Laryngorhinootologie 2011; 90(10): 596-603
DOI: 10.1055/s-0031-1280751
Originalie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Luftleitungsinduzierte oculäre VEMP: II. Erste klinische Untersuchungen

Air Conducted Ocular VEMP: II. First Clinical InvestigationsL. E. Walther1 , H. Schaaf2 , D. Sommer3 , K. Hörmann4
  • 1HNO-Gemeinschaftspraxis, Sulzbach (Taunus)
  • 2Tinnitus-Klinik Dr. Hesse, Gleichgewichtsambulanz, Bad Arolsen
  • 3Fachbereich Informatik, Fachhochschule Schmalkalden
  • 4Universitäts – HNO-Klinikum Mannheim
Further Information

Publication History

eingereicht 08. Dezember 2010

akzeptiert 19. Mai 2011

Publication Date:
04 July 2011 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Vestibulär evozierte myogene Potenziale (VEMP) finden zunehmend Anwendung in der Differenzialdiagnostik vestibulärer Störungen. Während die Sacculusfunktion mittels AC cVEMP eingeschätzt werden kann, wird in neueren Studien eine vorwiegend utriculär induzierte Reflexantwort der AC oVEMP angenommen. Ziel dieser Pilotstudie war es, den Einsatz der AC oVEMP in der klinischen Praxis bei Patienten mit peripher-vestibulären Störungen zu evaluieren.

Material und Methoden: Bei freiwilligen Patienten (n=21) mit peripheren vestibulären Erkrankungen erfolgte die Ableitung von AC oVEMP, AC cVEMP sowie die Ermittlung der thermischen Erregbarkeit und des Kopfimpulstests. Die VEMP-Stimulationen erfolgten mittels 500 Hz Burstreizung bei 100 dB nHL.

Ergebnisse: AC oVEMP zeigten bei Patienten mit peripher vestibulären Störungen unterschiedliche Ergebnisse, die zur Differenzialdiagnostik vestibulärer Störungen beitragen könnten. AC cVEMP und AC oVEMP konnten aufgrund unterschiedlicher Befundkonstellationen in 3 Typen eingeteilt werden.

Schlussfolgerungen: AC oVEMP können in der klinischen Praxis zur Otolithenfunktionsprüfung bei Patienten mit peripheren vestibulären Störungen eingesetzt werden. Die klinischen Befunde unterstreichen die Bedeutung der AC oVEMP in Ergänzung zu den AC cVEMP im Rahmen der Vestibularisdiagnostik. Für die exakte klinische Interpretation von VEMP-Befunden sind weitere Testverfahren erforderlich.

Abstract

Air Conducted Ocular VEMP: II. First Clinical Investigations

Background: Vestibular-evoked myogenic potentials (VEMP) are widely used to assess vestibular function. Air conducted (AC) cervical VEMP (cVEMP) reflect sacculus and inferior vestibular nerve function. Ocular VEMP (oVEMP) however has been hardly examined up to now. In recent studies it has been assumed that AC oVEMP probably reflects superior vestibular nerve function. The aim of this pilot study was to evaluate clinical application of the AC oVEMP.

Material and methods: AC oVEMP were recorded in patients with peripheral vestibular disorders (n=21). In addition thermal irritation and head impulse test were performed and AC cVEMP were recorded. For intense AC-sound stimulation tone bursts (500 Hz) with 100 dB nHL were used.

Results: In peripheral vestibular disorders AC oVEMP and AC cVEMP could be classified into: • type 1 (inferior vestibular neuritis) with loss of AC oVEMP but normal AC cVEMP, • type 2, probable type of superior vestibular neuritis, showing present AC cVEMP but loss of AC oVEMP, • type 3, probable complete vestibular neuritis, without AC oVEMP and AC cVEMP.

Conclusions: AC oVEMP may be used as an appropriate test for clinical investigation in patients with vestibular disorders. AC oVEMP is an additional, essential test for assessing otolith function beside AC cVEMP. Further vestibular test are necessary for precise clinical interpretation.

Literatur

  • 1 Rosengren SM, Welgampola MS, Colebatch JG. Vestibular evoked myogenic potentials: past, present and future.  Clin Neurophysiol. 2010;  121 636-651
  • 2 Curthoys IS. A critical review of the neurophysiological evidence underlying clinical vestibular testing using sound, vibration and galvanic stimuli.  Clin Neurophysiol. 2010;  121 132-144
  • 3 Todd NP. The origin of the ocular vestibular evoked myogenic potential (OVEMP).  Clin Neurophysiol. 2010;  121 978-980
  • 4 Manzari L, Burgess AM, Curthoys IS. Dissociation between cVEMP and oVEMP responses: different vestibular origins of each VEMP?.  Eur Arch Otorhinolaryngol. 2010;  267 1487-1489 [Epub]
  • 5 Manzari L, Tedesco A, Burgess AM, Curthoys IS. Ocular vestibular-evoked myogenic potentials to bone-conducted vibration in superior vestibular neuritis show utricular function.  Otolaryngol Head Neck Surg. 2010;  143 274-280
  • 6 Murofushi T, Wakayama K, Chihara Y. OVEMP to air-conducted tones reflects functions of different vestibular populations from cVEMP?.  Eur Arch Otorhinolaryngol. 2010;  267 995-996
  • 7 Curthoys IS, Iwasaki S, Chihara Y, Ushio M, McGarvie LA, Burgess AM. The ocular vestibular-evoked myogenic potential to air-conducted sound.  Probable superior vestibular nerve origin. Clin Neurophysiol. 2010;  13 [Epub]
  • 8 Welgampola MS, Carey JP. Waiting for the evidence: VEMP testing and the ability to differentiate utricular versus saccular function.  Otolaryngol Head Neck Surg. 2010;  143 281-283
  • 9 Iwasaki S, Chihara Y, Smulders YE, Burgess AM, Halmagyi GM, Curthoys IS, Murofushi T. The role of the superior vestibular nerve in generating ocular vestibular-evoked myogenic potentials to bone conducted vibration at Fz.  Clin Neurophysiol. 2009;  120 588-593
  • 10 Chihara Y, Iwasaki S, Ushio M, Murofushi T. Vestibular-evoked extraocular potentials by air-conducted sound: another clinical test for vestibular function.  Clin Neurophysiol. 2007;  118 2745-2751 [Epub]
  • 11 Govender S, Rosengren SM, Colebatch JG. Vestibular neuritis has selective effects on air- and bone-conducted cervical and ocular vestibular evoked myogenic potentials. Clin Neurophysiol. 2011;  122 1246-1255
  • 12 American Academy of Otolaryngology–Head and Neck Foundation (1995). . Committee on Hearing and Equilibrium guidelines for the diagnosis and evaluation of therapy in Meniere's disease.  Otolaryngol Head Neck Surg. 1995;  113 181-185
  • 13 Scherer H, Helling K. Thermische Prüfung. Vestibuläre Untersuchungsmethoden Ratingen: Science Publications; 2002: 63-69
  • 14 Walther LE, Hörmann K, Pfaar O. Die Ableitung zervikaler und okulärer vestibulär evozierter myogener Potenziale. Teil 1: Anatomie, Physiologie, Methodik und Normalbefunde.  HNO. 2010;  58 1031-1045
  • 15 Walther LE, Hörmann K, Pfaar O. Die Ableitung zervikaler und okulärer vestibulär evozierter myogener Potenziale Teil 2: Einflussfaktoren, Bewertung der Befunde und klinische Bedeutung.  2010;  58 1129-1144
  • 16 Clarke AH. Laboratory testing of the vestibular system.  Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg. 2010;  18 425-430
  • 17 Halmagyi GM, Karlberg M, Curthoys IS, Todd MJ. Inferior vestibular neuritis.  Ann N Y Acad Sci. 2002;  956 306-313
  • 18 Monstad P, Økstad S, Mygland A. Inferior vestibular neuritis: 3 cases with clinical features of acute vestibular neuritis, normal calorics but indications of saccular failure.  BMC Neurol. 2006;  14 45
  • 19 Lesmas Navarro MJ, Pérez Garrigues H, Morera Pérez C, Piqueras A. Contribution of the vestibular evoked myogenic potentials to the study of the vestibular neuritis.  Acta Otorrinolaringol Esp. 2009;  60 49-53
  • 20 Viciana D, Lopez-Escamez JA. Vestibular evoked myogenic potentials and health-related quality of life in patients with vestibular neuritis.  Otol Neurotol. 2010;  31 954-958
  • 21 Zhang D, Fan Z, Han Y, Yu G, Wang H. Inferior vestibular neuritis: a novel subtype of vestibular neuritis.  J Laryngol Otol. 2010;  124 477-481
  • 22 Fetter M, Dichgans J. Vestibular neuritis spares the inferior division of the vestibular nerve.  Brain. 1996;  119 755-763
  • 23 Young YH, Huang TW, Cheng PW. Assessing the stage of Meniere's disease using vestibular evoked myogenic potentials.  Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2003;  129 815-818
  • 24 Beyea JA, Zeitouni AG. Vestibular evoked myogenic potential latencies in meniere disease and vestibular schwannoma.  J Otolaryngol Head Neck. 2010;  39 253-258
  • 25 Kingma CM, Wit HP. Asymmetric vestibular evoked myogenic potentials in unilateral Menière patients.  Eur Arch Otorhinolaryngol. 2011;  268 57-61
  • 26 Helling K, Schönfeld U, Clarke AH. Treatment of Ménière's disease by low-dosage intratympanic gentamicin application: effect on otolith function.  Laryngoscope. 2007;  117 2244-2250
  • 27 Lue JH, Day AS, Cheng PW, Young YH. Vestibular evoked myogenic potentials are heavily dependent on type I hair cell activity of the saccular macula in guinea pigs.  Audiol Neurotol. 2009;  14 59-66
  • 28 Westhofen MM. Menière. Evidenzen und Kontroversen.  HNO. 2009;  57 446-454
  • 29 Düwel P, Walther LE, Ilgner J, Westhofen M. Time-dependent vestibular function loss of semicircular canals and otolith organs in Menière's disease.  [in German]. Laryngo-Rhino-Otol. 2005;  84 589-593
  • 30 Hamann C, Rudolf J, von Specht H, Freigang B. Vestibular evoked muscle potentials dependency on neural origin and the location of an acoustic neuroma.  [in German]. HNO. 2005;  53 690-694
  • 31 Ushio M, Iwasaki S, Murofushi T, Sugasawa K, Chihara Y, Fujimoto C, Nakamura M, Yamaguchi T, Yamasoba T. The diagnostic value of vestibular-evoked myogenic potential in patients with vestibular schwannoma.  Clin Neurophysiol. 2009;  120 1149-1153

Korrespondenzadresse

PD Dr. Leif Erik Walther

HNO-Gemeinschaftspraxis

Main-Taunus-Zentrum

65843 Sulzbach

Email: Leif.Walther@hno-praxis-sulzbach.de

    >