Skip to main content
Erschienen in:

12.08.2024 | ASO Author Reflections

ASO Author Reflections: Ante Situm Hepatectomy—When Transplant and Resection Techniques Are Combined for Extreme Liver Surgery

verfasst von: Pietro Addeo, MD, MPH, PhD, FACS, Pierre de Mathelin, MD, Chloe Paul, MD, Philippe Bachellier, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 12/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Auszug

Liver transplantation (LT) and liver resection techniques evolved together, such as two branches of the same tree, over the last 50 years. At any moment, the advancements in one of the two fields were translated into the other one.1 Example of this deep interplay are split-LT, living donor LT, laparoscopic and robotic LT,2 and surgical techniques for extreme liver surgery.3 The ante-situm liver resection technique presented in this video4 was developed for tumors at hepatocaval junction needing major hepatectomy under a long period of total vascular exclusion, usually needed for performing parenchymal transection and vascular reconstruction.5 The final aspect made it similar to an auto-liver transplantation. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bismuth H. Discovery and innovation in surgery: chance and necessity. Ann Surg. 2021;274:688–9.CrossRefPubMed Bismuth H. Discovery and innovation in surgery: chance and necessity. Ann Surg. 2021;274:688–9.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Hannoun L, Panis Y, Balladur P, et al. Ex-situ in-vivo liver surgery. Lancet. 1991;337:1616–7.CrossRefPubMed Hannoun L, Panis Y, Balladur P, et al. Ex-situ in-vivo liver surgery. Lancet. 1991;337:1616–7.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Hoti E, Salloum C, Azoulay D. Hepatic resection with in situ hypothermic perfusion is superior to other resection techniques. Dig Surg. 2011;28:94–9.CrossRefPubMed Hoti E, Salloum C, Azoulay D. Hepatic resection with in situ hypothermic perfusion is superior to other resection techniques. Dig Surg. 2011;28:94–9.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Azoulay D, Eshkenazy R, Andreani P, et al. In situ hypothermic perfusion of the liver versus standard total vascular exclusion for complex liver resection. Ann Surg. 2005;241:277–85.CrossRefPubMedPubMedCentral Azoulay D, Eshkenazy R, Andreani P, et al. In situ hypothermic perfusion of the liver versus standard total vascular exclusion for complex liver resection. Ann Surg. 2005;241:277–85.CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Azoulay D, Lim C, Salloum C, et al. Complex liver resection using standard total vascular exclusion, venovenous bypass, and in situ hypothermic portal perfusion: an audit of 77 consecutive cases. Ann Surg. 2015;262:93–104.CrossRefPubMed Azoulay D, Lim C, Salloum C, et al. Complex liver resection using standard total vascular exclusion, venovenous bypass, and in situ hypothermic portal perfusion: an audit of 77 consecutive cases. Ann Surg. 2015;262:93–104.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Navez J, Cauchy F, Dokmak S, et al. Complex liver resection under hepatic vascular exclusion and hypothermic perfusion with versus without veno-venous bypass: a comparative study. HPB. 2019;21:1131–8.CrossRefPubMed Navez J, Cauchy F, Dokmak S, et al. Complex liver resection under hepatic vascular exclusion and hypothermic perfusion with versus without veno-venous bypass: a comparative study. HPB. 2019;21:1131–8.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Cillo U, Furlanetto A, Nieddu E, et al. Ante situm liver surgery using machine perfusion liver preservation: pilot human experience. Br J Surg. 2021;108:e235–6.CrossRefPubMed Cillo U, Furlanetto A, Nieddu E, et al. Ante situm liver surgery using machine perfusion liver preservation: pilot human experience. Br J Surg. 2021;108:e235–6.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Sapisochin G, Hibi T, Toso C, et al. Transplant oncology in primary and metastatic liver tumors: principles, evidence, and opportunities. Ann Surg. 2021;273:483–93.CrossRefPubMed Sapisochin G, Hibi T, Toso C, et al. Transplant oncology in primary and metastatic liver tumors: principles, evidence, and opportunities. Ann Surg. 2021;273:483–93.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Krendl FJ, Bellotti R, Sapisochin G, et al. Transplant oncology—current indications and strategies to advance the field. JHEP Rep. 2024;6:100965.CrossRefPubMed Krendl FJ, Bellotti R, Sapisochin G, et al. Transplant oncology—current indications and strategies to advance the field. JHEP Rep. 2024;6:100965.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Soubrane O, Scatton O. The development of transplant oncology may worsen the liver gap and needs new technical options in liver transplantation. Ann Surg. 2024;279:226–7.PubMed Soubrane O, Scatton O. The development of transplant oncology may worsen the liver gap and needs new technical options in liver transplantation. Ann Surg. 2024;279:226–7.PubMed
Metadaten
Titel
ASO Author Reflections: Ante Situm Hepatectomy—When Transplant and Resection Techniques Are Combined for Extreme Liver Surgery
verfasst von
Pietro Addeo, MD, MPH, PhD, FACS
Pierre de Mathelin, MD
Chloe Paul, MD
Philippe Bachellier, MD
Publikationsdatum
12.08.2024
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 12/2024
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-024-16043-9

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Welcher Zugangsweg ist besser für den interventionellen Mitralklappenersatz?

Bisher wird für den interventionellen Mitralklappenersatz standardmäßig der transapikale Zugangsweg gewählt. In einer Registeranalyse hat dieser in puncto Sicherheit allerdings den Kürzeren gezogen.

Lohnt sich die Karotis-Revaskularisation?

Die medikamentöse Therapie für Menschen mit Karotisstenosen hat sich in den vergangenen Dekaden verbessert. Braucht es also noch einen invasiven Eingriff zur Revaskularisation der Halsschlagader bei geringem bis moderatem Risiko für einen ipsilateralen Schlaganfall?

Höhere Dosis von Dexamethason senkt Überlebenschancen

Personen mit Hirnmetastasen, die perioperativ höhere kumulative Dosen von Dexamethason erhalten, haben eine schlechtere Prognose. Um die Ergebnisse zu verbessern, bedarf es strengerer Dosierungsschemata.

Appendektomie erhält Remission bei Colitis ulcerosa

Wird der Wurmfortsatz bei Personen mit Colitis ulcerosa entfernt, ist die Rückfallrate um ein Drittel geringer als unter konservativer Behandlung. Auch die Lebensqualität verbessert sich und der Bedarf an Medikamenten nimmt ab.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.