Skip to main content
main-content

01.12.2014 | Original Article | Ausgabe 12/2014

Digestive Diseases and Sciences 12/2014

Analysis of Risk Factors for Postoperative Complication of Repair of Bile Duct Injury After Laparoscopic Cholecystectomy

Zeitschrift:
Digestive Diseases and Sciences > Ausgabe 12/2014
Autoren:
Qiang Huang, Han Hui Yao, Feng Shao, Chen Wang, Yuan Guo Hu, Sanyuan Hu, Lu Jun Qiu

Abstract

Background

Bile duct injury (BDI) after laparoscopic cholecystectomy (LC-BDI) is still a major problem. However, despite the many improvements in clinical management of patients undergoing repair, postoperative complications remain frequent and factors that increase the susceptibility to such adverse events remain unknown.

Aim

To report on a large experience with laparoscopic cholecystectomy-associated bile duct injuries (LC-BDIs) and define predictive factors associated with postoperative complication.

Methods

A retrospective medical record review of 94 patients referred for the surgical management of major BDIs to our center during a 12-year period between January 1, 1998, and December 31, 2010, was performed. Univariate statistical analysis and multivariate analysis were used to identify risk factors for postoperative complications. A nomogram was developed to predict postoperative complication, given associated risk factors, and bootstrap validation was performed.

Results

In univariate analysis, there is no factor significantly associated with short-term complication. There was a statistically significant relationship between type of repair and the risk of biliary strictures (p = 0.012). Other factors significantly associated with late biliary strictures were sepsis (p = 0.007) and bile leak (p = 0.003). In multivariate analysis, bile leak (p = 0.005), sepsis (p = 0.03), and type of repair (p = 0.028) were independently and significantly associated with long-term complication. The resulting nomogram demonstrated good accuracy in predicting long-term complication, with a bootstrap-corrected concordance index 0.7905.

Conclusions

Our results suggest that missed injuries that result in sepsis or bile leak as well as high injuries that require hepaticojejunostomy will result in a higher stricture rate after repair.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2014

Digestive Diseases and Sciences 12/2014 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise