Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 4/2017

16.11.2016 | Original Scientific Report

Anatomical Variations of the Venous Drainage from the Left Adrenal Gland: An Anatomical Study

verfasst von: Matthieu Siebert, Yohann Robert, Romain Didier, Antonin Minster, Wassila M’sallaoui, Alexandre Bellier, Philippe C. J. Chaffanjon

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 4/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

For radiologists, the venous drainage of adrenal glands is a key to the technique of selective adrenal venous sampling. For endocrine surgeons, it is key to adrenalectomy for carcinoma and pheochromocytoma. This study aims to demonstrate direct anastomosis between the left adrenal vein, the diaphragmatic circulation and the azygos system. Anatomical textbooks only offer very little information concerning the left adrenal vein (LAV) and its potential anastomosis with the reno-lumbo-azygo trunk (RLAT) and the diaphragmatic circulation.

Methods

Between November 2014 and October 2015 in the LADAF (French Alps Anatomy Laboratory), we dissected 44 formalin-fixed adult cadavers.

Results

We found no direct anastomosis between the left adrenal vein and the reno-azygo-lumbar trunk and two anastomoses (4.5%) between the adrenal capsular vein and azygos system. A lumbo-azygo trunk has been found 38 times (86.3%), drained 35 times (79.5%) into the left renal vein and 3 times (6.8%) into the left genital vein. An inferior phrenic vein ending into an adrenal vein was highlighted in all cases, 6 times (13.7%) in a double adrenal vein and 38 times (86.3%) in a single one.

Conclusions

No connections have been found between left adrenal vein and the RLAT, and frequency of the IPV is discordant with the literature. However, our findings concerning the capsular vessels’ anastomosis with the azygos system, inferior diaphragmatic flow and double adrenal vein could have two clinical applications: Firstly, the ligation of the adrenal vein solely is not enough to entirely interrupt the adrenal vein drainage, and secondly, sampling of hormones in the LAV could be underestimated because of the risk of dilution.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cesmebasi A, Du Plessis M, Iannatuono M et al (2014) A review of the anatomy and clinical significance of adrenal veins. Clin Anat N Y N 27:1253–1263. doi:10.1002/ca.22374 CrossRef Cesmebasi A, Du Plessis M, Iannatuono M et al (2014) A review of the anatomy and clinical significance of adrenal veins. Clin Anat N Y N 27:1253–1263. doi:10.​1002/​ca.​22374 CrossRef
4.
5.
Zurück zum Zitat Kempers MJE, Lenders JWM, van Outheusden L et al (2009) Systematic review: diagnostic procedures to differentiate unilateral from bilateral adrenal abnormality in primary aldosteronism. Ann Intern Med 151:329–337CrossRefPubMed Kempers MJE, Lenders JWM, van Outheusden L et al (2009) Systematic review: diagnostic procedures to differentiate unilateral from bilateral adrenal abnormality in primary aldosteronism. Ann Intern Med 151:329–337CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Anson BJ, Caudwell EW (1948) The anatomy of the para-renal system of veins, with comments on the renal arteries. J Urol 60:714–737PubMed Anson BJ, Caudwell EW (1948) The anatomy of the para-renal system of veins, with comments on the renal arteries. J Urol 60:714–737PubMed
8.
Zurück zum Zitat Clemente C (1985) Grey’s anatomy of the human body, 30th edn. Lea & Febiger, Philadelphia Clemente C (1985) Grey’s anatomy of the human body, 30th edn. Lea & Febiger, Philadelphia
9.
Zurück zum Zitat Morre K, Persaud T (2003) The developing human, 7th edn. Saunders, Philadelphia Morre K, Persaud T (2003) The developing human, 7th edn. Saunders, Philadelphia
10.
Zurück zum Zitat Monkhouse WS, Khalique A (1986) The adrenal and renal veins of man and their connections with azygos and lumbar veins. J Anat 146:105–115PubMedPubMedCentral Monkhouse WS, Khalique A (1986) The adrenal and renal veins of man and their connections with azygos and lumbar veins. J Anat 146:105–115PubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Auvert J (1967) The left renal vein. Presse Méd 75:1405–1407PubMed Auvert J (1967) The left renal vein. Presse Méd 75:1405–1407PubMed
12.
Zurück zum Zitat Plaisant O, Chung CS, Uhl JF et al (2001) The origin of the azygos venous system, as deduced from an anatomical and radiological study employing a corrosion technique. Eur J Morphol 39:193–201CrossRefPubMed Plaisant O, Chung CS, Uhl JF et al (2001) The origin of the azygos venous system, as deduced from an anatomical and radiological study employing a corrosion technique. Eur J Morphol 39:193–201CrossRefPubMed
14.
15.
Zurück zum Zitat Gagnon R (1956) The venous drainage of the human adrenal gland. Rev Can Biol Éditée Par Univ Montr 14:350–359 Gagnon R (1956) The venous drainage of the human adrenal gland. Rev Can Biol Éditée Par Univ Montr 14:350–359
16.
Zurück zum Zitat Hidai H (1976) Studies on locality diagnosis of adrenal tumors: anatomical study on adrenal and juxta-adrenal veins in Japanese and its contribution to adrenal vein catheterization method (author’s transl). Nihon Hinyōkika Gakkai Zasshi Jpn J Urol 67:1018–1024 Hidai H (1976) Studies on locality diagnosis of adrenal tumors: anatomical study on adrenal and juxta-adrenal veins in Japanese and its contribution to adrenal vein catheterization method (author’s transl). Nihon Hinyōkika Gakkai Zasshi Jpn J Urol 67:1018–1024
18.
Zurück zum Zitat Rambaud B, Nohra J, Khedis M et al (2007) Retroperitoneal laparoscopic surgery for phaeochromocytoma: analysis of morbidity and haemodynamic instability. Prog En Urol J Assoc Fr Urol Société Fr Urol 17:1319–1323CrossRef Rambaud B, Nohra J, Khedis M et al (2007) Retroperitoneal laparoscopic surgery for phaeochromocytoma: analysis of morbidity and haemodynamic instability. Prog En Urol J Assoc Fr Urol Société Fr Urol 17:1319–1323CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Asmar M, Wachtel H, Yan Y et al (2015) Reversing the established order: Should adrenal venous sampling precede cross-sectional imaging in the evaluation of primary aldosteronism? J Surg Oncol 112:144–148. doi:10.1002/jso.23963 CrossRefPubMed Asmar M, Wachtel H, Yan Y et al (2015) Reversing the established order: Should adrenal venous sampling precede cross-sectional imaging in the evaluation of primary aldosteronism? J Surg Oncol 112:144–148. doi:10.​1002/​jso.​23963 CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Madre J (2013) Mesurim Pro. Académie d’Amiens Madre J (2013) Mesurim Pro. Académie d’Amiens
Metadaten
Titel
Anatomical Variations of the Venous Drainage from the Left Adrenal Gland: An Anatomical Study
verfasst von
Matthieu Siebert
Yohann Robert
Romain Didier
Antonin Minster
Wassila M’sallaoui
Alexandre Bellier
Philippe C. J. Chaffanjon
Publikationsdatum
16.11.2016
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 4/2017
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-016-3817-2

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2017

World Journal of Surgery 4/2017 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.