Skip to main content
main-content

21.01.2017 | Original Article | Ausgabe 7/2017 Open Access

European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 7/2017

Antimicrobial combination treatment including ciprofloxacin decreased the mortality rate of Pseudomonas aeruginosa bacteraemia: a retrospective cohort study

Zeitschrift:
European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases > Ausgabe 7/2017
Autoren:
M. Paulsson, A. Granrot, J. Ahl, J. Tham, F. Resman, K. Riesbeck, F. Månsson
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10096-017-2907-x) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Ineffective antimicrobial therapy of Pseudomonas aeruginosa bacteraemia increases mortality. Recent studies have proposed the use of antimicrobial combination therapy composed of a beta-lactam with either ciprofloxacin or tobramycin. To determine if combination therapy correlates to lower mortality and is superior compared to monotherapy, we investigated the effect of antimicrobial treatment regimens on 30-day mortality in a cohort with Pseudomonas aeruginosa bacteraemia. All cases of P. aeruginosa bacteraemia (n = 292) in southwest Skåne County, Sweden (years 2005–2010, adult population 361,112) and the whole county (2011–2012, 966,130) were identified. Available medical and microbiological records for persons aged 18 years or more were reviewed (n = 235). Antimicrobial therapy was defined as empiric at admission or definitive after culture results and was correlated to 30-day mortality in a multivariate regression model. The incidence and mortality rates were 8.0 per 100,000 adults and 22.9% (67/292), respectively. As expected, multiple comorbidities and high age were associated with mortality. Adequate empiric or definitive antipseudomonal treatment was associated with lower mortality than other antimicrobial alternatives (empiric p = 0.02, adj. p = 0.03; definitive p < 0.001, adj. p = 0.007). No difference in mortality was seen between empiric antipseudomonal monotherapy or empiric combination therapy. However, definitive combination therapy including ciprofloxacin correlated to lower mortality than monotherapy (p = 0.006, adj. p = 0.003), whereas combinations including tobramycin did not. Our results underline the importance of adequate antipseudomonal treatment. These data also suggest that P. aeruginosa bacteraemia should be treated with an antimicrobial combination including ciprofloxacin when susceptible.

Unsere Produktempfehlungen

e.Med Interdisziplinär

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

e.Med Innere Medizin

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Innere Medizin erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen des Fachgebietes Innere Medizin, den Premium-Inhalten der internistischen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten internistischen Zeitschrift Ihrer Wahl.

Zusatzmaterial
Table A1 Recorded clinical and healthcare-related variables. Variables marked with * were combined in ‘Pulmonary disease’ and those with ** in ‘Heart disorder’. (DOCX 18 kb)
10096_2017_2907_MOESM1_ESM.docx
Table A3 Reported resistance rates in percent for the most commonly used antimicrobial drugs in this study. Imipenem (n = 292), meropenem (n = 204), piperacillin (n = 292), tobramycin (n = 281), ceftazidime (n = 290) and ciprofloxacin (n = 291). (DOCX 15 kb)
10096_2017_2907_MOESM3_ESM.docx
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2017

European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 7/2017 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise