Skip to main content
Erschienen in:

01.10.2006

A Preliminary Study of the Draining Lymph Node Basin in Advanced Lower Rectal Cancer Using a Radioactive Tracer

verfasst von: Kimihiko Funahashi, M.D., Junichi Koike, M.D., Morio Shimada, M.D., Kosuke Okamoto, M.D., Tomohiko Goto, M.D., Tatsuo Teramoto, M.D.

Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum | Sonderheft 1/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Purpose

This study was designed to examine the draining lymph node basin at highest risk of metastasis in lower rectal cancer using 99 mTc-tin colloid.

Methods

In 43 patients, the area with highest hot nodes density was defined as the draining lymph node basin using a gamma probe. Metastatic states of all removed lymph nodes were examined histologically.

Results

A total of 203 hot nodes were identified in 39 patients (91 percent) with a mean of 5.2 nodes. The number of removed lymph nodes was 808 nodes: 670 nodes in the mesorectum, and 138 nodes in the pelvis. In 21 patients, the metastatic states of 119 nodes were investigated histologically. From the distribution of the identified hot nodes, the draining lymph node basins were classified into two patterns: lateral type (n = 17), and mesorectal type (n = 22). Only 20 (17 percent) of 119 positive nodes were identified as hot node. Tumor cells that occupied the lymph node diffusely or massively probably interfered with the exact diagnosis of metastasis. Lymph node metastasis in the pelvis was observed in 5 patients (13 percent). One false negative was of the mesorectal type with diffuse metastases in the para-aortic lymph nodes. The remaining four patients were of the lateral type and all positive lymph nodes, including positive nonhot nodes, were located within the draining lymph node basin. Consequently, in 20 (95.2 percent) of 21 patients with lymph node metastasis, all positive lymph nodes were located within the draining lymph node basin of the tumor.

Conclusions

Two types of the draining lymph node basin of advanced lower rectal cancer were identified using this method. The concordance between lymph node metastases and the draining lymph node basin is good.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Morton, DL, Wen, DR, Wong, JH, et al. 1992Technical details of intraoperative lymphatic mapping for early stage melanomaArch Surg127392399PubMed Morton, DL, Wen, DR, Wong, JH,  et al. 1992Technical details of intraoperative lymphatic mapping for early stage melanomaArch Surg127392399PubMed
2.
Zurück zum Zitat Reintgen, D, Cruse, CW, Wells, K, et al. 1994The orderly progression of melanoma nodal metastasesAnn Surg220759767PubMedCrossRef Reintgen, D, Cruse, CW, Wells, K,  et al. 1994The orderly progression of melanoma nodal metastasesAnn Surg220759767PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Thompson, J, McCarthy, W, Bosch, CM 1995Sentinel lymph node status as an indicator of presence of melanoma in the regional lymph nodesMelanoma Res5255260PubMed Thompson, J, McCarthy, W, Bosch, CM 1995Sentinel lymph node status as an indicator of presence of melanoma in the regional lymph nodesMelanoma Res5255260PubMed
4.
Zurück zum Zitat Ross, MI, Reintgen, D, Balch, CM 1993Selective lymphadenectomy: emerging role for lymphatic mapping and sentinel nodes biopsy in the management of early stage melanomaSem Surg Oncol9219223 Ross, MI, Reintgen, D, Balch, CM 1993Selective lymphadenectomy: emerging role for lymphatic mapping and sentinel nodes biopsy in the management of early stage melanomaSem Surg Oncol9219223
5.
Zurück zum Zitat Giuliano, AE, Kirgan, DM, Guenther, JM, et al. 1994Lymphatic mapping and sentinel lymphadenectomy for breast cancerAnn Surg220391401PubMedCrossRef Giuliano, AE, Kirgan, DM, Guenther, JM,  et al. 1994Lymphatic mapping and sentinel lymphadenectomy for breast cancerAnn Surg220391401PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Guenther, JM, Krishnamoorthy, M, Tan, LR 1997Sentinel lymphadenectomy for breast cancer in community managed care settingCancer J3336340 Guenther, JM, Krishnamoorthy, M, Tan, LR 1997Sentinel lymphadenectomy for breast cancer in community managed care settingCancer J3336340
7.
Zurück zum Zitat Krag, D, Weaver, D, Ashikaga, T, et al. 1998The sentinel node in breast cancer: a multicenter validation studyN Engl J Med339941946PubMedCrossRef Krag, D, Weaver, D, Ashikaga, T,  et al. 1998The sentinel node in breast cancer: a multicenter validation studyN Engl J Med339941946PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Veronesi, U, Paganelli, G, Galimberti, V, et al. 1997Sentinel node biopsy to avoid axillary dissection in breast cancer with clinically negative lymph nodesLancet34918641867PubMedCrossRef Veronesi, U, Paganelli, G, Galimberti, V,  et al. 1997Sentinel node biopsy to avoid axillary dissection in breast cancer with clinically negative lymph nodesLancet34918641867PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Giuliano, AE 1999Mapping a pathway for axillary staging: a personal perspective on the current status of sentinel node dissection for breast cancerArch Surg134195199PubMedCrossRef Giuliano, AE 1999Mapping a pathway for axillary staging: a personal perspective on the current status of sentinel node dissection for breast cancerArch Surg134195199PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Saha, S, Wiese, D, Badin, J, et al. 2000Technical details of sentinel lymph node mapping in colorectal cancer and its impact on stagingAnn Surg Oncol7120124PubMedCrossRef Saha, S, Wiese, D, Badin, J,  et al. 2000Technical details of sentinel lymph node mapping in colorectal cancer and its impact on stagingAnn Surg Oncol7120124PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kitagawa, Y, Watanabe, M, Hasegawa, H, et al. 2002Sentinel node mapping for colorectal cancer with radioactive tracerDis Colon Rectum4514761480PubMedCrossRef Kitagawa, Y, Watanabe, M, Hasegawa, H,  et al. 2002Sentinel node mapping for colorectal cancer with radioactive tracerDis Colon Rectum4514761480PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Wood, TF, Saha, S, Moton, DL, et al. 2001Validation of lymphatic mapping in colorectal cancer; in vivo, ex vivo, and laparoscopic techniquesAnn Surg Oncol8150157PubMedCrossRef Wood, TF, Saha, S, Moton, DL,  et al. 2001Validation of lymphatic mapping in colorectal cancer; in vivo, ex vivo, and laparoscopic techniquesAnn Surg Oncol8150157PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Joosten, JJ, Strobbe, LJ, Wauters, CA, et al. 1999Intraoperative lymphatic mapping and the sentinel node concept in colorectal carcinomaBr J Surg86482486PubMedCrossRef Joosten, JJ, Strobbe, LJ, Wauters, CA,  et al. 1999Intraoperative lymphatic mapping and the sentinel node concept in colorectal carcinomaBr J Surg86482486PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Wood, TF, Tsionlias, GJ, Morton, DL, et al. 2000Focused examination of sentinel lymph nodes upstages early colorectal carcinomaAm Surg669981003PubMed Wood, TF, Tsionlias, GJ, Morton, DL,  et al. 2000Focused examination of sentinel lymph nodes upstages early colorectal carcinomaAm Surg669981003PubMed
15.
Zurück zum Zitat Saha, S, Bilchik, A, Wiese, D, et al. 2001Ultrastaging of colorectal cancer by sentinel lymph node mapping technique: a multicenter trialAnn Surg Oncol99498 Saha, S, Bilchik, A, Wiese, D,  et al. 2001Ultrastaging of colorectal cancer by sentinel lymph node mapping technique: a multicenter trialAnn Surg Oncol99498
16.
Zurück zum Zitat Saha, S, Nora, D, Wong, JH, et al. 2000Sentinel lymph node mapping in colorectal cancer: a reviewSurg Clin North Am8018111819PubMedCrossRef Saha, S, Nora, D, Wong, JH,  et al. 2000Sentinel lymph node mapping in colorectal cancer: a reviewSurg Clin North Am8018111819PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Bilchik, AJ, Saha, S, Wiese, D, et al. 2001Molecular staging of early colon cancer on the basis of sentinel node analysis: a multicenter phase II trialJ Clin Oncol1911281136PubMed Bilchik, AJ, Saha, S, Wiese, D,  et al. 2001Molecular staging of early colon cancer on the basis of sentinel node analysis: a multicenter phase II trialJ Clin Oncol1911281136PubMed
18.
Zurück zum Zitat Esser, S, Reilly, WT, Riley, LB, et al. 2001The role of sentinel lymph node mapping in staging of colon and rectal cancerDis Colon Rectum44850856PubMedCrossRef Esser, S, Reilly, WT, Riley, LB,  et al. 2001The role of sentinel lymph node mapping in staging of colon and rectal cancerDis Colon Rectum44850856PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Feig, BW, Curley, S, Lucci, A, et al. 2001A caution regarding lymphatic mapping in patients with colon cancerAm J Surg182707712PubMedCrossRef Feig, BW, Curley, S, Lucci, A,  et al. 2001A caution regarding lymphatic mapping in patients with colon cancerAm J Surg182707712PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Marrie, AE, Rij, AM, Phillips, LV, et al. 2001Diagnostic use of the sentinel node in colon cancerDis Colon Rectum44410417CrossRef Marrie, AE, Rij, AM, Phillips, LV,  et al. 2001Diagnostic use of the sentinel node in colon cancerDis Colon Rectum44410417CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Paramo, JC, Summerall, J, Poppiti, R, et al. 2002Intraoperative sentinel lymph node mapping in patients with colon cancerAnn Surg Oncol9550554PubMedCrossRef Paramo, JC, Summerall, J, Poppiti, R,  et al. 2002Intraoperative sentinel lymph node mapping in patients with colon cancerAnn Surg Oncol9550554PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Wong, JH, Steineman, S, Calderia, C, et al. 2001 Ex vivo sentinel node mapping in carcinoma of the colon and rectumAnn Surg233515521PubMedCrossRef Wong, JH, Steineman, S, Calderia, C,  et al. 2001 Ex vivo sentinel node mapping in carcinoma of the colon and rectumAnn Surg233515521PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Bilchik, AJ, Nora, D, Tollenaar, RA, et al. 2002Ultrastaging of early colon cancer using lymphatic mapping and molecular analysisEur J Cancer38977985PubMedCrossRef Bilchik, AJ, Nora, D, Tollenaar, RA,  et al. 2002Ultrastaging of early colon cancer using lymphatic mapping and molecular analysisEur J Cancer38977985PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Bendavid, Y, Latulippe, JF, Younan, RJ, et al. 2002Phase I study on sentinel lymph node mapping in colon cancer: a preliminary reportJ Surg Oncol798185PubMedCrossRef Bendavid, Y, Latulippe, JF, Younan, RJ,  et al. 2002Phase I study on sentinel lymph node mapping in colon cancer: a preliminary reportJ Surg Oncol798185PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Patten, LC, Berger, DH, Cleary, KR, et al. 2004A prospective evaluation of radiocolloid and immunohistochemical staining in colon cancer lymphatic mappingCancer10021042109PubMedCrossRef Patten, LC, Berger, DH, Cleary, KR,  et al. 2004A prospective evaluation of radiocolloid and immunohistochemical staining in colon cancer lymphatic mappingCancer10021042109PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Tsioulias, GJ, Wood, TF, Spirt, M, et al. 2002A novel lymphatic mapping technique to improve localization and staging of early colon cancer during laparoscopic colectomyAm Surg68561565PubMed Tsioulias, GJ, Wood, TF, Spirt, M,  et al. 2002A novel lymphatic mapping technique to improve localization and staging of early colon cancer during laparoscopic colectomyAm Surg68561565PubMed
27.
Zurück zum Zitat Bilchik, AJ, Trocha, SD 2003Lymphatic mapping and sentinel analysis to optimize laparoscopic resection and staging of colorectal cancer: an updateCancer Control10219223PubMed Bilchik, AJ, Trocha, SD 2003Lymphatic mapping and sentinel analysis to optimize laparoscopic resection and staging of colorectal cancer: an updateCancer Control10219223PubMed
28.
Zurück zum Zitat Bilchik, AJ, Nora, D, Sobin, LH, et al. 2003Effect of lymphatic mapping on the new tumor-node-metastasis classification for colorectal cancerJ Clin Oncol21668672PubMedCrossRef Bilchik, AJ, Nora, D, Sobin, LH,  et al. 2003Effect of lymphatic mapping on the new tumor-node-metastasis classification for colorectal cancerJ Clin Oncol21668672PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Saha, S, Monson, KM, Bilchik, A, et al. 2004Comparative analysis of nodal upstaging between colon and rectal cancers by sentinel lymph node mapping: a prospective trialDis Colon Rectum4717671772PubMedCrossRef Saha, S, Monson, KM, Bilchik, A,  et al. 2004Comparative analysis of nodal upstaging between colon and rectal cancers by sentinel lymph node mapping: a prospective trialDis Colon Rectum4717671772PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Trocha, SD, Nora, DT, Saha, S, et al. 2003Combination probe and dye-directed lymphatic mapping detects micrometastases in early colorectal cancerJ Gastrointest Surg7340346PubMedCrossRef Trocha, SD, Nora, DT, Saha, S,  et al. 2003Combination probe and dye-directed lymphatic mapping detects micrometastases in early colorectal cancerJ Gastrointest Surg7340346PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Martinez, SR, Bilchik, AJ 2005Lymphatic mapping and sentinel node analysis in colon cancerClin Colorectal Cancer4320324PubMedCrossRef Martinez, SR, Bilchik, AJ 2005Lymphatic mapping and sentinel node analysis in colon cancerClin Colorectal Cancer4320324PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Feig, BW, Curley, S, Lucci, A, et al. 2001A caution regarding lymphatic mapping in patients with colon cancerAm J Surg18707712CrossRef Feig, BW, Curley, S, Lucci, A,  et al. 2001A caution regarding lymphatic mapping in patients with colon cancerAm J Surg18707712CrossRef
Metadaten
Titel
A Preliminary Study of the Draining Lymph Node Basin in Advanced Lower Rectal Cancer Using a Radioactive Tracer
verfasst von
Kimihiko Funahashi, M.D.
Junichi Koike, M.D.
Morio Shimada, M.D.
Kosuke Okamoto, M.D.
Tomohiko Goto, M.D.
Tatsuo Teramoto, M.D.
Publikationsdatum
01.10.2006
Erschienen in
Diseases of the Colon & Rectum / Ausgabe Sonderheft 1/2006
Print ISSN: 0012-3706
Elektronische ISSN: 1530-0358
DOI
https://doi.org/10.1007/s10350-006-0659-2

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2006

Diseases of the Colon & Rectum 1/2006 Zur Ausgabe

EditorialNotes

Preface

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Spontanpneumothorax – aspirieren oder drainieren?

24.07.2024 Spontanpneumothorax Nachrichten

Sofern bei Spontanpneumothorax interventionelle Hilfe benötigt wird, stehen mehrere Verfahren zur Auswahl, wie die Anlage einer Thoraxdrainage und die Aspiration. Welches ist am besten geeignet? Eine Metaanalyse liefert neue Daten dazu.

Cold-Snare- kann Hot-Snare-Polypektomie kaum ersetzen

Bei der Abtragung größerer ungestielter Darmpolypen lohnt es sich, weiterhin der Hot-Snare-Technik zu vertrauen. Damit kommt es zwar etwas häufiger zu Komplikationen, dafür wesentlich seltener zu endoskopischen Rezidiven.

Weißer Hautkrebs: Ein Update zu Diagnostik und Therapie

18.07.2024 Fortbildungswoche 2024 Kongressbericht

In der aktualisierten Version der S3-Leitlinie „Aktinische Keratose und Plattenepithelkarzinom der Haut“ gibt es neue Empfehlungen, unter anderem zu erweiterten Optionen bei aktinischer Keratose sowie zur systemischen und chirurgischen Behandlung von Plattenepithelkarzinomen. Ein Überblick.

Vier Kriterien sprechen für ein erhöhtes Risiko nach Appendektomie

17.07.2024 Appendektomie Nachrichten

Um bei Kindern den Schweregrad einer Appendizitis und drohende Komplikationen richtig einzuschätzen, können sich Chirurginnen und Chirurgen auf die intraoperativen Kriterien des US-amerikanischen NSQIP Pediatric stützen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.