Zentralbl Chir 2005; 130(3): 223-226
DOI: 10.1055/s-2005-836544
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Warum wird die mesenteriale Ischämie zu spät erkannt?

Recognizing Acute Mesenteric Ischaemia too Late: Reasons and Diagnostic Approach from a Surgical Point of ViewB. Kortmann1 , E. Klar1
  • 1Abt. für Allgemeine, Thorax-, Gefäß- und Transplantationschirurgie, Chirurgische Universitätsklinik Rostock
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 June 2005 (online)

Zusammenfassung

Entscheidend für das Überleben des Patienten mit akuter mesenterialer Ischämie ist eine frühe Diagnosestellung. Da der Zeitraum von Erstsymptom bis Krankenhauseinweisung kaum beeinflussbar ist, liegen die Möglichkeiten zur Senkung der Mortalität in der Zeitabfolge und -dauer der initialen Diagnostik in der Klinik. Bei Risikopatienten für mesenteriale Ischämie mit entsprechend unklarer abdomineller Symptomatik muss die Differenzialdiagnose „mesenteriale Ischämie” früh gestellt werden. Der Einsatz der Angiographie zur schnellen und sicheren Diagnosestellung ist dann gerechtfertigt. Ist eine kompetent durchgeführte Angiographie nicht innerhalb einer Stunde nach Differenzialdiagnosestellung verfügbar, ist zur Vermeidung irreversibler Schäden die explorative Laparotomie umgehend indiziert.

Abstract

Survival of patients with acute mesenteric ischaemia is decisively dependent upon early diagnosis and undelayed treatment. Maximum shortening of the admission-to-treatment-time is the main task, as the prehospital phase (e. g. symptom-to-admission-interval) varies considerably and is hardly to be influenced. “Acute mesenteric ischaemia” should early be considered as a possible diagnosis in patients presenting with abdominal symptoms of unknown cause bearing risk-factors for intestinal ischaemic disorders. In such cases an immediate angiography is the method of choice to confirm the diagnosis. To avoid irreversible intestinal damage, immediate laparotomy is induced if competent conducted angiography is not available within one hour after suspicion of intestinal ischaemia.

Literatur

  • 1 . AGA technical rewiew on intestinal ischemia.  Gastroenterology. 2000;  118 954-968
  • 2 Björck M, Acosta S, Lindberg F, Troeng T, Bergqvist D. Revascularisation of the superior mesenteric artery after acute thromembolic occlusion.  Br J Surg. 2002;  89 923-929
  • 3 Böttger T, Schäfer W, Weber W, Junginger T. Wertigkeit der präoperativen Diagnostik beim Mesenterialgefäßverschluss.  Langenbecks Arch Chir. 1990;  375 278-282
  • 4 Boley S J, Feinstein F R, Sammartano R, Brandt L J. New concepts in the management of emboli of the superior mesenteric artery.  Surg Gynecol Obstet. 1981;  153 561-569
  • 5 Bradbury A W, Brittenden J, McBride K, Ruckley C V. Mesenteric ischaemia. A multidisciplinary approach.  Br J Surg. 1995;  82 1446-1459
  • 6 Braun L. Akuter mesenterialarterienverschluss - klinische Aspekte, Therapie, Prognose.  Zentralbl Chir. 1985;  110 1527-1536
  • 7 Clavien P A, Muller C, Harder F. Treatment of mesenteric infarction.  Br J Surg. 1987;  74 500-503
  • 8 Cohen Solal J L, Haji G, Damien G. Ischemie aigue arterielle mesenterique.  J Chir (Paris). 1993;  130 46
  • 9 Czerny M, Trubel W, Claeys L, Scheuba C H, Huk I, Prager M, Polterauer H. Die akute mesenteriale Ischämie.  Zentralbl Chir. 1997;  122 538-544
  • 10 Diamond S, Emmet M, Hnrich W L. Bowel infarcton as a cause of death in dialysis patients.  JAMA. 1986;  256 2545-2547
  • 11 Dübner C, Wüstner M, Diehl S J, Post S. Bildgebung im Rahmen der notfalldiagnostik bei mesenterialer Ischämie.  Chirurg. 2003;  74 399-406
  • 12 Eckstein H H. Die akute mesenteriale Ischämie - Resektion oder Rekonstruktion?.  Chirurg. 2003;  74 419-431
  • 13 Endean E D, Barnes S L, Kwolek R J, Minion D J, Schwarcz T H, Mentzer R M. Surgical management of thrombotic acute intestinal ischaemia.  Ann Surg. 2001;  233 801-808
  • 14 Finucani P M, Arunchalam T, O'Dowd J, Pathy J. Acute mesenteric infarction in elderly patients.  J Am Geriatr Soc. 1989;  37 355-358
  • 15 Gearhart S, Delaney C P, Senagore A J, Banbury M K, Remzi F H, Kiran R P, Fazio V W. Prospective assessment of the predictive value of a-Gluthatione S-Transferase for intestinal ischemia.  The American Surgeon. 2003;  69 324-329
  • 16 Georgiev G. Acute obstruction of the mesenteric vessels: a diagnostic an therapeutic problem.  Khrurgiia (Sofia). 1989;  42 23-29
  • 17 Grassi R, Pinto A, Romano L. Twenty-six consecutive patients with acute superior mesenteric infarction: comparison of conventional radiology, ultrasonography and computerized tomography.  Radiol Med. 1997;  93 699
  • 18 Groethues F, Bektas H, Klempnauer J. Therapie akuter mesenterialer Ischämien.  Langenbecks Arch Chir. 1996;  381 275-282
  • 19 Inderbitzi R, Wagner H E, Seiler C, stirnemann P, Gertsch P. Acute mesenteric ischemia.  Eur J Surg. 1992;  158 123-126
  • 20 Kach K, Largiader F. Akute mesenterische Infarkte - Ergebnisse chirurgischer Therapie.  Helv Chir Acta. 1989;  56 23-27
  • 21 Klein H M, Lensing R, Klosterhalfen B, Tons C, Gunther R W. Diagnostic imaging of mesenteric infarction.  Radiology. 1995;  197 79-82
  • 22 Koveker G, Reichow W, Becker H D. Ergebnisse der Therapie des akuten Mesenterailgefässverschlusses.  Langenbecks Arch Chir. 1985;  366 536-538
  • 23 Krämer S C, Görich J, Oertel F, Scheld H, Heindel W. Non-okklusive Darmischämie: Radiologische Diagnostik und Therapie.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 1177-1183
  • 24 Levy P J, Krausz M M, Manny J. Acute mesenteric ischemia: improved results - a retrospective analysis of ninety-two patients.  Surgery. 1990;  107 372-380
  • 25 Luther B, Moussazadeh K, Müller B T, Franke C, Harms J M, Ernst S, Sandmann W. Die akute mesenteriale Ischämie - unverstanden oder unheilbar?.  Zentralbl Chir. 2002;  127 674-684
  • 26 Mishima Y. Acute mesenteric ischemia.  Jpn J Surg. 1988;  18 615-619
  • 27 Rhee R Y, Glviczki P, Mendonca C T. Mesenteric venous thrombosis: still a lethal disease in the 1990s.  J Vasc Surg. 1994;  20 688-697
  • 28 Ritz J P, Runkel N, Berger G, Buhr H J. Prognosefaktoren des Mesenterialinfarktes.  Zentralbl Chir. 1997;  122 332-338
  • 29 Sreenarasimhaiah J. Diagnosis and management of intestinal ischaemic disorders.  BMJ. 2003;  326 1372-1376
  • 30 Stoney R J, Cunningham C G. Acute mesenteric ischemia.  Surgery. 1993;  114 489-490
  • 31 Taourel P G, Deneuville M, Pradel J A. Acute mesenteric ischaemia: diagnosis with contrast-enhanced CT.  Radiology. 1996;  199 632-636
  • 32 Van Geloven A W, Biesheuvel T H, Luitse J SK, Hoitsma H FW, Obertop H. Hospital admissions of patients aged over 80 years with acute abdominal complaints.  Eur J Surg. 2000;  166 866-871
  • 33 Voltolini F, Pricolo R, Naldini G, Parziale A. Acute mesenteric ischemia. Analysis of 47 cases.  Minerva Chir. 1996;  48 285-292
  • 34 Vellar I D, Doyle J C. Acute mesenteric ischemia.  Aust N Z J Surg. 1977;  47 54-61
  • 35 Wiesner W, Khurana B, Hoon J, Ros P R. CT of acute bowel ischemia.  Radiology. 2003;  226 635-650
  • 36 Zan S, Giustetto A, Mastroianni V, Lubrano T. Acute intestinal ischemia. Diagnosis and surgical treatment.  Minerva Chir. 1993;  48 543-548

Dr. med. B. Kortmann

Ammerlandklinik GmbH · Klinik für Gefäß- und Thoraxchirurgie

Lange Str. 38

26655 Westerstede

Email: BeKortmann@AOL.com

    >