Skip to main content
main-content

25.04.2019 | Perspective | Ausgabe 8/2019 Open Access

Journal of General Internal Medicine 8/2019

Assessing Clinical Reasoning: Targeting the Higher Levels of the Pyramid

Zeitschrift:
Journal of General Internal Medicine > Ausgabe 8/2019
Autoren:
Harish Thampy, Emma Willert, Subha Ramani
Wichtige Hinweise

Prior Presentations

Elements of this written article were first presented at the Ottawa/ICME Conference held at Abu Dhabi, March 2018.
A correction to this article is available online at https://​doi.​org/​10.​1007/​s11606-019-05593-4.

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Clinical reasoning is a core component of clinical competency that is used in all patient encounters from simple to complex presentations. It involves synthesis of myriad clinical and investigative data, to generate and prioritize an appropriate differential diagnosis and inform safe and targeted management plans.
The literature is rich with proposed methods to teach this critical skill to trainees of all levels. Yet, ensuring that reasoning ability is appropriately assessed across the spectrum of knowledge acquisition to workplace-based clinical performance can be challenging.
In this perspective, we first introduce the concepts of illness scripts and dual-process theory that describe the roles of analytic system 1 and non-analytic system 2 reasoning in clinical decision making. Thereafter, we draw upon existing evidence and expert opinion to review a range of methods that allow for effective assessment of clinical reasoning, contextualized within Miller’s pyramid of learner assessment. Key assessment strategies that allow teachers to evaluate their learners’ clinical reasoning ability are described from the level of knowledge acquisition, through to real-world demonstration in the clinical workplace.

Unsere Produktempfehlungen

e.Med Interdisziplinär

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Sichern Sie sich jetzt Ihr e.Med-Abo und sparen Sie 50 %!

e.Med Innere Medizin

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Innere Medizin erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen des Fachgebietes Innere Medizin, den Premium-Inhalten der internistischen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten internistischen Zeitschrift Ihrer Wahl.

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Sichern Sie sich jetzt Ihr e.Med-Abo und sparen Sie 50 %!

e.Med Allgemeinmedizin

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Allgemeinmedizin erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Premium-Inhalten der allgemeinmedizinischen Zeitschriften, inklusive einer gedruckten Allgemeinmedizin-Zeitschrift Ihrer Wahl.

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Sichern Sie sich jetzt Ihr e.Med-Abo und sparen Sie 50 %!

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2019

Journal of General Internal Medicine 8/2019 Zur Ausgabe