioned by EMA – Position Statement by the Faculty of Intensive Care Medicine, the Royal College of Anaesthesists, the Intensive Care Society and the College of Emergency Medicine. http://www.rcoa.ac.uk/news-and-bulletin/rcoa-news-and-statements/risk-benefit-of-hes-solutions-questioned-ema. Zugegriffen: 20. August 2014 The Royal College of Anaesthetists (2013) Risk Benefit of HES Solutions questioned by EMA – Position Statement by the Faculty of Intensive Care Medicine, the Royal College of Anaesthesists, the Intensive Care Society and the College of Emergency Medicine. http://​www.​rcoa.​ac.​uk/​news-and-bulletin/​rcoa-news-and-statements/​risk-benefit-of-hes-solutions-questioned-ema.​ Zugegriffen: 20. August 2014
27.
Zurück zum Zitat Annane D et al (2013) Effects of fluid resuscitation with colloids vs crystalloids on mortality in critically Ill patients presenting with hypovolemic shock: the CRISTAL randomized trial. JAMA 310(17):1809–1817PubMedCrossRef Annane D et al (2013) Effects of fluid resuscitation with colloids vs crystalloids on mortality in critically Ill patients presenting with hypovolemic shock: the CRISTAL randomized trial. JAMA 310(17):1809–1817PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Caironi P, Tognoni G, Masson S et al (2014) Albumin replacement in patients with severe sepsis or septic shock. N Engl J Med 370(15):1412–1421PubMedCrossRef Caironi P, Tognoni G, Masson S et al (2014) Albumin replacement in patients with severe sepsis or septic shock. N Engl J Med 370(15):1412–1421PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Carl M et al (2007) Guidelines for intensive care in cardiac surgery patients: haemodynamic monitoring and cardio-circulatory treatment guidelines of the German Society for Thoracic and Cardiovascular Surgery and the German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medi. Thorac Cardiovasc Surg 55:130–148PubMedCrossRef Carl M et al (2007) Guidelines for intensive care in cardiac surgery patients: haemodynamic monitoring and cardio-circulatory treatment guidelines of the German Society for Thoracic and Cardiovascular Surgery and the German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medi. Thorac Cardiovasc Surg 55:130–148PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Nguyen VT, Ho JE, Ho CY et al (2008) Handheld echocardiography offers rapid assessment of clinical volume status. Am Heart J 156:537–542PubMedCrossRef Nguyen VT, Ho JE, Ho CY et al (2008) Handheld echocardiography offers rapid assessment of clinical volume status. Am Heart J 156:537–542PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Litton E, Morgan M (2012) The PiCCO monitor: a review. Anaesth Intensive Care 40:393–409PubMed Litton E, Morgan M (2012) The PiCCO monitor: a review. Anaesth Intensive Care 40:393–409PubMed
32.
Zurück zum Zitat ProCESS Investigators, Yealy DM, Kellum JA et al (2014) A randomized trial of protocol-based care for early septic shock. N Engl J Med 370:1683–1693CrossRef ProCESS Investigators, Yealy DM, Kellum JA et al (2014) A randomized trial of protocol-based care for early septic shock. N Engl J Med 370:1683–1693CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Lemyze M, Mallat J, Thevenin D (2013) Prone positioning in the acute respiratory distress syndrome. N Engl J Med 369:980PubMed Lemyze M, Mallat J, Thevenin D (2013) Prone positioning in the acute respiratory distress syndrome. N Engl J Med 369:980PubMed
34.
Zurück zum Zitat Hecker M, Felbinger TW, Mayer K (2013) Nutrition and acute respiratory failure. Med Klin Intensivmed Notfmed 108(5):379–383PubMedCrossRef Hecker M, Felbinger TW, Mayer K (2013) Nutrition and acute respiratory failure. Med Klin Intensivmed Notfmed 108(5):379–383PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat Singer P, Berger MM, Van den Berghe G et al (2009) ESPEN guidelines on parenteral nutrition: intensive care. Clin Nutr 28:387–400PubMedCrossRef Singer P, Berger MM, Van den Berghe G et al (2009) ESPEN guidelines on parenteral nutrition: intensive care. Clin Nutr 28:387–400PubMedCrossRef
36.
Zurück zum Zitat Nadel S et al (2007) Drotrecogin alfa (activated) in children with severe sepsis: a multicentre phase III randomised controlled trial. Lancet 369:836–843PubMedCrossRef Nadel S et al (2007) Drotrecogin alfa (activated) in children with severe sepsis: a multicentre phase III randomised controlled trial. Lancet 369:836–843PubMedCrossRef
37.
Zurück zum Zitat Abraham E et al (2005) Drotrecogin alfa (activated) for adults with severe sepsis and a low risk of death. N Engl J Med 353:1332–1341PubMedCrossRef Abraham E et al (2005) Drotrecogin alfa (activated) for adults with severe sepsis and a low risk of death. N Engl J Med 353:1332–1341PubMedCrossRef
38.
Zurück zum Zitat Alejandria MM, Lansang MAD, Dans LF, Mantaring JB III (2013) Intravenous immunoglobulin for treating sepsis, severe sepsis and septic shock. Cochrane Database Syst Rev 9 Alejandria MM, Lansang MAD, Dans LF, Mantaring JB III (2013) Intravenous immunoglobulin for treating sepsis, severe sepsis and septic shock. Cochrane Database Syst Rev 9
39.
Zurück zum Zitat Manzanares W, Dhaliwal R, Jiang X et al (2012) Antioxidant micronutrients in the critically ill: a systematic review and meta-analysis. Crit Care 16(2):R66PubMedCrossRefPubMedCentral Manzanares W, Dhaliwal R, Jiang X et al (2012) Antioxidant micronutrients in the critically ill: a systematic review and meta-analysis. Crit Care 16(2):R66PubMedCrossRefPubMedCentral
40.
Zurück zum Zitat Wischmeyer PE, Dhaliwal R, McCall M et al (2014) Parenteral glutamine supplementation in critical illness: a systematic review. Crit Care 18(2):R76PubMedCrossRefPubMedCentral Wischmeyer PE, Dhaliwal R, McCall M et al (2014) Parenteral glutamine supplementation in critical illness: a systematic review. Crit Care 18(2):R76PubMedCrossRefPubMedCentral
Metadaten
Titel
Diagnostik und Therapie des akuten Abdomens
verfasst von
Dr. A. Hecker
B. Hecker
K. Kipfmüller
J. Holler
E. Schneck
M. Reichert
M.A. Weigand
W. Padberg
M. Hecker
Publikationsdatum
01.09.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin / Ausgabe 6/2014
Print ISSN: 2193-6218
Elektronische ISSN: 2193-6226
DOI
https://doi.org/10.1007/s00063-013-0335-y

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