Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 2/2004

01.02.2004 | Case report

A rare life-threatening complication of migrated nitinol self-expanding metallic stent (Ultraflex)

verfasst von: H. S. S. Ho, H. S. Ong

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 2/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The use of self-expanding metallic stents (SEMS) as esophageal endoprosthesis represents an advancement in the palliation of dysphagia from unresectable esophageal carcinoma. However, the problem of stent migration persists. Although most migrated stents have a benign outcome, complications do occur. Rare reports of intestinal obstruction have been confined to the stiff plastic and stainless-steel stents. We report the first case of intestinal obstruction secondary to the pliable Nitinol SEMS (Ultraflex) migration.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Christie, NA, Buenventura, PO, Fernando, HC, Nguyen, NT, Weigel, TL, Ferson, PF 2001Results of expandable metal stents for malignant esophageal obstruction in 100 patients: short-term and long-term follow-up.Ann Thorac Surg7117971802CrossRefPubMed Christie, NA, Buenventura, PO, Fernando, HC, Nguyen, NT, Weigel, TL, Ferson, PF 2001Results of expandable metal stents for malignant esophageal obstruction in 100 patients: short-term and long-term follow-up.Ann Thorac Surg7117971802CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Cwikiel, W, Stridbeck, H, Transberg, KG, von Holstein, CS, Hambraeus, G, Lillo-Gil, R, Willen, R 1993Malignant esophageal strictures: treatment with self-expanding Nitinol stent.Radiology187661665PubMed Cwikiel, W, Stridbeck, H, Transberg, KG, von Holstein, CS, Hambraeus, G, Lillo-Gil, R, Willen, R 1993Malignant esophageal strictures: treatment with self-expanding Nitinol stent.Radiology187661665PubMed
3.
Zurück zum Zitat De Palma, GD, Iovino, P, Catanzano, C 2001Distally migrated esophageal stents: wait and see or remove?Gastrointest Endosc539698PubMed De Palma, GD, Iovino, P, Catanzano, C 2001Distally migrated esophageal stents: wait and see or remove?Gastrointest Endosc539698PubMed
4.
Zurück zum Zitat De Rhonde, T, Martinet, JP, Melange, M 2000Easy removal of migrated self-expanding esophageal metal stent using an endoloop device.Gastointest Endosc52125127CrossRef De Rhonde, T, Martinet, JP, Melange, M 2000Easy removal of migrated self-expanding esophageal metal stent using an endoloop device.Gastointest Endosc52125127CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ell, C, Hochberger, J, May, A, Fleig, WE, Hahn, EG 1994Coated and uncoated self-expanding metal stents for malignant stenosis in the upper GI tract: preliminary clinical experiences with Wallstents.Am J Gastroenterol8914961500PubMed Ell, C, Hochberger, J, May, A, Fleig, WE, Hahn, EG 1994Coated and uncoated self-expanding metal stents for malignant stenosis in the upper GI tract: preliminary clinical experiences with Wallstents.Am J Gastroenterol8914961500PubMed
6.
Zurück zum Zitat Ell, C, May, A 1997Self-expanding metal stents for palliation of stenosing tumours of the esophagus and cardia: a critical review.Endoscopy29392398PubMed Ell, C, May, A 1997Self-expanding metal stents for palliation of stenosing tumours of the esophagus and cardia: a critical review.Endoscopy29392398PubMed
7.
Zurück zum Zitat Ellul, JPM, Watkinson, A, Khan, RJK, Adam, A, Mason, RC 1995Self-expanding metal stents for the palliation of dysphagia due to inoperable oesphageal carcinoma.Br J Surg8216781681PubMed Ellul, JPM, Watkinson, A, Khan, RJK, Adam, A, Mason, RC 1995Self-expanding metal stents for the palliation of dysphagia due to inoperable oesphageal carcinoma.Br J Surg8216781681PubMed
8.
Zurück zum Zitat Fiorini, A, Fleischer, D, Valero, J, Israeli, E, Wengrower, D, Goldin, E 2000Self-expandable metal coil stents in the treatment of benign esophageal stricture refractory to conventional therapy: a case series.Gastrointest Endosc52259262PubMed Fiorini, A, Fleischer, D, Valero, J, Israeli, E, Wengrower, D, Goldin, E 2000Self-expandable metal coil stents in the treatment of benign esophageal stricture refractory to conventional therapy: a case series.Gastrointest Endosc52259262PubMed
9.
Zurück zum Zitat Goldin, E, Beyar, M, Safra, T 1994A new self-expandable, nickel–titanium coil stent for esophageal obstruction: a preliminary report.Gastrointest Endosc406468PubMed Goldin, E, Beyar, M, Safra, T 1994A new self-expandable, nickel–titanium coil stent for esophageal obstruction: a preliminary report.Gastrointest Endosc406468PubMed
10.
Zurück zum Zitat Henne, TH, Schaeff, B, Paolucci, V 1997Small bowel obstruction and perforation: a rare complication of an esophageal stent.Surg Endosc11383384CrossRefPubMed Henne, TH, Schaeff, B, Paolucci, V 1997Small bowel obstruction and perforation: a rare complication of an esophageal stent.Surg Endosc11383384CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Knyrim, K, Wagner, HJ, Bethge, N, Keymling, M, Vakil, N 1993A controlled trial of an expandable metal stent for palliation of esophageal obstruction due to inoperable cancer.N Engl J Med329130211307CrossRef Knyrim, K, Wagner, HJ, Bethge, N, Keymling, M, Vakil, N 1993A controlled trial of an expandable metal stent for palliation of esophageal obstruction due to inoperable cancer.N Engl J Med329130211307CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Laasch, HU, Nicholson, A, Kay, CL, Attwood, S, Bancewicz, J 1998The clinical effectiveness of the Gianturco esophageal stent in malignant oesophageal obstruction.Clin Radiol53666672PubMed Laasch, HU, Nicholson, A, Kay, CL, Attwood, S, Bancewicz, J 1998The clinical effectiveness of the Gianturco esophageal stent in malignant oesophageal obstruction.Clin Radiol53666672PubMed
13.
Zurück zum Zitat May, A, Selmaier, M, Hochberger, J, Gassner, L, Muhldorfer, S, Hahn, EG, Ell, C 1995Memory metal stents for palliation of malignant obstruction of the oesophagus and cardia.Gut37309313PubMed May, A, Selmaier, M, Hochberger, J, Gassner, L, Muhldorfer, S, Hahn, EG, Ell, C 1995Memory metal stents for palliation of malignant obstruction of the oesophagus and cardia.Gut37309313PubMed
14.
Zurück zum Zitat Maydeo, AP, Bapaye, A, Desai, PN, Khanna, SS, Deshpande, RK, Badve, R 1998Endoscopic placement of indigenous plastic esophageal endoprosthesis—does it still have a role in the era of expandable metallic stents? A prospective Indian study of 265 consecutive patients.Endoscopy30532537PubMed Maydeo, AP, Bapaye, A, Desai, PN, Khanna, SS, Deshpande, RK, Badve, R 1998Endoscopic placement of indigenous plastic esophageal endoprosthesis—does it still have a role in the era of expandable metallic stents? A prospective Indian study of 265 consecutive patients.Endoscopy30532537PubMed
15.
Zurück zum Zitat Powers, C, Rynne, M, O’Gorman, T, Maguire, D, McAnena, OJ 2001An unusual complication following intubation of a benign oesophageal stricture.Endoscopy33642CrossRefPubMed Powers, C, Rynne, M, O’Gorman, T, Maguire, D, McAnena, OJ 2001An unusual complication following intubation of a benign oesophageal stricture.Endoscopy33642CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Reed, CE, Marsh, WH, Carlson, LS, Seymore, CH, Kratz, JM 1991Prospective, randomized trial of palliative treatment for unresectable cancer of the esophagus.Ann Thorac Surg51552555PubMed Reed, CE, Marsh, WH, Carlson, LS, Seymore, CH, Kratz, JM 1991Prospective, randomized trial of palliative treatment for unresectable cancer of the esophagus.Ann Thorac Surg51552555PubMed
17.
Zurück zum Zitat Schmassmann, A, Meyenberger, C, Knuchel, J, Binek, J, Lammer, F, Kleiner, B, Hurlimann, S, Inauen, W, Hammer, B, Scheurer, U, Halter, F 1997Self-expanding metal stents in malignant esophageal obstruction: a comparison between two stent types.Am J Gastroenterol92400406PubMed Schmassmann, A, Meyenberger, C, Knuchel, J, Binek, J, Lammer, F, Kleiner, B, Hurlimann, S, Inauen, W, Hammer, B, Scheurer, U, Halter, F 1997Self-expanding metal stents in malignant esophageal obstruction: a comparison between two stent types.Am J Gastroenterol92400406PubMed
18.
Zurück zum Zitat Song, HY, Park, SI, Jung, HY, Sung, BK, Kim, JH, Huh, SJ, Kim, TH, Kim, YK, Park, SS, Yoon, HK, Suns, KB, Min, YI 1997Benign and malignant esophageal strictures: treatment with a polyurethane-covered retrievable expandable metalic stents.Radiology203747752PubMed Song, HY, Park, SI, Jung, HY, Sung, BK, Kim, JH, Huh, SJ, Kim, TH, Kim, YK, Park, SS, Yoon, HK, Suns, KB, Min, YI 1997Benign and malignant esophageal strictures: treatment with a polyurethane-covered retrievable expandable metalic stents.Radiology203747752PubMed
19.
Zurück zum Zitat Watkinson, AF, Ellul, J, Entwisle, K, Mason, RC, Adam, A 1995Esophageal carcinoma: initial results of palliative treatment with covered self-expanding endoprostheses.Radiology195821827PubMed Watkinson, AF, Ellul, J, Entwisle, K, Mason, RC, Adam, A 1995Esophageal carcinoma: initial results of palliative treatment with covered self-expanding endoprostheses.Radiology195821827PubMed
20.
Zurück zum Zitat Wu, WC, Katon, RM, Saxon, RR, Barton, RE, Uchida, B, Keller, FS, Rosch, J 1994Silicone-covered self-expanding stents for the palliation of malignant esophageal obstruction and esophagorespiratory fistula: experience in 32 patients and a review of the literature.Gastrointest Endosc402233PubMed Wu, WC, Katon, RM, Saxon, RR, Barton, RE, Uchida, B, Keller, FS, Rosch, J 1994Silicone-covered self-expanding stents for the palliation of malignant esophageal obstruction and esophagorespiratory fistula: experience in 32 patients and a review of the literature.Gastrointest Endosc402233PubMed
Metadaten
Titel
A rare life-threatening complication of migrated nitinol self-expanding metallic stent (Ultraflex)
verfasst von
H. S. S. Ho
H. S. Ong
Publikationsdatum
01.02.2004
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 2/2004
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-003-4248-3

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2004

Surgical Endoscopy 2/2004 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.