Skip to main content
main-content

04.07.2016 | Original Article | Ausgabe 5/2017

European Journal of Trauma and Emergency Surgery 5/2017

Accuracy of Latarjet graft and screw position after using novel drill guide

Zeitschrift:
European Journal of Trauma and Emergency Surgery > Ausgabe 5/2017
Autoren:
T. O. Klatte, M. J. Hartel, L. Weiser, M. Hoffmann, U. Wehrenberg, A. Heinemann, J. M. Rueger, D. Briem
Wichtige Hinweise
T. O. Klatte and M. Hartel contributed equally and therefore share first authorship.

Abstract

Purpose

For the success of Latarjet procedure a correct graft positioning is mandatory. Furthermore, the correct screw placement is important to avoid cartilage damage and soft tissue irritation. Due to a cadaveric experimental study, the accuracy of graft and screw positioning utilizing a novel drill guide for a minimal-invasive Latarjet procedure was analyzed.

Methods

Five human fresh-frozen shoulder specimens have been treated in accordance with the Congruent-Arc Latarjet technique using the glenoid bone loss set (Arthrex, Naples, FL, USA) with 3.75 mm cannulated screws throughout a 5 cm skin incision without detachment of the scapularis tendon. All procedures were performed by one single, experienced shoulder surgeon. The accuracy of graft and screw positioning was assessed due to a CT scan.

Results

A noticeable learning curve was noted during the study period as the first surgery took 45 min and the last 33 min. All grafts were correctly positioned with regard to the articular line of the glenoid surface. Impingement with the maximum head circumference was not encountered. The screw positions did not affect the suprascapular nerve. A damage of the graft was not noticed.

Conclusions

The authors can recommend the usage of the new drill guide tested in this study. It seems to be beneficial in the Latarjet procedure and may ease correct graft positioning and prevent screw misplacement. Compared to fully arthroscopically performed Latarjet procedures it provides much steeper learning curve and seems technically easier and quicker to handle.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Premium-Inhalten der Fachzeitschriften, inklusive eines Print-Abos.

Jetzt abonnieren und bis 25. Juni einen 50 € Amazon-Gutschein sichern.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2017

European Journal of Trauma and Emergency Surgery 5/2017Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

20.06.2018 | Abrechnung | Nachrichten | Onlineartikel

WHO veröffentlicht die ICD-11

18.06.2018 | Abrechnung | Nachrichten | Onlineartikel

Ernährungsplan bei Sodbrennen wird nur nach GOÄ bezahlt

15.06.2018 | Gesundheitspolitik | Nachrichten

Der impfende Apotheker

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Orthopädie und Unfallchirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise