Skip to main content
Erschienen in:

29.03.2024 | ASO Author Reflections

ASO Author Reflections: Robotic Surgery is Beneficial for Rectal Cancer Patients with Unfavorable Characteristic After Neoadjuvant Chemoradiotherapy

verfasst von: Jung Kyong Shin, MD, PhD, Hee Cheol Kim, MD, PhD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 6/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Total mesorectal excision (TME) is still challenging for patients who receive neoadjuvant chemoradiotherapy (nCRT). In particular, significant advances have been made in minimally invasive surgery, including laparoscopic and robotic approaches. However, obtaining a negative circumferential resection margin (CRM) with complete TME remains challenging, especially for patients with low rectal cancer after receiving nCRT.1 Robotic surgery is increasingly being performed for rectal cancer. However, only a few studies have been conducted for advanced rectal cancer patients receiving nCRT. Some studies have compared robotic and laparoscopic TMEs.25 However, this study has a limitation in that there are patients with upper rectal cancer who undergo tumor specific excision rather than TME. In addition, there were significant difference in age between the two groups with details on adjuvant chemotherapy missing.6
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Rickles AS, Dietz DW, Chang GJ, et al. High rate of positive circumferential resection margins following rectal cancer surgery: a call to action. Ann Surg. 2015;262(6):891–8.CrossRefPubMed Rickles AS, Dietz DW, Chang GJ, et al. High rate of positive circumferential resection margins following rectal cancer surgery: a call to action. Ann Surg. 2015;262(6):891–8.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Kim J, Baek SJ, Kang DW, et al. Robotic resection is a good prognostic factor in rectal cancer compared with laparoscopic resection: long-term survival analysis using propensity score matching. Dis Colon Rectum. 2017;60(3):266–73.CrossRefPubMed Kim J, Baek SJ, Kang DW, et al. Robotic resection is a good prognostic factor in rectal cancer compared with laparoscopic resection: long-term survival analysis using propensity score matching. Dis Colon Rectum. 2017;60(3):266–73.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Law WL, Foo DCC. Comparison of short-term and oncologic outcomes of robotic and laparoscopic resection for mid- and distal rectal cancer. Surg Endosc. 2017;31(7):2798–807.CrossRefPubMed Law WL, Foo DCC. Comparison of short-term and oncologic outcomes of robotic and laparoscopic resection for mid- and distal rectal cancer. Surg Endosc. 2017;31(7):2798–807.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Zhang X, Wei Z, Bie M, Peng X, Chen C. Robot-assisted versus laparoscopic-assisted surgery for colorectal cancer: a meta-analysis. Surg Endosc. 2016;30(12):5601–14.CrossRefPubMed Zhang X, Wei Z, Bie M, Peng X, Chen C. Robot-assisted versus laparoscopic-assisted surgery for colorectal cancer: a meta-analysis. Surg Endosc. 2016;30(12):5601–14.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Lim DR, Bae SU, Hur H, et al. Long-term oncological outcomes of robotic versus laparoscopic total mesorectal excision of mid-low rectal cancer following neoadjuvant chemoradiation therapy. Surg Endosc. 2017;31(4):1728–37.CrossRefPubMed Lim DR, Bae SU, Hur H, et al. Long-term oncological outcomes of robotic versus laparoscopic total mesorectal excision of mid-low rectal cancer following neoadjuvant chemoradiation therapy. Surg Endosc. 2017;31(4):1728–37.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Stevenson ARL, Solomon MJ, Brown CSB, et al. Disease-free survival and local recurrence after laparoscopic-assisted resection or open resection for rectal cancer: the Australasian laparoscopic cancer of the rectum randomized clinical trial. Ann Surg. 2019;269(4):596–602.CrossRefPubMed Stevenson ARL, Solomon MJ, Brown CSB, et al. Disease-free survival and local recurrence after laparoscopic-assisted resection or open resection for rectal cancer: the Australasian laparoscopic cancer of the rectum randomized clinical trial. Ann Surg. 2019;269(4):596–602.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
ASO Author Reflections: Robotic Surgery is Beneficial for Rectal Cancer Patients with Unfavorable Characteristic After Neoadjuvant Chemoradiotherapy
verfasst von
Jung Kyong Shin, MD, PhD
Hee Cheol Kim, MD, PhD
Publikationsdatum
29.03.2024
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 6/2024
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-024-15109-y

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Leitlinienkonformes Management thermischer Verletzungen

Thermische Verletzungen gehören zu den schwerwiegendsten Traumen und hinterlassen oft langfristige körperliche und psychische Spuren. Die aktuelle S2k-Leitlinie „Behandlung thermischer Verletzungen im Kindesalter (Verbrennung, Verbrühung)“ bietet eine strukturierte Übersicht über das empfohlene Vorgehen.

Verbände und Cremes gegen Dekubitus: „Wir wissen nicht, was sie bringen!“

Die Datenlage zur Wirksamkeit von Verbänden oder topischen Mitteln zur Prävention von Druckgeschwüren sei schlecht, so die Verfasser einer aktuellen Cochrane-Studie. Letztlich bleibe es unsicher, ob solche Maßnahmen den Betroffenen nutzen oder schaden.

Nackenschmerzen nach Bandscheibenvorfall: Muskeltraining hilft!

Bei hartnäckigen Schmerzen aufgrund einer zervikalen Radikulopathie schlägt ein Team der Universität Istanbul vor, lokale Steroidinjektionen mit einem speziellen Trainingsprogramm zur Stabilisierung der Nackenmuskulatur zu kombinieren.

US-Team empfiehlt Gastropexie nach Hiatushernien-Op.

Zur Vermeidung von Rezidiven nach Reparatur einer paraösophagealen Hiatushernie sollte einem US-Team zufolge der Magen bei der Op. routinemäßig an der Bauchwand fixiert werden. Das Ergebnis einer randomisierten Studie scheint dafür zu sprechen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.