Skip to main content
main-content

09.11.2019 | Original Article | Ausgabe 2/2020

Clinical Rheumatology 2/2020

Anti-adalimumab antibodies kinetics: an early guide for juvenile idiopathic arthritis (JIA) switching

Zeitschrift:
Clinical Rheumatology > Ausgabe 2/2020
Autoren:
Juliana Barbosa Brunelli, Clovis Almeida Silva, Sandra Gofinet Pasoto, Carla Gonçalves Schahin Saa, Katia Tomie Kozu, Claudia Goldenstein-Schainberg, Elaine Pires Leon, Margarete B. G. Vendramini, Nicole Fontoura, Eloisa Bonfa, Nádia Emi Aikawa
Wichtige Hinweise
Eloisa Bonfa and Nádia Emi Aikawa contributed equally with this manuscript

Publisher’s note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Objective

To assess the longitudinal production of anti-adalimumab antibody (AAA) and baseline risk factors for this antibody development in juvenile idiopathic arthritis (JIA) patients initiating adalimumab (ADA).

Method

Thirty consecutive JIA patients under ADA therapy were prospectively followed. JIA clinical/laboratorial/treatment data and sera for ADA and AAA assays (ELISA and bridging ELISA) were obtained at baseline (BL), 2 months (2M), 3 months (3M), 6 months (6M), 12 months (12M), and 24 months (24M). Patients with therapy failure requiring ADA withdrawn had their sera evaluated at their last medical visit prior to biologic switch (blinded to ADA and AAA levels).

Results

AAA was absent at BL, first detected at 2M after ADA initiation in 2/30 (7%) patients with a significant increase at 3M (10/29 (34%), p = 0.013) and no major change in 6M (11/30 (37%)) and 12M (9/26 (35%)). Of note, at 3M, AAA levels correlated negatively with ADA levels (r = − 0.781, p = 0.0001). Analysis of BL predictors revealed a significantly higher risk of developing AAA in patients with female gender (OR 21; 95% CI 1.08–406.57; p = 0.044), ESR > 30 mm/1st hour (OR 5.44; 95% CI 1.04–28.53; p = 0.045), and leflunomide use (OR 9.33; 95% CI 1.51–57.66; p = 0.016). In contrast, concomitant use of methotrexate was protective for AAA appearance (OR 0.08; 95% CI 0.01–0.53; p = 0.009). After 12M of ADA, 60% of AAA-positive patients required drug switch for drug failure compared with 15% in AAA-negative group (p = 0.03).

Conclusions

This study provides novel evidence of AAA production kinetics demonstrating a timely significant increase starting at 3M and stable throughout 24M. We also identified female gender, increased ESR, and leflunomide use as relevant risk factors for AAA production at BL, whereas methotrexate was protective. Early systematic monitoring of AAA at 3M may, therefore, guide drug switching in these patients.
Key Points
• Anti-adalimumab antibodies (AAA) production kinetics demonstrated a timely significant increase starting at 3M in juvenile idiopathic arthritis (JIA) patients under adalimumab therapy
• Female gender, increased ESR, and leflunomide use were identified as relevant risk factors for AAA production in JIA, whereas methotrexate was protective

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt e.Med bestellen und 100 € sparen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2020

Clinical Rheumatology 2/2020 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise