Zum Inhalt

Analgesic Efficacy of External Oblique Intercostal Block in Laparoscopic Sleeve Gastrectomy: A Systematic Review and Meta-Analysis

  • 21.10.2025
  • Research
Erschienen in:

Abstract

Background

Laparoscopic sleeve gastrectomy (LSG) is associated with significant postoperative pain despite being minimally invasive. External oblique intercostal block (EOIB) has emerged as a novel regional anesthesia technique targeting upper abdominal wall innervation. In this systematic review and meta-analysis with trial sequential analysis (TSA), we aimed to systematically assess the analgesic efficacy of EOIB in patients undergoing LSG, focusing on opioid consumption, pain scores, rescue analgesia use, and recovery outcomes.

Methods

We systematically searched PubMed, Embase, the Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL), Scopus, and Web of Science (from inception to until 22 May 2025). The primary outcome was 24-h opioid consumption. Secondary outcomes included pain scores, postoperative nausea and vomiting (PONV), and rescue analgesic use. Risk of bias was assessed using RoB 2, and the certainty of evidence was evaluated using the GRADE approach.

Results

Four RCTs (n = 249) were included. EOIB significantly reduced 24-h morphine milligram equivalent (MME) consumption (MD − 12.76 mg; 95% CI − 16.76 to − 8.77; p < 0.001). EOIB also lowered postoperative pain scores and decreased rescue analgesic use (OR 0.20; 95% CI 0.09–0.45). PONV incidence was reduced, but not statistically significant. TSA demonstrated that the current evidence is sufficient to confirm a statistically significant effect, with no further trials required.

Conclusions

EOIB appears to be a safe and effective component of multimodal analgesia in LSG, with TSA results supporting the robustness of current evidence.
Titel
Analgesic Efficacy of External Oblique Intercostal Block in Laparoscopic Sleeve Gastrectomy: A Systematic Review and Meta-Analysis
Verfasst von
Burhan Dost
Yunus Emre Karapinar
Esra Turunc
Muzeyyen Beldagli
Cengiz Kaya
Yasemin Burcu Ustun
Ersin Koksal
Alessandro De Cassai
Publikationsdatum
21.10.2025
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 12/2025
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-025-08270-0
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Gynäkoonkologische Chirurgie: Weniger radikal, genauso sicher?

Minimalinvasive und robotische Verfahren prägen die moderne gynäkoonkologische Chirurgie. Leitlinien und Studien zeigen klare Trends zur Deeskalation. Doch wann ist sie sicher – und wann nicht?

Ergonomie im OP eklatant vernachlässigt!

Das Thema Ergonomie am Arbeitsplatz wird in chirurgischen Abteilungen viel zu oft stiefmütterlich behandelt. Die Konsequenzen macht die ERGO-Studie deutlich: Fehlhaltungen und Schmerzen hängen demnach eng zusammen.

Vor der TAVI erst noch eine PCI?

Relevante Koronarstenosen vor einer Transkatheter-Aortenklappen-Intervention (TAVI) interventionell statt rein medikamentös zu behandeln, bietet Registerdaten zufolge einen überschaubaren klinischen Nutzen zum Preis eines erhöhten Blutungsrisikos.

Ältere OP-Patienten profitieren von speziellen Versorgungspfaden

Ob älteren Menschen mit geplanter Operation im Krankenhaus ein geriatrischer Versorgungspfad offensteht oder nicht, hat Konsequenzen für die Dauer des stationären Aufenthalts.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Laparoskopischer Eingriff/© RFBSIP / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Abdominelle laparoskopische Operation/© Игорь Гончаров / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), OP-Vorbereitung einer Seniorin/© sturti / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodellen)