Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 8/2020

22.05.2020 | Review

A Meta-analysis of the Impact of Bariatric Surgery on Back Pain

verfasst von: Irena Stefanova, Andrew C. Currie, Richard C. Newton, Lorraine Albon, Guy Slater, William Hawkins, Christopher Pring

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 8/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The functional aspects of obesity are increasingly recognised as a significant clinical and public health concern. Whilst there is substantial evidence for the beneficial impact of bariatric surgery on metabolic and cardiovascular disease, there is less understanding of the quantitative effect of bariatric surgery on back pain. The aim of this meta-analysis was to assess the impact of bariatric surgery on back pain in reported studies.

Methods

Medline, Embase, conference proceedings and reference lists were searched for studies assessing quantitative back pain scores both before and after bariatric surgery. The primary outcome was visual analogue score for back pain pre- and post-bariatric surgery. Secondary outcomes were change in BMI, SF-36 quality of life scores and Oswestry Disability Index (ODI) scores. Weighted mean differences (MD) were calculated for continuous outcomes.

Results

Seven studies were included in the analysis of 246 patients undergoing bariatric surgery. Mean study follow-up was between 3 and 24 months. There was a statistically significant reduction in visual analogue score for back pain following bariatric surgery (MD − 3.01; 95% CI − 4.19 to − 1.89; p < 0.001). Bariatric surgery also resulted in statistically significant improvements in BMI, SF-36 score and ODI score.

Conclusions

Bariatric surgery produces significant and quantifiable reductions in back pain. This may be commuted through reductions in axial load or improved quality of life, but further studies will improve understanding and aid preoperative counselling.
Literatur
10.
Zurück zum Zitat Melissas J, Kontakis G, Volakakis E, et al. The effect of surgical weight reduction on low back pain. Obes Surg. 2005;15:378–81.CrossRef Melissas J, Kontakis G, Volakakis E, et al. The effect of surgical weight reduction on low back pain. Obes Surg. 2005;15:378–81.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Koulischer S, Cadière B, Cadière GB, et al. Evolution des douleurs lombaires après chirurgie bariatrique. Rev Med Brux. 2015;36(3):147–51.PubMed Koulischer S, Cadière B, Cadière GB, et al. Evolution des douleurs lombaires après chirurgie bariatrique. Rev Med Brux. 2015;36(3):147–51.PubMed
14.
Zurück zum Zitat Çakır T, Oruç MT, Aslaner A, et al. The effects of laparoscopic sleeve gastrectomy on head, neck, shoulder, low back and knee pain of female patients. Int J Clin Exp Med. 2015;8(2):2668–73.PubMedPubMedCentral Çakır T, Oruç MT, Aslaner A, et al. The effects of laparoscopic sleeve gastrectomy on head, neck, shoulder, low back and knee pain of female patients. Int J Clin Exp Med. 2015;8(2):2668–73.PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
A Meta-analysis of the Impact of Bariatric Surgery on Back Pain
verfasst von
Irena Stefanova
Andrew C. Currie
Richard C. Newton
Lorraine Albon
Guy Slater
William Hawkins
Christopher Pring
Publikationsdatum
22.05.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 8/2020
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-020-04713-y

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2020

Obesity Surgery 8/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.