Skip to main content
main-content

14.06.2016 | Clinical Study | Ausgabe 1/2016

Journal of Neuro-Oncology 1/2016

A phase II trial evaluating the effects and intra-tumoral penetration of bortezomib in patients with recurrent malignant gliomas

Zeitschrift:
Journal of Neuro-Oncology > Ausgabe 1/2016
Autoren:
Jeffrey J. Raizer, James P. Chandler, Roberto Ferrarese, Sean A. Grimm, Robert M. Levy, Kenji Muro, Joshua Rosenow, Irene Helenowski, Alfred Rademaker, Martin Paton, Markus Bredel
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s11060-016-2156-3) contains supplementary material, which is available to authorized users.
This trial was supported by Millennium Pharmaceuticals.

Abstract

One resistance mechanism in malignant gliomas (MG) involves nuclear factor-κB (NF-κB) activation. Bortezomib prevents proteasomal degradation of NF-κB inhibitor α (NFKBIA), an endogenous regulator of NF-κB signaling, thereby limiting the effects of NF-κB on tumor survival and resistance. A presurgical phase II trial of bortezomib in recurrent MG was performed to determine drug concentration in tumor tissue and effects on NFKBIA. Patients were enrolled after signing an IRB approved informed consent. Treatment was bortezomib 1.7 mg/m2 IV on days 1, 4 and 8 and then surgery on day 8 or 9. Post-operatively, treatment was Temozolomide (TMZ) 75 mg/m2 PO on days 1–7 and 14–21 and bortezomib 1.7 mg/m2 on days 7 and 21 [1 cycle was (1) month]. Ten patients were enrolled (8 M and 2 F) with 9 having surgery. Median age and KPS were 50 (42–64) and 90 % (70–100). The median cycles post-operatively was 2 (0–4). The trial was stopped as no patient had a PFS-6. All patients are deceased. Paired plasma and tumor bortezomib concentration measurements revealed higher drug concentrations in tumor than in plasma; NFKBIA protein levels were similar in drug-treated vs. drug-naïve tumor specimens. Nuclear 20S proteasome was less in postoperative samples. Postoperative treatment with TMZ and bortezomib did not show clinical activity. Bortezomib appears to sequester in tumor but pharmacological effects on NFKBIA were not seen, possibly obscured due to downregulation of NFKBIA during tumor progression. Changes in nuclear 20S could be marker of bortezomib effect on tumor.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Supplementary material 1 (DOCX 17 KB)
11060_2016_2156_MOESM1_ESM.docx
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2016

Journal of Neuro-Oncology 1/2016 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  3. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Onkologie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Onkologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise