Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 1/2012

01.01.2012 | Brief Communication

Are patients with encephalocraniocutaneous lipomatosis at increased risk of developing low-grade gliomas?

verfasst von: Elvis Terci Valera, María Sol Brassesco, Carlos Alberto Scrideli, Marcus Vinicius de Castro Barros, Antonio Carlos Santos, Ricardo Santos Oliveira, Hélio Rubens Machado, Luiz Gonzaga Tone

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 1/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Cancer-prone genetic disorders are responsible for brain tumors in a considerable proportion of children. Additionally, rare genetic syndromes associated to cancer development may potentially disclose genetic mechanisms related to oncogenesis.

Method

We describe two pediatric patients with encephalocraniocutaneous lipomatosis (ECCL), a very rare genetic syndrome with around 60 reported cases, which developed low-grade astrocytoma at 3 and 12 years of age.

Results

Patients with ECCL seem to be at risk of benign forms of osseous tumors such as ossifying fibromas, odontomas, and osteomas.

Conclusion

The association between brain tumor and ECCL was previously reported only once, in a pediatric case of a mixed neuronal–glial histology. Whether ECCL may be a genetic condition of predisposing brain tumor in children strongly needs to be addressed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Andreadis DA, Rizos CB, Belazi M, Peneva M, Antoniades DZ (2004) Encephalocraniocutaneous lipomatosis accompanied by maxillary compound odontoma and juvenile angiofibroma: report of a case. Birth Defects Res A Clin Mol Teratol 70(11):889–891PubMedCrossRef Andreadis DA, Rizos CB, Belazi M, Peneva M, Antoniades DZ (2004) Encephalocraniocutaneous lipomatosis accompanied by maxillary compound odontoma and juvenile angiofibroma: report of a case. Birth Defects Res A Clin Mol Teratol 70(11):889–891PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Blaney SM, Kun LE, Hunter J, Rorke-Adams LB, Lau C, Strother D, Pollack IF (2006) Tumors of the central nervous system. In: Pizzo PA, Poplack DG (eds) Principles and practice of pediatric oncology. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, pp 786–864 Blaney SM, Kun LE, Hunter J, Rorke-Adams LB, Lau C, Strother D, Pollack IF (2006) Tumors of the central nervous system. In: Pizzo PA, Poplack DG (eds) Principles and practice of pediatric oncology. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, pp 786–864
3.
Zurück zum Zitat Brassesco MS, Valera ET, Becker AP, Castro-Gamero AM, de Aboim MA, Santos AC, Scrideli CA, Oliveira RS, Machado HR, Tone LG (2010) Low-grade astrocytoma in a child with encephalocraniocutaneous lipomatosis. J Neurooncol 96(3):437–441PubMedCrossRef Brassesco MS, Valera ET, Becker AP, Castro-Gamero AM, de Aboim MA, Santos AC, Scrideli CA, Oliveira RS, Machado HR, Tone LG (2010) Low-grade astrocytoma in a child with encephalocraniocutaneous lipomatosis. J Neurooncol 96(3):437–441PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Fishman MA, Chang CS, Miller JE (1978) Encephalocraniocutaneous lipomatosis. Pediatrics 61(4):580–582PubMed Fishman MA, Chang CS, Miller JE (1978) Encephalocraniocutaneous lipomatosis. Pediatrics 61(4):580–582PubMed
5.
Zurück zum Zitat Gawel J, Schwartz RA, Józwiak S (2003) Encephalocraniocutaneous lipomatosis. J Cutan Med Surg 7(1):61–75PubMedCrossRef Gawel J, Schwartz RA, Józwiak S (2003) Encephalocraniocutaneous lipomatosis. J Cutan Med Surg 7(1):61–75PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gutmann DH (2008) Using neurofibromatosis-1 to better understand and treat pediatric low-grade glioma. J Child Neurol 23(10):1186–1194PubMedCrossRef Gutmann DH (2008) Using neurofibromatosis-1 to better understand and treat pediatric low-grade glioma. J Child Neurol 23(10):1186–1194PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Haberland C, Perou M (1970) Encephalocraniocutaneous lipomatosis. A new example of ectomesodermal dysgenesis. Arch Neurol 22(2):144–155PubMedCrossRef Haberland C, Perou M (1970) Encephalocraniocutaneous lipomatosis. A new example of ectomesodermal dysgenesis. Arch Neurol 22(2):144–155PubMedCrossRef
8.
9.
Zurück zum Zitat Happle R, Steijlen PM (1993) Encephalocraniocutaneous lipomatosis. A non-hereditary mosaic phenotype. Hautarzt 44(1):19–22PubMed Happle R, Steijlen PM (1993) Encephalocraniocutaneous lipomatosis. A non-hereditary mosaic phenotype. Hautarzt 44(1):19–22PubMed
10.
Zurück zum Zitat Lo Muzio L (2008) Nevoid basal cell carcinoma syndrome (Gorlin syndrome). Orphanet J Rare Dis 3:32PubMedCrossRef Lo Muzio L (2008) Nevoid basal cell carcinoma syndrome (Gorlin syndrome). Orphanet J Rare Dis 3:32PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat MacLaren MJ, Kluijt I, Koole FD (1995) Ophthalmologic abnormalities in encephalocraniocutaneous lipomatosis. Doc Ophthalmol 90(1):87–98PubMedCrossRef MacLaren MJ, Kluijt I, Koole FD (1995) Ophthalmologic abnormalities in encephalocraniocutaneous lipomatosis. Doc Ophthalmol 90(1):87–98PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Moog U, Jones MC, Viskochil DH, Verloes A, Van Allen MI, Dobyns WB (2007) Brain anomalies in encephalocraniocutaneous lipomatosis. Am J Med Genet A 143A(24):2963–2972PubMedCrossRef Moog U, Jones MC, Viskochil DH, Verloes A, Van Allen MI, Dobyns WB (2007) Brain anomalies in encephalocraniocutaneous lipomatosis. Am J Med Genet A 143A(24):2963–2972PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Moog U, Roelens F, Mortier GR, Sijstermans H, Kelly M, Cox GF, Robson CD, Kimonis VE (2007) Encephalocraniocutaneous lipomatosis accompanied by the formation of bone cysts: harboring clues to pathogenesis? Am J Med Genet A 143A(24):2973–2980PubMedCrossRef Moog U, Roelens F, Mortier GR, Sijstermans H, Kelly M, Cox GF, Robson CD, Kimonis VE (2007) Encephalocraniocutaneous lipomatosis accompanied by the formation of bone cysts: harboring clues to pathogenesis? Am J Med Genet A 143A(24):2973–2980PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Napolioni V, Moavero R, Curatolo P (2009) Recent advances in neurobiology of tuberous sclerosis complex. Brain Dev 31(2):104–113PubMedCrossRef Napolioni V, Moavero R, Curatolo P (2009) Recent advances in neurobiology of tuberous sclerosis complex. Brain Dev 31(2):104–113PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Orr LC, Fleitz J, McGavran L, Wyatt-Ashmead J, Handler M, Foreman NK (2002) Cytogenetics in pediatric low-grade astrocytomas. Med Pediatr Oncol 38(3):173–177PubMedCrossRef Orr LC, Fleitz J, McGavran L, Wyatt-Ashmead J, Handler M, Foreman NK (2002) Cytogenetics in pediatric low-grade astrocytomas. Med Pediatr Oncol 38(3):173–177PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Phi JH, Park SH, Chae JH, Wang KC, Cho BK, Kim SK (2010) Papillary glioneuronal tumor present in a patient with encephalocraniocutaneous lipomatosis: case report. Neurosurgery 67(4):E1165–E1169PubMedCrossRef Phi JH, Park SH, Chae JH, Wang KC, Cho BK, Kim SK (2010) Papillary glioneuronal tumor present in a patient with encephalocraniocutaneous lipomatosis: case report. Neurosurgery 67(4):E1165–E1169PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Rubegni P, Risulo M, Sbano P, Buonocore G, Perrone S, Fimiani M (2003) Encephalocraniocutaneous lipomatosis (Haberland syndrome) with bilateral cutaneous and visceral involvement. Clin Exp Dermatol 28(4):387–390PubMedCrossRef Rubegni P, Risulo M, Sbano P, Buonocore G, Perrone S, Fimiani M (2003) Encephalocraniocutaneous lipomatosis (Haberland syndrome) with bilateral cutaneous and visceral involvement. Clin Exp Dermatol 28(4):387–390PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Zielińska-Kaźmierska B, Grodecka J, Jabłońska-Polakowska L, Arkuszewski P (2005) Mandibular osteoma in the encephalocraniocutaneous lipomatosis. J Craniomaxillofac Surg 33(4):286–289PubMedCrossRef Zielińska-Kaźmierska B, Grodecka J, Jabłońska-Polakowska L, Arkuszewski P (2005) Mandibular osteoma in the encephalocraniocutaneous lipomatosis. J Craniomaxillofac Surg 33(4):286–289PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Are patients with encephalocraniocutaneous lipomatosis at increased risk of developing low-grade gliomas?
verfasst von
Elvis Terci Valera
María Sol Brassesco
Carlos Alberto Scrideli
Marcus Vinicius de Castro Barros
Antonio Carlos Santos
Ricardo Santos Oliveira
Hélio Rubens Machado
Luiz Gonzaga Tone
Publikationsdatum
01.01.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 1/2012
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-011-1601-z

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2012

Child's Nervous System 1/2012 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.