Skip to main content
Erschienen in:

28.11.2021 | Original Article

A prospective comparative study of mini-PCNL using Trilogy™ or thulium fibre laser with suction

verfasst von: Abhijit Patil, Rohan Sharma, Darshit Shah, Ankit Gupta, Abhishek Singh, Arvind Ganpule, Ravindra Sabnis, Mahesh Desai

Erschienen in: World Journal of Urology | Ausgabe 2/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

There has been recent introduction of novel lithotripters and high-power lasers for stone disintegration. With miniaturization of PCNL, there is need of effective disintegration and faster stone-clearance. This study aimed to evaluate efficiency of Trilogy™ and Thulium fibre laser (TFL) in mini-percutaneous nephrolithotomy (mini-PCNL).

Methods

This is prospective study comparing efficiency and outcomes of Trilogy™ and TFL in mini-PCNL between January 2019 and February 2020. Primary objective was to compare stone fragmentation rates, with secondary objectives beings stone-free rates and complications.

Results

There were 60 mini-PCNL with suction using either Trilogy™ or TFL energy source. Mean stone size and density were 27.60 ± 10.17 mm, 22.04 ± 9.69 mm (p = 0.05) and 1172.9 ± 313.5HU, 1308.9 ± 333.9HU (p = 0.10) for Trilogy™ and TFL, respectively. Using 3D doctor imaging software from CT images, mean stone volumes were 3718.9 ± 3038.7mm3 for Trilogy™ and 3425.9 ± 3096.1mm3 for TFL(p = 0.77). Using probe-activation time or lasing time, stone-fragmentation rate was 5.98 ± 4.25mm3/sec for Trilogy™ and 3.95 ± 1.00mm3/sec for TFL(p = 0.015). Treatment time (puncture to complete clearance) was 32.48 ± 15.39 min for Trilogy™ and 28.63 ± 18.56 min for TFL(p = 0.38). Haemoglobin drop was 1.19 ± 0.76gm/dl for Trilogy™ and 0.99 ± 0.74gm/dl for TFL (p = 0.30). Trilogy™ arm had 96.6% complete clearance and TFL had 76.6% in TFL at 48 h. One patient in Trilogy™ arm required auxiliary RIRS for residual stone. Both arms had complete stone clearance at 1 month follow-up. Trilogy™ arm had 3 Clavien–Dindo grade-II complications while TFL had 2 Clavien–Dindo grade-II complications (UTI requiring antibiotics). There was no blood transfusion in either of arm.

Conclusion

Trilogy™ had significantly better stone fragmentation rate than TFL in managing renal stones. However, stone-free rates and complications were comparable for Trilogy™ and TFL.
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Martov A et al (2018) Initial experience in clinical application of thulium laser contact lithotripsy for transurethral treatment of urolithiasis. Urologiia (Moscow, Russia: 1999) 1:112–120 Martov A et al (2018) Initial experience in clinical application of thulium laser contact lithotripsy for transurethral treatment of urolithiasis. Urologiia (Moscow, Russia: 1999) 1:112–120
6.
Zurück zum Zitat Yaroslavsky I et al (2018) Optimization of a novel Tm fiber laser lithotripter in terms of stone ablation efficiency and retropulsion reduction. Ther Diagn Urol 2018 10468:104680H Yaroslavsky I et al (2018) Optimization of a novel Tm fiber laser lithotripter in terms of stone ablation efficiency and retropulsion reduction. Ther Diagn Urol 2018 10468:104680H
7.
Zurück zum Zitat De Coninck V, Keller EX, Kovalenko A, Vinnichenko V, Traxer O (2019) Dusting efficiency comparison between Moses technology of Ho: YAG laser and superpulse thulium fiber laser. Eur Urol Suppl 18(1):e1757–e1758CrossRef De Coninck V, Keller EX, Kovalenko A, Vinnichenko V, Traxer O (2019) Dusting efficiency comparison between Moses technology of Ho: YAG laser and superpulse thulium fiber laser. Eur Urol Suppl 18(1):e1757–e1758CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kronenberg P, Hameed BZ, Somani B (2021) Outcomes of thulium fibre laser for treatment of urinary tract stones: results of a systematic review. Curr Opin Urol 31(2):80CrossRef Kronenberg P, Hameed BZ, Somani B (2021) Outcomes of thulium fibre laser for treatment of urinary tract stones: results of a systematic review. Curr Opin Urol 31(2):80CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Timm B et al (2021) Stone clearance times with mini-percutaneous nephrolithotomy: comparison of a 1.5 mm ballistic/ultrasonic mini-probe vs. laser. Can Urol Assoc J 15(1):E17PubMed Timm B et al (2021) Stone clearance times with mini-percutaneous nephrolithotomy: comparison of a 1.5 mm ballistic/ultrasonic mini-probe vs. laser. Can Urol Assoc J 15(1):E17PubMed
14.
Zurück zum Zitat Nottingham CU et al (2020) Initial clinical experience with Swiss LithoClast Trilogy during percutaneous nephrolithotomy. J Endourol 34(2):151–155CrossRef Nottingham CU et al (2020) Initial clinical experience with Swiss LithoClast Trilogy during percutaneous nephrolithotomy. J Endourol 34(2):151–155CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Sabnis RB et al (2020) EMS Lithoclast TrilogyTM: an effective single-probe dual-energy lithotripter for mini and standard PCNL. World J Urol 38(4):1043–1050CrossRef Sabnis RB et al (2020) EMS Lithoclast TrilogyTM: an effective single-probe dual-energy lithotripter for mini and standard PCNL. World J Urol 38(4):1043–1050CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Wiseman O et al (2020) MP22–11 the efficacy and safety of the EMS Lithoclast Trilogy: a European multicenter prospective study on behalf of ESUT. J Urol 203(4):e331–e332CrossRef Wiseman O et al (2020) MP22–11 the efficacy and safety of the EMS Lithoclast Trilogy: a European multicenter prospective study on behalf of ESUT. J Urol 203(4):e331–e332CrossRef
Metadaten
Titel
A prospective comparative study of mini-PCNL using Trilogy™ or thulium fibre laser with suction
verfasst von
Abhijit Patil
Rohan Sharma
Darshit Shah
Ankit Gupta
Abhishek Singh
Arvind Ganpule
Ravindra Sabnis
Mahesh Desai
Publikationsdatum
28.11.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
World Journal of Urology / Ausgabe 2/2022
Print ISSN: 0724-4983
Elektronische ISSN: 1433-8726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00345-021-03881-5

Neu im Fachgebiet Urologie

Genügt die biparametrische MRT für die Prostatadiagnostik?

Die multiparametrische Magnetresonanztomografie hat einen festen Platz im Screening auf klinisch signifikante Prostatakarzinome. Ob auch ein biparametrisches Vorgehen ausreicht, ist in einer Metaanalyse untersucht worden.

Große Trinkmengen bei Blasentumoren möglicherweise von Nachteil

Beim nicht-muskelinvasiven Blasenkrebs scheint eine hohe Flüssigkeitszufuhr keinen schützenden Effekt in Bezug auf das Risiko eines Rezidivs oder einer Krankheitsprogression zu haben. Eine niederländische Studie legt sogar nahe, dass große Trinkmengen das Fortschreiten der Erkrankung begünstigen könnten.

Urintest auf Prostatakrebs funktioniert mit Erststrahlurin

Ein auf die Expression von 18 Genen gestützter Urintest auf klinisch signifikanten Prostatakrebs könnte offenbar auch in Anwendung auf Erststrahlurin dazu dienen, unnötige Biopsien zu vermeiden.

Hohe Atrophierate nach Hodentorsion im Kindesalter

Auf längere Sicht ist die Atrophierate nach einer Hodentorsion pädiatrischer Patienten erschreckend hoch. Das hat eine Studie mit jahrelanger Nachbeobachtung ergeben. Entscheidend ist die Zeit, die bis zur Detorsion verstreicht.

Update Urologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.