Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 11/2017

14.04.2017

Attainment and retention of force moderation following laparoscopic resection training with visual force feedback

verfasst von: Rafael Hernandez, Arzu Onar-Thomas, Francesco Travascio, Shihab Asfour

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 11/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Laparoscopic training with visual force feedback can lead to immediate improvements in force moderation. However, the long-term retention of this kind of learning and its potential decay are yet unclear.

Methods

A laparoscopic resection task and force sensing apparatus were designed to assess the benefits of visual force feedback training. Twenty-two male university students with no previous experience in laparoscopy underwent relevant FLS proficiency training. Participants were randomly assigned to either a control or treatment group. Both groups trained on the task for 2 weeks as follows: initial baseline, sixteen training trials, and post-test immediately after. The treatment group had visual force feedback during training, whereas the control group did not. Participants then performed four weekly test trials to assess long-term retention of training. Outcomes recorded were maximum pulling and pushing forces, completion time, and rated task difficulty.

Results

Extreme maximum pulling force values were tapered throughout both the training and retention periods. Average maximum pushing forces were significantly lowered towards the end of training and during retention period. No significant decay of applied force learning was found during the 4-week retention period. Completion time and rated task difficulty were higher during training, but results indicate that the difference eventually fades during the retention period. Significant differences in aptitude across participants were found.

Conclusions

Visual force feedback training improves on certain aspects of force moderation in a laparoscopic resection task. Results suggest that with enough training there is no significant decay of learning within the first month of the retention period. It is essential to account for differences in aptitude between individuals in this type of longitudinal research. This study shows how an inexpensive force measuring system can be used with an FLS Trainer System after some retrofitting. Surgical instructors can develop their own tasks and adjust force feedback levels accordingly.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Horeman T, van Delft F, Blikkendaal MD, Dankelman J, van den Dobbelsteen JJ, Jansen FW (2014) Learning from visual force feedback in box trainers: tissue manipulation in laparoscopic surgery. Surg Endosc. doi:10.1007/s00464-014-3425-x Horeman T, van Delft F, Blikkendaal MD, Dankelman J, van den Dobbelsteen JJ, Jansen FW (2014) Learning from visual force feedback in box trainers: tissue manipulation in laparoscopic surgery. Surg Endosc. doi:10.​1007/​s00464-014-3425-x
6.
Zurück zum Zitat Rodrigues SP, Horeman T, Sam P, Dankelman J, van den Dobbelsteen JJ, Jansen FW (2014) Influence of visual force feedback on tissue handling in minimally invasive surgery. Br J Surg. doi:10.1002/bjs.9669 PubMed Rodrigues SP, Horeman T, Sam P, Dankelman J, van den Dobbelsteen JJ, Jansen FW (2014) Influence of visual force feedback on tissue handling in minimally invasive surgery. Br J Surg. doi:10.​1002/​bjs.​9669 PubMed
12.
Zurück zum Zitat Clavien PA, Baillie J (eds) (2006) Diseases of the gallbladder and bile ducts: diagnosis and treatment, 2nd edn. Blackwell Pub, Malden Clavien PA, Baillie J (eds) (2006) Diseases of the gallbladder and bile ducts: diagnosis and treatment, 2nd edn. Blackwell Pub, Malden
16.
Zurück zum Zitat Arora S, Sevdalis N, Aggarwal R, Sirimanna P, Darzi A, Kneebone R (2010) Stress impairs psychomotor performance in novice laparoscopic surgeons. Surg Endosc. doi:10.1007/s00464-010-1013-2 Arora S, Sevdalis N, Aggarwal R, Sirimanna P, Darzi A, Kneebone R (2010) Stress impairs psychomotor performance in novice laparoscopic surgeons. Surg Endosc. doi:10.​1007/​s00464-010-1013-2
Metadaten
Titel
Attainment and retention of force moderation following laparoscopic resection training with visual force feedback
verfasst von
Rafael Hernandez
Arzu Onar-Thomas
Francesco Travascio
Shihab Asfour
Publikationsdatum
14.04.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 11/2017
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-017-5558-1

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2017

Surgical Endoscopy 11/2017 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.