Skip to main content
Erschienen in:

14.10.2020 | Gynecologic Oncology

Adapting Radicality in Early Cervical Cancer When Quality of Life Becomes a Prominent Issue

verfasst von: Ignacio Zapardiel, PhD, Myriam Gracia, MD, Agnieszka Rychlik, MD, Denis Querleu, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 6/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Low-risk cervical cancers (up to FIGO 2018 IB1 < 2 cm with no lymph vascular space invasion and no diseased nodes) are not a new entity.1 It has been shown that these early cancers are curable with a less radical approach with a nearly 100% long-term survival, particularly in patients with clear margins on cone biopsy specimens. Furthermore, since the publication of the LACC trial, surgical approach has changed, considering laparotomy the standard treatment for patients with early-stage cervical cancer.2 However minimally invasive surgery could be considered oncologically safe performing protective maneuvers, such as vaginal closure or avoiding uterine manipulator.3,4
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kinney WK, Hodge DO, Egorshin EV, Ballard DJ, Podratz KC. Identification of a low-risk subset of patients with stage IB invasive squamous cancer of the cervix possibly suited to less radical treatment. Gynecol Oncol. 1995;57:3–6.CrossRef Kinney WK, Hodge DO, Egorshin EV, Ballard DJ, Podratz KC. Identification of a low-risk subset of patients with stage IB invasive squamous cancer of the cervix possibly suited to less radical treatment. Gynecol Oncol. 1995;57:3–6.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Ramirez P, Frumovitz M, Pareja R et al. Minimally invasive versus abdominal radical hysterectomy for cervical cancer. N Engl J Med. 2018;379:1895–904.CrossRef Ramirez P, Frumovitz M, Pareja R et al. Minimally invasive versus abdominal radical hysterectomy for cervical cancer. N Engl J Med. 2018;379:1895–904.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Chiva L, Zanagnolo V, Querleu D. SUCCOR study: an international European cohort observational study comparing minimally invasive surgery versus open abdominal radical hysterectomy in patients with stage IB1 cervical cancer. Int J Gynecol Cancer. 2020;0:1–9. Chiva L, Zanagnolo V, Querleu D. SUCCOR study: an international European cohort observational study comparing minimally invasive surgery versus open abdominal radical hysterectomy in patients with stage IB1 cervical cancer. Int J Gynecol Cancer. 2020;0:1–9.
4.
Zurück zum Zitat Köhler C, Hertel H, Herrmann J, et al. Laparoscopic radical hysterectomy with transvaginal closure of vaginal cuff: a multicenter analysis. Int J Gynecol Cancer. 2019;29:845–50.CrossRef Köhler C, Hertel H, Herrmann J, et al. Laparoscopic radical hysterectomy with transvaginal closure of vaginal cuff: a multicenter analysis. Int J Gynecol Cancer. 2019;29:845–50.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Querleu D, Leblanc E, Castelain B. Laparoscopic pelvic lymphadenectomy in the staging of early carcinoma of the cervix. Am J Obstet Gynecol. 1991;164:579–81.CrossRef Querleu D, Leblanc E, Castelain B. Laparoscopic pelvic lymphadenectomy in the staging of early carcinoma of the cervix. Am J Obstet Gynecol. 1991;164:579–81.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Lécuru F, Mathevet P, Querleu D, et al. Bilateral negative sentinel nodes accurately predict absence of lymph node metastasis in early cervical cancer: results of the SENTICOL study. J Clin Oncol. 2011;29:1686–91.CrossRef Lécuru F, Mathevet P, Querleu D, et al. Bilateral negative sentinel nodes accurately predict absence of lymph node metastasis in early cervical cancer: results of the SENTICOL study. J Clin Oncol. 2011;29:1686–91.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Höckel M, Horn LC, Hentschel B, et al. Total mesometrial resection: high resolution nerve sparing radical hysterectomy based on developmentally defined surgical anatomy. Int J Gynecol Cancer. 2003;13(6):791–803.CrossRef Höckel M, Horn LC, Hentschel B, et al. Total mesometrial resection: high resolution nerve sparing radical hysterectomy based on developmentally defined surgical anatomy. Int J Gynecol Cancer. 2003;13(6):791–803.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Long Y, Yao DS, Pan XW, Ou TY. Clinical efficacy and safety of nerve-sparing radical hysterectomy for cervical cancer: a systematic review and meta-analysis. PLoS One. 2014;9:e94116.CrossRef Long Y, Yao DS, Pan XW, Ou TY. Clinical efficacy and safety of nerve-sparing radical hysterectomy for cervical cancer: a systematic review and meta-analysis. PLoS One. 2014;9:e94116.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Landoni F, Maneo A, Zapardiel I, Zanagnolo V, Mangioni C. Class I versus class III radical hysterectomy in stage IB1-IIA cervical cancer. A prospective randomized study. Eur J Surg Oncol. 2012;38:203–9. Landoni F, Maneo A, Zapardiel I, Zanagnolo V, Mangioni C. Class I versus class III radical hysterectomy in stage IB1-IIA cervical cancer. A prospective randomized study. Eur J Surg Oncol. 2012;38:203–9.
10.
Zurück zum Zitat Querleu D, Cibula D, Abu-Rustum NR. 2017 Update on the Querleu-Morrow Classification of radical hysterectomy. Ann Surg Oncol. 2017;24:3406–12.CrossRef Querleu D, Cibula D, Abu-Rustum NR. 2017 Update on the Querleu-Morrow Classification of radical hysterectomy. Ann Surg Oncol. 2017;24:3406–12.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Wu J, Liu X, Hua K, Hu C, Chen X, Lu X. Effect of nerve-sparing radical hysterectomy on bladder function recovery and quality of life in patients with cervical carcinoma. Int J Gynecol Cancer. 2010;20:905–9.CrossRef Wu J, Liu X, Hua K, Hu C, Chen X, Lu X. Effect of nerve-sparing radical hysterectomy on bladder function recovery and quality of life in patients with cervical carcinoma. Int J Gynecol Cancer. 2010;20:905–9.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Cibula D, Dusek J, Jarkovsky J, Dundr P, Querleu D, van der Zee A et al. A prospective multicenter trial on sentinel lymph node biopsy in patients with early-stage cervical cancer (SENTIX). Int J Gynecol Cancer. 2019;29(1):212–5.CrossRef Cibula D, Dusek J, Jarkovsky J, Dundr P, Querleu D, van der Zee A et al. A prospective multicenter trial on sentinel lymph node biopsy in patients with early-stage cervical cancer (SENTIX). Int J Gynecol Cancer. 2019;29(1):212–5.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Lecuru FR, McCormack M, Hillemanns P et al. SENTICOL III: an international validation study of sentinel node biopsy in early cervical cancer. A GINECO, ENGOT, GCIG and multicenter study. Int J Gynecol Cancer. 2019;29(4):829–34. Lecuru FR, McCormack M, Hillemanns P et al. SENTICOL III: an international validation study of sentinel node biopsy in early cervical cancer. A GINECO, ENGOT, GCIG and multicenter study. Int J Gynecol Cancer. 2019;29(4):829–34.
14.
Zurück zum Zitat Rychlik A, Angeles MA, Migliorelli F, et al. Frozen section examination of sentinel lymph nodes can be used as a decisional tool in the surgical management of early cervical cancer. Int J Gynecol Cancer. 2020;30(3):358–63.CrossRef Rychlik A, Angeles MA, Migliorelli F, et al. Frozen section examination of sentinel lymph nodes can be used as a decisional tool in the surgical management of early cervical cancer. Int J Gynecol Cancer. 2020;30(3):358–63.CrossRef
Metadaten
Titel
Adapting Radicality in Early Cervical Cancer When Quality of Life Becomes a Prominent Issue
verfasst von
Ignacio Zapardiel, PhD
Myriam Gracia, MD
Agnieszka Rychlik, MD
Denis Querleu, MD
Publikationsdatum
14.10.2020
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 6/2021
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-020-09193-z

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Ab sofort gelten die neuen Verordnungsausnahmen für Lipidsenker

Freie Fahrt für Lipidsenker? Das nicht, doch mit niedrigerem Schwellenwert fürs Infarktrisiko und neuen Indikationen hat der G-BA die Verordnungs-Handbremse ein gutes Stück weit gelockert.

Appendizitis und Darminfarkt durch Blinddarm-Lipom

Eigentlich sind Lipome recht harmlos. Im Zäkum können sie jedoch erhebliche Komplikationen mit Darminfarkt und Appendizitis verursachen.

Gluteuslappen nach Rektumkarzinom-Op. schützt vor Abszessen

Die Wunddeckung mit einem autologen Rotationslappen nach Entfernung eines Rektumkarzinoms konnte in einer randomisierten Studie gegenüber dem primären Wundverschluss vor allem in einer Hinsicht punkten: Sie führte deutlich seltener zu präsakralen Abszessen.

MedTalk Leitlinie KOMPAKT: S3-Leitline zu peripheren Nervenverletzungen

  • Webinar | 10.02.2025 | 13:00

Über den Weg zur finalen Fassung der S3-Leitlinie "Versorgung peripherer Nervenverletzungen" sprechen Prof. Dr. Leila Harhaus-Wähner und Ressortleiter Dr. Gunter Freese im WebTalk Leitlinie KOMPAKT, einer neuen Webcast-Serie von SpringerMedizin passend zu Ihrem Fachmagazin Orthopädie und Unfallchirurgie Mitteilungen und Nachrichten. In dem kurzen Video geht es darum, was sich im Vergleich zur vorigen Fassung der Leitlinie geändert hat, welche Aspekte für die tägliche Praxis besonders wichtig sind und was jeder gemäß Leitlinie nun anders oder besser machen sollte.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.