Skip to main content
Erschienen in:

23.11.2021 | ASO Author Reflections

ASO Author Reflections: Technical Steps for the Standardization of Laparoscopic Liver Tourniquet as a Modified ALPPS Procedure: A Feasible Option with Equivalent Results and Reduced Aggressiveness

verfasst von: Ruben Ciria, MD, PhD, FEBS

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 4/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

The number of patients in which a potentially curable option for liver metastasis from colorectal cancer (CRLM) may be achieved is increasing. Both oncologists and surgeons have developed strategies and increased their armamentarium with several tools to save more patients. Regarding liver surgical alternatives, the main options for bilateral CRLM are two-stage hepatectomy and ALPPS-based procedures (including all its modifications).1 However, it is well-known that perioperative complications are a risk factor for postsurgical survival, which may be even more important than mutational status.2
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Lang H, Baumgart J, Mittler J. Associated liver partition and portal vein ligation for staged hepatectomy (ALPPS) registry: what have we learned? Gut Liver. 2020;14(6):699–706.CrossRef Lang H, Baumgart J, Mittler J. Associated liver partition and portal vein ligation for staged hepatectomy (ALPPS) registry: what have we learned? Gut Liver. 2020;14(6):699–706.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Yamashita S, Sheth RA, Niekamp AS, Aloia TA, Chun YS, Lee JE, et al. Comprehensive complication index predicts cancer-specific survival after resection of colorectal metastases independent of RAS mutational status. Ann Surg. 2017;266(6):1045–54.CrossRef Yamashita S, Sheth RA, Niekamp AS, Aloia TA, Chun YS, Lee JE, et al. Comprehensive complication index predicts cancer-specific survival after resection of colorectal metastases independent of RAS mutational status. Ann Surg. 2017;266(6):1045–54.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Abu Hilal M, Aldrighetti L, Dagher I, Edwin B, Troisi RI, Alikhanov R, et al. The Southampton Consensus Guidelines for Laparoscopic Liver Surgery. Ann Surg. 2018;268(1):11–8.CrossRef Abu Hilal M, Aldrighetti L, Dagher I, Edwin B, Troisi RI, Alikhanov R, et al. The Southampton Consensus Guidelines for Laparoscopic Liver Surgery. Ann Surg. 2018;268(1):11–8.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Sugioka A, Kato Y, Tanahashi Y. Systematic extrahepatic Glissonean pedicle isolation for anatomical liver resection based on Laennec’s capsule: proposal of a novel comprehensive surgical anatomy of the liver. J Hepato-Biliary-Pancreatic Sci. 2017;24(1):17–23.CrossRef Sugioka A, Kato Y, Tanahashi Y. Systematic extrahepatic Glissonean pedicle isolation for anatomical liver resection based on Laennec’s capsule: proposal of a novel comprehensive surgical anatomy of the liver. J Hepato-Biliary-Pancreatic Sci. 2017;24(1):17–23.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ciria R, Ayllon MD, Padial A, Gómez-Serrano J, García-Gaitán C, Gómez-España A, et al. Totally laparoscopic tourniquet-ALPPS. Technical standardization by combining pure hanging manoeuvre and approach through Sugioka gates. Ann Surg Oncol. 2021. https://doi.org/10.1245/s10434-021-11005-x. Ciria R, Ayllon MD, Padial A, Gómez-Serrano J, García-Gaitán C, Gómez-España A, et al. Totally laparoscopic tourniquet-ALPPS. Technical standardization by combining pure hanging manoeuvre and approach through Sugioka gates. Ann Surg Oncol. 2021. https://​doi.​org/​10.​1245/​s10434-021-11005-x.
Metadaten
Titel
ASO Author Reflections: Technical Steps for the Standardization of Laparoscopic Liver Tourniquet as a Modified ALPPS Procedure: A Feasible Option with Equivalent Results and Reduced Aggressiveness
verfasst von
Ruben Ciria, MD, PhD, FEBS
Publikationsdatum
23.11.2021
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 4/2022
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-021-11089-5

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Antibiotika bei Erwachsenen mit Appendizitis oft ausreichend

Bei etwa zwei Drittel aller Erwachsenen mit akuter Appendizitis könnte eine antibiotische Behandlung ausreichen, wie eine Metaanalyse nahelegt. Die Komplikationsrate war insgesamt gering, auch wenn letztlich doch eine Op. fällig wurde.

Katheterablation bei Vorhofflimmern: Ist frühe Intervention von Vorteil?

Bei Patienten mit Vorhofflimmern scheinen die Therapieergebnisse bezüglich Rezidivfreiheit bei frühzeitiger Katheterablation besser zu sein als bei später erfolgter Ablation. Dafür sprechen Ergebnisse einer aktuellen Registeranalyse. 

Beugt Tranexamsäure schweren Blutungen auch in der Allgemeinchirurgie vor?

Ergebnisse einer Subgruppenanalyse der POISE-3-Studie sprechen dafür, dass eine Prophylaxe mit Tranexamsäure auch bei allgemeinchirurgischen Eingriffen das Risiko für schwere Blutungen senkt.

Höhere Anspannung vor der Op. führt offenbar zu besserem Ergebnis

Ein gewisses Maß an Stress zu Beginn der Op. wirkt sich möglicherweise positiv auf das Gelingen aus, so ein Team aus Boston. Die Komplikationsrate ging unter diesen Umständen signifikant zurück.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.