Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 9/2012

01.09.2012

A novel extra-glissonian approach for totally laparoscopic left hepatectomy

verfasst von: Fernando Rotellar, Fernando Pardo, Alberto Benito, Pablo Martí-Cruchaga, Gabriel Zozaya, Nicolás Pedano

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 9/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

We describe a novel extra-glissonian approach (EGA) for totally laparoscopic left hepatectomy. Published techniques for totally laparoscopic left hepatectomy generally involve the selective ligation of the vascular and biliary elements of the left pedicle. The laparoscopic dissection of these structures can be tedious, difficult, and dangerous. The EGA has proven useful in open surgery for major hepatectomies. We feel that this approach could be even more useful in the laparoscopic context.

Methods

We describe an extra-glissonian laparoscopic technique in which the left pedicle is isolated extraparenchymally, detaching the left hilar plate, with particular attention to preserving the branch for segment I. The left portal triad is encircled with a cotton tape and transected with an endostapler. This is performed totally extraparenchymally without damaging the surrounding parenchyma.

Results

This EGA technique for laparoscopic left hepatectomy follows by laparoscopy the same steps and recommendations that make the EGA safe and effective in open surgery.

Conclusions

The EGA for LLH can be performed as described in open surgery, therefore offering the same advantages.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Azagra JS, Goergen M, Gilbart E, Jacobs D (1996) Laparoscopic anatomical (hepatic) left lateral segmentectomy-technical aspects. Surg Endosc 10:758–761PubMedCrossRef Azagra JS, Goergen M, Gilbart E, Jacobs D (1996) Laparoscopic anatomical (hepatic) left lateral segmentectomy-technical aspects. Surg Endosc 10:758–761PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Gagner M, Rheault M, Dubuc J (1992) Laparoscopic partial hepatectomy for liver tumor [abstract]. Surg Endosc 6:99 Gagner M, Rheault M, Dubuc J (1992) Laparoscopic partial hepatectomy for liver tumor [abstract]. Surg Endosc 6:99
3.
Zurück zum Zitat Kaneko H, Takagi S, Shiba T (1996) Laparoscopic partial hepatectomy and left lateral segmentectomy: technique and results of a clinical series. Surgery 120:468–475PubMedCrossRef Kaneko H, Takagi S, Shiba T (1996) Laparoscopic partial hepatectomy and left lateral segmentectomy: technique and results of a clinical series. Surgery 120:468–475PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Nguyen KT, Gamblin TC, Geller DA (2009) World review of laparoscopic liver resection: 2,804 patients. Ann Surg 250:831–841PubMedCrossRef Nguyen KT, Gamblin TC, Geller DA (2009) World review of laparoscopic liver resection: 2,804 patients. Ann Surg 250:831–841PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Buell JF, Cherqui D, Geller DA, O’Rourke N, Iannitti D, Dagher I, Koffron AJ, Thomas M, Gayet B, Han HS, Wakabayashi G, Belli G, Kaneko H, Ker CG, Scatton O, Laurent A, Abdalla EK, Chaudhury P, Dutson E, Gamblin C, D’Angelica M, Nagorney D, Testa G, Labow D, Manas D, Poon RT, Nelson H, Martin R, Clary B, Pinson WC, Martinie J, Vauthey JN, Goldstein R, Roayaie S, Barlet D, Espat J, Abecassis M, Rees M, Fong Y, McMasters KM, Broelsch C, Busuttil R, Belghiti J, Strasberg S, Chari RS, World Consensus Conference on Laparoscopic Surgery (2009) The international position on laparoscopic liver surgery: the Louisville Statement, 2008. Ann Surg 250:825–830 Buell JF, Cherqui D, Geller DA, O’Rourke N, Iannitti D, Dagher I, Koffron AJ, Thomas M, Gayet B, Han HS, Wakabayashi G, Belli G, Kaneko H, Ker CG, Scatton O, Laurent A, Abdalla EK, Chaudhury P, Dutson E, Gamblin C, D’Angelica M, Nagorney D, Testa G, Labow D, Manas D, Poon RT, Nelson H, Martin R, Clary B, Pinson WC, Martinie J, Vauthey JN, Goldstein R, Roayaie S, Barlet D, Espat J, Abecassis M, Rees M, Fong Y, McMasters KM, Broelsch C, Busuttil R, Belghiti J, Strasberg S, Chari RS, World Consensus Conference on Laparoscopic Surgery (2009) The international position on laparoscopic liver surgery: the Louisville Statement, 2008. Ann Surg 250:825–830
6.
Zurück zum Zitat Di Giuro G, Lainas P, Franco D, Dagher I (2010) Laparoscopic left hepatectomy with prior vascular control. Surg Endosc 24:697–699PubMedCrossRef Di Giuro G, Lainas P, Franco D, Dagher I (2010) Laparoscopic left hepatectomy with prior vascular control. Surg Endosc 24:697–699PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Figueras J, Lopez-Ben S, Llado L, Rafecas A, Torras J, Ramos E, Fabregat J, Jaurrieta E (2003) Hilar dissection versus the “glissonean” approach and stapling of the pedicle for major hepatectomies: a prospective, randomized trial. Ann Surg 238:111–119PubMed Figueras J, Lopez-Ben S, Llado L, Rafecas A, Torras J, Ramos E, Fabregat J, Jaurrieta E (2003) Hilar dissection versus the “glissonean” approach and stapling of the pedicle for major hepatectomies: a prospective, randomized trial. Ann Surg 238:111–119PubMed
9.
Zurück zum Zitat Giordano M, Lopez-Ben S, Codina-Barreras A, Pardina B, Falgueras L, Torres-Bahi S, Albiol M, Castro E, Figueras J (2010) Extra-Glissonian approach in liver resection. HPB (Oxford) 12:94–100CrossRef Giordano M, Lopez-Ben S, Codina-Barreras A, Pardina B, Falgueras L, Torres-Bahi S, Albiol M, Castro E, Figueras J (2010) Extra-Glissonian approach in liver resection. HPB (Oxford) 12:94–100CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Cugat E, Perez-Romero N, Rotellar F, Suarez MA, Gastaca M, Artigas V, Olsina JJ, Noguera J, Martinez S, Moreno-Sanz C, Figueras J, Herrera J, Diaz H, Caballe J, Pereira F (2010) Laparoscopic liver surgery: 8 years of multicenter Spanish register. J Hepatobiliary Pancreat Sci 17:262–268PubMedCrossRef Cugat E, Perez-Romero N, Rotellar F, Suarez MA, Gastaca M, Artigas V, Olsina JJ, Noguera J, Martinez S, Moreno-Sanz C, Figueras J, Herrera J, Diaz H, Caballe J, Pereira F (2010) Laparoscopic liver surgery: 8 years of multicenter Spanish register. J Hepatobiliary Pancreat Sci 17:262–268PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Rotellar F, Pardo F, Bueno A, Martí-Cruchaga P, Zozaya G (2012) Extracorporeal tourniquet method for intermittent hepatic pedicle clamping during laparoscopic liver surgery: an easy, cheap and effective technique. Langenbecks Arch Surg 397:481–485PubMedCrossRef Rotellar F, Pardo F, Bueno A, Martí-Cruchaga P, Zozaya G (2012) Extracorporeal tourniquet method for intermittent hepatic pedicle clamping during laparoscopic liver surgery: an easy, cheap and effective technique. Langenbecks Arch Surg 397:481–485PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Couinaud C (1957) Le foie. Etudes anatomiques et chirurgicales. Masson & Cie, Paris Couinaud C (1957) Le foie. Etudes anatomiques et chirurgicales. Masson & Cie, Paris
13.
Zurück zum Zitat Galperin EI, Karagiulian SR (1989) A new simplified method of selective exposure of hepatic pedicles for controlled hepatectomies. HPB Surg 1:119–130PubMedCrossRef Galperin EI, Karagiulian SR (1989) A new simplified method of selective exposure of hepatic pedicles for controlled hepatectomies. HPB Surg 1:119–130PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Launois B, Jamieson GG (1992) The posterior intrahepatic approach for hepatectomy or removal of segments of the liver. Surg Gynecol Obstet 174:155–158PubMed Launois B, Jamieson GG (1992) The posterior intrahepatic approach for hepatectomy or removal of segments of the liver. Surg Gynecol Obstet 174:155–158PubMed
15.
Zurück zum Zitat Fong Y, Blumgart LH (1997) Useful stapling techniques in liver surgery. J Am Coll Surg 185:93–100PubMedCrossRef Fong Y, Blumgart LH (1997) Useful stapling techniques in liver surgery. J Am Coll Surg 185:93–100PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Machado MA, Makdissi FF, Surjan RC, Herman P, Teixeira AR (2009) Laparoscopic resection of left liver segments using the intrahepatic Glissonian approach. Surg Endosc 23:2615–2619PubMedCrossRef Machado MA, Makdissi FF, Surjan RC, Herman P, Teixeira AR (2009) Laparoscopic resection of left liver segments using the intrahepatic Glissonian approach. Surg Endosc 23:2615–2619PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Strasberg SM, Linehan DC, Hawkins WG (2008) Isolation of right main and right sectional portal pedicles for liver resection without hepatotomy or inflow occlusion. J Am Coll Surg 206:390–396PubMedCrossRef Strasberg SM, Linehan DC, Hawkins WG (2008) Isolation of right main and right sectional portal pedicles for liver resection without hepatotomy or inflow occlusion. J Am Coll Surg 206:390–396PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Ramacciato G, Aurello P, D’Angelo F, Caramitti A, Barillari P, Fornasari V (1988) Effective vascular endostapler techniques in hepatic resection. Int Surg 83:317–323 Ramacciato G, Aurello P, D’Angelo F, Caramitti A, Barillari P, Fornasari V (1988) Effective vascular endostapler techniques in hepatic resection. Int Surg 83:317–323
19.
Zurück zum Zitat Topal B, Aerts R, Penninckx F (2007) Laparoscopic intrahepatic Glissonian approach for right hepatectomy is safe, simple, and reproducible. Surg Endosc 21:2111PubMedCrossRef Topal B, Aerts R, Penninckx F (2007) Laparoscopic intrahepatic Glissonian approach for right hepatectomy is safe, simple, and reproducible. Surg Endosc 21:2111PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Machado MA, Makdissi FF, Herman P, Surjan RC (2010) Intrahepatic Glissonian approach for pure laparoscopic left hemihepatectomy. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 20:141–142PubMedCrossRef Machado MA, Makdissi FF, Herman P, Surjan RC (2010) Intrahepatic Glissonian approach for pure laparoscopic left hemihepatectomy. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 20:141–142PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Herman P, Perini MV, Coelho F, Saad W, D’Albuquerque LA (2010) Half-Pringle maneuver: a useful tool in laparoscopic liver resection. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 20:35–37PubMedCrossRef Herman P, Perini MV, Coelho F, Saad W, D’Albuquerque LA (2010) Half-Pringle maneuver: a useful tool in laparoscopic liver resection. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 20:35–37PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Cho A, Asano T, Yamamoto H, Nagata M, Takiguchi N, Kainuma O, Souda H, Gunji H, Miyazaki A, Nojima H, Ikeda A, Matsumoto I, Ryu M, Makino H, Okazumi S (2007) Laparoscopy-assisted hepatic lobectomy using hilar Glissonean pedicle transection. Surg Endosc 21:1466–1468PubMedCrossRef Cho A, Asano T, Yamamoto H, Nagata M, Takiguchi N, Kainuma O, Souda H, Gunji H, Miyazaki A, Nojima H, Ikeda A, Matsumoto I, Ryu M, Makino H, Okazumi S (2007) Laparoscopy-assisted hepatic lobectomy using hilar Glissonean pedicle transection. Surg Endosc 21:1466–1468PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Cho A, Yamamoto H, Kainuma O, Souda H, Ikeda A, Takiguchi N, Nagata M (2011) Safe and feasible extrahepatic Glissonean access in laparoscopic anatomical liver resection. Surg Endosc 25:1333–1336PubMedCrossRef Cho A, Yamamoto H, Kainuma O, Souda H, Ikeda A, Takiguchi N, Nagata M (2011) Safe and feasible extrahepatic Glissonean access in laparoscopic anatomical liver resection. Surg Endosc 25:1333–1336PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Cai XJ, Wang YF, Liang YL, Yu H, Liang X (2009) Laparoscopic left hemihepatectomy: a safety and feasibility study of 19 cases. Surg Endosc 23:2556–2562PubMedCrossRef Cai XJ, Wang YF, Liang YL, Yu H, Liang X (2009) Laparoscopic left hemihepatectomy: a safety and feasibility study of 19 cases. Surg Endosc 23:2556–2562PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Pearce NW, Di Fabio F, Abu Hilal M (2011) Laparoscopic left hepatectomy with extraparenchymal inflow control. J Am Coll Surg 213:e23–e27PubMedCrossRef Pearce NW, Di Fabio F, Abu Hilal M (2011) Laparoscopic left hepatectomy with extraparenchymal inflow control. J Am Coll Surg 213:e23–e27PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Azagra JS, Goergen M, Brondello S, Calmes MO, Philippe P, Schmitz B (2009) Laparoscopic liver sectionectomy 2 and 3 (LLS 2 and 3): towards the “gold standard.”. J Hepatobiliary Pancreat Surg 16:422–426PubMedCrossRef Azagra JS, Goergen M, Brondello S, Calmes MO, Philippe P, Schmitz B (2009) Laparoscopic liver sectionectomy 2 and 3 (LLS 2 and 3): towards the “gold standard.”. J Hepatobiliary Pancreat Surg 16:422–426PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Chang S, Laurent A, Tayar C, Karoui M, Cherqui D (2007) Laparoscopy as a routine approach for left lateral sectionectomy. Br J Surg 94:58–63PubMedCrossRef Chang S, Laurent A, Tayar C, Karoui M, Cherqui D (2007) Laparoscopy as a routine approach for left lateral sectionectomy. Br J Surg 94:58–63PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
A novel extra-glissonian approach for totally laparoscopic left hepatectomy
verfasst von
Fernando Rotellar
Fernando Pardo
Alberto Benito
Pablo Martí-Cruchaga
Gabriel Zozaya
Nicolás Pedano
Publikationsdatum
01.09.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 9/2012
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-012-2242-3

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2012

Surgical Endoscopy 9/2012 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.