Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 5/2021

23.01.2021 | Original Scientific Report

A Simple Tool to Improve Visualization of the Vocal Cords on Translaryngeal Ultrasound in Male Patients

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 5/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Laryngeal ultrasound has been increasingly used for the evaluation of the vocal cords mobility after thyroid and parathyroid surgery. The sensitivity and positive predictive value of the method are reported to be higher than 80%. Nevertheless, the visualization rate in male patients remains low; therefore, ultrasound is not attractive for the perioperative workup in those patients. In the present study, we evaluate the ability to improve the visualization rate for male patients by using a gel pad as an interface between the skin and the ultrasound probe.

Methods and Materials

Between December 2018 and January 2019, 92 male patients (mean age 49 years; range: 20–80 years) referred to our hospital with different thyroid pathologies received a laryngeal ultrasound without (TLUS) and subsequently with gel pad (G-TLUS). TLUS was performed by B-scan (probe 5–13 MHz, aperture 40 mm). The data were prospectively collected and statistically analyzed.

Results

The visualization rate in the TLUS group was 35% (32 out of 92 patients). The use of the gel pad could increase the rate to 78% (p < 0.0001). For both groups, visualization rates are lower in older patients (> 50 years) compared to younger individuals (TLUS: 25% vs. 45%, p < 0.05; G-TLUS: 75% vs 82%, p = 0.45).

Conclusion

The gel pad significantly improves the vocal cord visualization rate in male patients and should be used routinely.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Chandrasekhar SS, Randolph GW, Seidman MD et al. (2013) Clinical practice guideline: improving voice outcomes after thyroid surgery. Otolaryngology--head and neck surgery : official journal of American Academy of Otolaryngology-Head and Neck Surgery 148 (6 Suppl):S1–37. doi:https://doi.org/10.1177/0194599813487301 Chandrasekhar SS, Randolph GW, Seidman MD et al. (2013) Clinical practice guideline: improving voice outcomes after thyroid surgery. Otolaryngology--head and neck surgery : official journal of American Academy of Otolaryngology-Head and Neck Surgery 148 (6 Suppl):S1–37. doi:https://​doi.​org/​10.​1177/​0194599813487301​
4.
Zurück zum Zitat Makariin VA, Semenov AA, Chernikov RA et al (2015) Percutaneous ultrasonographic visualization of the vocal folds. Diagn Radiol Radiother (2):70– visualization of the vocal folds. Diagn Radiol Radiother 2:70–73 ((In Russ.)) Makariin VA, Semenov AA, Chernikov RA et al (2015) Percutaneous ultrasonographic visualization of the vocal folds. Diagn Radiol Radiother (2):70– visualization of the vocal folds. Diagn Radiol Radiother 2:70–73 ((In Russ.))
5.
6.
7.
Zurück zum Zitat Knyazeva P, Makarin V, Seeliger B et al (2018) Transcutaneous laryngeal ultrasonography (TLUS) as an alternative to direct flexible laryngoscopy (DFL) in the perioperative evaluation of the vocal cord mobility in thyroid surgery. Langenbeck’s archives of surgery / Deutsche Gesellschaft fur Chirurgie 403(8):1015–1020. https://doi.org/10.1007/s00423-018-1734-6CrossRef Knyazeva P, Makarin V, Seeliger B et al (2018) Transcutaneous laryngeal ultrasonography (TLUS) as an alternative to direct flexible laryngoscopy (DFL) in the perioperative evaluation of the vocal cord mobility in thyroid surgery. Langenbeck’s archives of surgery / Deutsche Gesellschaft fur Chirurgie 403(8):1015–1020. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00423-018-1734-6CrossRef
Metadaten
Titel
A Simple Tool to Improve Visualization of the Vocal Cords on Translaryngeal Ultrasound in Male Patients
Publikationsdatum
23.01.2021
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 5/2021
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-020-05946-9

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2021

World Journal of Surgery 5/2021 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.