Skip to main content
Erschienen in:

29.08.2023

A Cost Model for a Low-Threshold Clinic Treating Opioid Use Disorder

verfasst von: Sarah E. Wakeman, MD, Elizabeth Powell, MPH, Syed Shehab, MD, Grace Herman, MS, Laura Kehoe, MD, MPH, Robert S. Kaplan, MS, PhD

Erschienen in: The Journal of Behavioral Health Services & Research | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The US fee-for-service payment system under-reimburses clinics offering access to comprehensive treatments for opioid use disorder (OUD). The funding shortfall limits a clinic’s ability to expand and improve access, especially for socially marginalized patients with OUD. New payment models, however, should reflect the high variation in cost for using a clinic’s clinical and voluntary psychosocial and recovery support services. The authors applied time-driven activity-based costing, a patient-level, micro-costing approach, to estimate the cost at an outpatient clinic that delivers medication for opiate used disorder (MOUD) and voluntary psychosocial and recovery support services. Much of the cost variation could be explained by classifying patients into three archetypes: (1) light touch (1–3 visits): no significant co-occurring psychiatric illness, stable housing, and easy to connect for ongoing OUD treatment in a traditional outpatient setting; (2) standard (average of 8 visits): initially requires an integrated team-based care model but soon stabilizes for transition to community-based outpatient care; (3) quad morbidity (> 20 visits): multiple co-occurring substance use disorders, unhoused, co-occurring medical and psychiatric complexity, and limited social supports. With the cost of the initial visit set at an indexed value of 100, an average light touch patient had a cost of 352, a standard patient was 718, and a quad morbidity patient was 1701. The cost structure revealed by this analysis provides the foundation for alternative payment models that would enable new MOUD clinics, staffed with multi-disciplinary care teams, and located for convenient access by high-risk patients, to be established and sustained.
Literatur
10.
Metadaten
Titel
A Cost Model for a Low-Threshold Clinic Treating Opioid Use Disorder
verfasst von
Sarah E. Wakeman, MD
Elizabeth Powell, MPH
Syed Shehab, MD
Grace Herman, MS
Laura Kehoe, MD, MPH
Robert S. Kaplan, MS, PhD
Publikationsdatum
29.08.2023
Verlag
Springer US
Erschienen in
The Journal of Behavioral Health Services & Research / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 1094-3412
Elektronische ISSN: 1556-3308
DOI
https://doi.org/10.1007/s11414-023-09853-4

Neu im Fachgebiet Psychiatrie

Schadet Schichtarbeit dem Gehirn?

Eine große Registerstudie bestätigt, dass Schichtarbeit mit einem erhöhten Risiko für psychische und neurologische Erkrankungen einhergeht, sowie mit einer Volumenabnahme in Gehirnarealen, die für Depression, Angst und kognitive Funktionen relevant sind.

Starke Menopausensymptome: ein Hinweis auf kognitive Veränderungen?

Stärkere Beschwerden in der Perimenopause sind mit einer reduzierten kognitiven Funktion in den mittleren und späteren Lebensjahren assoziiert. Auch das Verhalten kann sich ändern, wie eine Studie zeigt. Beides steht womöglich für erhöhte Demenzgefährdung.

Obstruktive Schlafapnoe: Das steht abseits von CPAP auf dem Plan

Die obstruktive Schlafapnoe kann durch verschiedene Verfahren behandelt werden wie Lagetherapie und chirurgische Interventionen. Eine medikamentöse Therapie kommt zwar (noch) nicht infrage. Auf dem Pneumologie-Kongress wurden aber erste vielversprechende Ansätze präsentiert. 

Was tun, wenn pneumologische Medikamente Psyche und Blutbild verändern?

Arzneimittel für Patienten mit Mukoviszidose oder pulmonaler arterieller Hypertonie wirken offenbar nicht nur auf die Lunge. Was es in der Praxis zu beachten gilt, wurde beim Pneumologie-Kongress erläutert.

Update Psychiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.