Skip to main content
main-content

05.11.2015 | Gastrointestinal Oncology | Ausgabe 5/2016

Annals of Surgical Oncology 5/2016

Avoiding Diverting Ileostomy in Patients Requiring Complete Pelvic Peritonectomy

Zeitschrift:
Annals of Surgical Oncology > Ausgabe 5/2016
Autor:
Paul H. Sugarbaker

Abstract

Background

In performing cytoreductive surgery with hyperthermic perioperative chemotherapy, a rectosigmoid colon resection is frequently required. To reduce the incidence of anastomotic leakage at the colorectal anastomoses, a diverting ileostomy has been recommended in these patients.

Methods

Stripping of mesorectal fat from the rectum up to the peritoneal reflection allows transection of the rectum at the junction of the upper and middle rectum. A suture pulls in the lateral aspects of the rectal staple line so that this staple line is included within the barrel of the stapler. After the circular-stapled anastomoses is complete, a second layer of silk sutures is used to invert the staple line.

Results

In 31 stapled colorectal anastomoses, three rectal transections were so low that a layer of sutures was not possible. In the 29 two-layer colorectal anastomoses, no anastomotic leakages were observed. The incidence of diverting ileostomy was reduced from 50 to 7 %.

Conclusions

These results suggest that preservation of a 10–15 cm length of rectum allows a second layer of sutures to be placed over the stapled colorectal anastomoses. This is a safe alternative to a diverting ileostomy in selected patients.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Bis zum 22.10. bestellen und 100 € sparen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2016

Annals of Surgical Oncology 5/2016 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

 

 

 
 

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise