Skip to main content
main-content

01.11.2010 | Innovations and Improvement: Innovations in Medical Education | Ausgabe 11/2010

Journal of General Internal Medicine 11/2010

Adding New Tools to the Black Bag—Introduction of Ultrasound into the Physical Diagnosis Course

Zeitschrift:
Journal of General Internal Medicine > Ausgabe 11/2010
Autoren:
MD Nelia Afonso, MD, RDCS David Amponsah, PhD James Yang, PhD Jennifer Mendez, PhD Patrick Bridge, MD Gregory Hays, MD Sudhir Baliga, MA Karen Crist, MA Simone Brennan, PhD Matt Jackson, MD, PhD Scott Dulchavsky
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s11606-010-1451-5) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

INTRODUCTION

Ultrasound, a versatile diagnostic modality that permits real-time visualization at the patient’s bedside, can be used as an adjunct in teaching physical diagnosis (PD). Aims: (1) to study the feasibility of incorporating ultrasound into PD courses and (2) determine whether learners can demonstrate image recognition and acquisition skills.

PROGRAM DESCRIPTION

Three hundred seven second-year medical students were introduced to cardiovascular and abdominal ultrasound scanning after training in the physical examination. This consisted of a demonstration of the ultrasound examination, followed by practice on standardized patients (SPs). Pre-post tests were administered to evaluate students’ knowledge and understanding of ultrasound. Students performed an ultrasound examination during the PD final examination.

PROGRAM EVALUATION

Pre-post test data revealed significant improvements in image recognition. On the final exam, the highest scores (98.4%) were obtained for the internal jugular vein and lowest scores (74.6%) on the Focused Assessment with Sonography for Trauma images. Eighty-nine percent of students’ surveyed felt ultrasound was a valuable tool for physicians.

DISCUSSION

An introductory ultrasound course is effective in improving medical students' acquisition and recognition of basic cardiovascular and abdominal ultrasound images. This innovative program demonstrates the feasibility of incorporating portable ultrasound as a learning tool during medical school.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
ESM 1 (PDF 736 kb)
11606_2010_1451_MOESM1_ESM.pdf
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2010

Journal of General Internal Medicine 11/2010 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise