Skip to main content
Erschienen in:

14.11.2022 | Reports of Original Investigations

Assessment of the reliability of virtual preanesthetic airway evaluation compared to traditional in-person airway evaluation: a prospective observational study

verfasst von: Mars Y. Zhao, BSc, James Macaskill, BSc, William McKay, MD, Peter Hedlin, MD, Erin Barbour-Tuck, PhD, Mary E. Walker, PhD, Jonathan Gamble, MD

Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie | Ausgabe 1/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Airway evaluation is a fundamental component of the preanesthetic examination. Virtual care has increased during the COVID-19 pandemic. We aimed to assess the reliability of a virtual preanesthetic airway evaluation compared with a traditional in-person airway evaluation.

Methods

This prospective observational study compared the inter-rater agreement of an in-person airway evaluation performed by a consultant anesthesiologist with a virtual airway evaluation (VAE) performed by consultant anesthesiologists and medical students. The airway evaluation was completed using a comprehensive airway evaluation and scoring tool. The primary outcome was the inter-rater agreement of total scores between in-person anesthesiologist airway evaluations and the VAEs of both the anesthesiologists and medical students, assessed using Cohen’s Kappa (CK). Secondary outcomes included the inter-rater agreement for each airway evaluation component between the in-person anesthesiologists and both the anesthesiologist and medical student VAEs, assessed using prevalence-adjusted and bias-adjusted Kappa.

Results

One hundred out of 111 participants completed all three evaluations. The in-person anesthesiologist airway evaluations had fair and good levels of agreement of total scores with the VAEs of the anesthesiologists (CK, 0.21; 97.5% confidence interval [CI], 0.07 to 0.34) and the medical students (CK, 0.74; 97.5% CI, 0.62 to 0.86), respectively. One participant was reported to have a difficult intubation.

Conclusion

Virtual airway evaluations performed by anesthesiologists and medical students had fair and good inter-rater agreement, respectively, with in-person anesthesiologist airway evaluations. Further study with a focus on patients with difficult airways is required to define the predictive value of VAEs regarding difficult intubations.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cook TM, Woodall N, Frerk C, Fourth National Audit Project. Major complications of airway management in the UK: results of the Fourth National Audit Project of the Royal College of Anaesthetists and the Difficult Airway Society. Part 1: anaesthesia. Br J Anaesth 2011; 106: 617–31. https://doi.org/10.1093/bja/aer058 Cook TM, Woodall N, Frerk C, Fourth National Audit Project. Major complications of airway management in the UK: results of the Fourth National Audit Project of the Royal College of Anaesthetists and the Difficult Airway Society. Part 1: anaesthesia. Br J Anaesth 2011; 106: 617–31. https://​doi.​org/​10.​1093/​bja/​aer058
14.
Zurück zum Zitat Altman DG. Practical Statistics for Medical Research. London: Chapman & Hall; 1991. Altman DG. Practical Statistics for Medical Research. London: Chapman & Hall; 1991.
16.
Zurück zum Zitat McHugh ML. Interrater reliability: the kappa statistic. Biochem Med (Zagreb) 2012; 22: 276–82.CrossRefPubMed McHugh ML. Interrater reliability: the kappa statistic. Biochem Med (Zagreb) 2012; 22: 276–82.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Assessment of the reliability of virtual preanesthetic airway evaluation compared to traditional in-person airway evaluation: a prospective observational study
verfasst von
Mars Y. Zhao, BSc
James Macaskill, BSc
William McKay, MD
Peter Hedlin, MD
Erin Barbour-Tuck, PhD
Mary E. Walker, PhD
Jonathan Gamble, MD
Publikationsdatum
14.11.2022
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie / Ausgabe 1/2023
Print ISSN: 0832-610X
Elektronische ISSN: 1496-8975
DOI
https://doi.org/10.1007/s12630-022-02345-7

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2023

Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 1/2023 Zur Ausgabe

EKG Essentials: EKG befunden mit System

In diesem CME-Kurs können Sie Ihr Wissen zur EKG-Befundung anhand von zwölf Video-Tutorials auffrischen und 10 CME-Punkte sammeln.
Praxisnah, relevant und mit vielen Tipps & Tricks vom Profi.

Neu im Fachgebiet AINS

Nach größerer Op.: Wie lang in der PACU überwachen?

Ein etwa vier- bis sechsstündiges Monitoring im Aufwachraum (PACU) scheint in den meisten Fälle auszureichend zu sein, um anhand klinischer Kriterien zu entscheiden, ob es nach einer größeren Op. auf die Normalstation gehen kann.

Herzstillstand: Die „goldene Stunde“ der kardiopulmonalen Reanimation

Die Überlebenschancen von Menschen mit Herzstillstand hängen entscheidend davon ab, wie rasch Maßnahmen zur Reanimation in der „Golden Hour of ROSC“ getroffen werden, so Prof. Alexander Ghanem bei den DGK-Herztagen 2024.

Akutes Skrotum – im Notfall rasch handeln

Urogenitale Notfälle wie das akute Skrotum sind in der kinderärztlichen Praxis eine Herausforderung. Anamnese, Klinik und die Sonografie liefern wertvolle diagnostische Hinweise. Wann muss sofort operiert werden, wann reichen Bettruhe, Kühlung und Analgesie aus?

Lidocain bei Anlage eines intraossären Zugangs ist obsolet

Die notfallmedizinischen pädiatrischen Fachgesellschaften haben sich zur Gabe von Lidocain geäußert, die den Punktions- bzw. Injektionsschmerz beim Anlegen eines intraossären Zugangs verhindern soll. Sie raten dringend zum Verzicht.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.