Skip to main content
Erschienen in: European Surgery 2/2018

08.03.2018 | case report

A gastrointestinal stromal tumour mimicking solid pseudopapillary neoplasia of the pancreas—a case report

verfasst von: C. Müller, A. Beer, F. Wrba, T. Brodowicz, N. Bastati, A. Ba-Ssalamah, M. Schindl

Erschienen in: European Surgery | Ausgabe 2/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Summary

Background

Diagnosis of large, heterogenous lesions of the pancreas with solid and cystic components is often challenging. The spectrum of differential diagnoses is broad, and clinical as well as radiological findings may be similar.

Methods

Detailed analysis of a clinical case and review of literature

Results

We present the case of a 28-year-old woman with a large, heterogenous tumour of the pancreatic head that was incidentally found in routine ultrasound during pregnancy. The presence of a solid pseudopapillary neoplasm (SPN) was suspected because of typical clinical and radiological characteristics. The patient underwent partial pancreatoduodenectomy and surprisingly, histological work-up confirmed a pancreatic extra-gastrointestinal stromal tumour (EGIST).

Conclusion

As clinical and radiological findings may be misleading in a large, heterogenous tumour of the pancreas, a biopsy with histological proof of diagnosis is recommended, especially in situations where a neoadjuvant treatment may be considered.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Fletcher CD, Berman JJ, Corless C, Gorstein F, Lasota J, Longley BJ, Miettinen M, O’Leary TJ, Remotti H, Rubin BP, Shmookler B, Sobin LH, Weiss SW. Diagnosis of gastrointestinal stromal tumors: a consensus approach. Hum Pathol. 2002;33(5):459–65.CrossRefPubMed Fletcher CD, Berman JJ, Corless C, Gorstein F, Lasota J, Longley BJ, Miettinen M, O’Leary TJ, Remotti H, Rubin BP, Shmookler B, Sobin LH, Weiss SW. Diagnosis of gastrointestinal stromal tumors: a consensus approach. Hum Pathol. 2002;33(5):459–65.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Bassi C, Marchegiani G, Dervenis C, Sarr M, Hilal MA, Adham M, Allen P, Andersson R, Asbun HJ, Besselink MG, Conlon K, Del Chiaro M, Falconi M, Fernandez-Cruz L, Fernandez-Del Castillo C, Fingerhut A, Friess H, Gouma DJ, Hackert T, Izbicki J, Lillemoe KD, Neoptolemos JP, Olah A, Schulick R, Shrikhande SV, Takada T, Takaori K, Traverso W, Vollmer CR, Wolfgang CL, Yeo CJ, Salvia R, Buchler M. The 2016 update of the International Study Group (ISGPS) definition and grading of postoperative pancreatic fistula: 11 years after. Surgery. 2017;161(3):584–91. https://doi.org/10.1016/j.surg.2016.11.014.CrossRefPubMed Bassi C, Marchegiani G, Dervenis C, Sarr M, Hilal MA, Adham M, Allen P, Andersson R, Asbun HJ, Besselink MG, Conlon K, Del Chiaro M, Falconi M, Fernandez-Cruz L, Fernandez-Del Castillo C, Fingerhut A, Friess H, Gouma DJ, Hackert T, Izbicki J, Lillemoe KD, Neoptolemos JP, Olah A, Schulick R, Shrikhande SV, Takada T, Takaori K, Traverso W, Vollmer CR, Wolfgang CL, Yeo CJ, Salvia R, Buchler M. The 2016 update of the International Study Group (ISGPS) definition and grading of postoperative pancreatic fistula: 11 years after. Surgery. 2017;161(3):584–91. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​surg.​2016.​11.​014.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Takeguchi T, Miki H, Shimizu T, Kikuchi K, Mochizuki T, Ohue S, Ohnishi T. Evaluation of the tumor-brain interface of intracranial meningiomas on MR imaging including FLAIR images. Magn Reson Med Sci. 2003;2(4):165–9.CrossRefPubMed Takeguchi T, Miki H, Shimizu T, Kikuchi K, Mochizuki T, Ohue S, Ohnishi T. Evaluation of the tumor-brain interface of intracranial meningiomas on MR imaging including FLAIR images. Magn Reson Med Sci. 2003;2(4):165–9.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Frampton AE, Bong JJ, Kyriakides C, Cohen P, Jiao LR. En bloc resection of the pancreatic head and second part of duodenum for a duodenal gastrointestinal stromal tumor: a multi-media report. Jop. 2010;11(4):396–400.PubMed Frampton AE, Bong JJ, Kyriakides C, Cohen P, Jiao LR. En bloc resection of the pancreatic head and second part of duodenum for a duodenal gastrointestinal stromal tumor: a multi-media report. Jop. 2010;11(4):396–400.PubMed
14.
Zurück zum Zitat Kwon SH, Cha HJ, Jung SW, Kim BC, Park JS, Jeong ID, Lee JH, Nah YW, Bang SJ, Shin JW, Park NH, Kim DH. A gastrointestinal stromal tumor of the duodenum masquerading as a pancreatic head tumor. World J Gastroenterol. 2007;13(24):3396–9.CrossRefPubMedPubMedCentral Kwon SH, Cha HJ, Jung SW, Kim BC, Park JS, Jeong ID, Lee JH, Nah YW, Bang SJ, Shin JW, Park NH, Kim DH. A gastrointestinal stromal tumor of the duodenum masquerading as a pancreatic head tumor. World J Gastroenterol. 2007;13(24):3396–9.CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Vasile D, Iancu G, Iancu RC, Simion G, Ciuluvica RC. Duodenal gastrointestinal stromal tumor presenting as pancreatic head mass – a case report. Rom J Morphol Embryol. 2017;58(1):255–9.PubMed Vasile D, Iancu G, Iancu RC, Simion G, Ciuluvica RC. Duodenal gastrointestinal stromal tumor presenting as pancreatic head mass – a case report. Rom J Morphol Embryol. 2017;58(1):255–9.PubMed
18.
Zurück zum Zitat Agaimy A, Wunsch PH. Gastrointestinal stromal tumours: a regular origin in the muscularis propria, but an extremely diverse gross presentation. A review of 200 cases to critically re-evaluate the concept of so-called extra-gastrointestinal stromal tumours. Langenbecks Arch Surg. 2006;391(4):322–9. https://doi.org/10.1007/s00423-005-0005-5.CrossRefPubMed Agaimy A, Wunsch PH. Gastrointestinal stromal tumours: a regular origin in the muscularis propria, but an extremely diverse gross presentation. A review of 200 cases to critically re-evaluate the concept of so-called extra-gastrointestinal stromal tumours. Langenbecks Arch Surg. 2006;391(4):322–9. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00423-005-0005-5.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Popescu LM, Hinescu ME, Ionescu N, Ciontea SM, Cretoiu D, Ardelean C. Interstitial cells of Cajal in pancreas. J Cell Mol Med. 2005;9(1):169–90.CrossRefPubMed Popescu LM, Hinescu ME, Ionescu N, Ciontea SM, Cretoiu D, Ardelean C. Interstitial cells of Cajal in pancreas. J Cell Mol Med. 2005;9(1):169–90.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
A gastrointestinal stromal tumour mimicking solid pseudopapillary neoplasia of the pancreas—a case report
verfasst von
C. Müller
A. Beer
F. Wrba
T. Brodowicz
N. Bastati
A. Ba-Ssalamah
M. Schindl
Publikationsdatum
08.03.2018
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
European Surgery / Ausgabe 2/2018
Print ISSN: 1682-8631
Elektronische ISSN: 1682-4016
DOI
https://doi.org/10.1007/s10353-018-0516-2

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2018

European Surgery 2/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.