Zum Inhalt

Baseline Risk Factors and Predictive Nomogram for Short-Term Persistent Hyperuricemia Following Laparoscopic Sleeve Gastrectomy: A Dual Center Study

  • 31.10.2025
  • Research
Erschienen in:

Abstract

Introduction

Although laparoscopic sleeve gastrectomy (LSG) effectively addresses obesity, its outcomes on hyperuricemia (HUA) remission remain inconsistent. We aimed to identify baseline predictors and develop a nomogram for HUA persistence six months following LSG.

Methods

We retrospectively analyzed patients with obesity and HUA undergoing primary LSG at Huashan Hospital. An independent validation cohort from the Affiliated Hospital of Xuzhou Medical University was included. Clinical data, including demographics, anthropometric measurements, and biochemical markers were analyzed. Logistic regression analyses identified independent predictors of persistent HUA, and a predictive nomogram was developed and externally validated.

Results

A total of 631 patients was enrolled in this study. Persistent HUA was observed in 41.8% (159/380) of patients in the training cohort. Multivariate analysis identified male sex (OR = 4.97, 95% CI: 2.35–10.51, P < 0.001), waist circumference (WC; OR = 1.06, 95% CI: 1.02–1.10, P = 0.006), and baseline UA levels (OR = 1.01, 95% CI: 1.01–1.02, P < 0.001) as significant predictors. The nomogram demonstrated excellent discriminative ability (AUC = 0.85, 95% CI: 0.82–0.86) and calibration. In the validation cohort, persistent HUA was observed in 35.5% (89/251), and the nomogram maintained robust predictive performance (AUC = 0.81, 95% CI: 0.76–0.82).

Conclusion

Male sex, increased WC, and elevated baseline UA predict postoperative persistent HUA. The nomogram provides a practical clinical tool for predicting short-term HUA non-remission post-LSG.
Titel
Baseline Risk Factors and Predictive Nomogram for Short-Term Persistent Hyperuricemia Following Laparoscopic Sleeve Gastrectomy: A Dual Center Study
Verfasst von
Yuxiao Chu
Jian Wang
Chong Cao
Qiyuan Yao
Yian Zhao
Qiwei Shen
Bo Xu
Jian Hong
Xiaojian Fu
Xiaocheng Zhu
Yikai Shao
Libin Yao
Rong Hua
Publikationsdatum
31.10.2025
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 12/2025
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-025-08353-y
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Fraktur im Alter: Traditionelle Konzepte greifen zu kurz!

Bei Fragilitätsfrakturen im Alter kommt es auf weit mehr an als auf die anatomische Rekonstruktion. Die Dresdner Orthopädin Dr. Anne Postler zeigte beim Ortho Trauma Update, was für die Versorgung wichtig ist: vom OP-Timing über die Delirprävention bis hin zur Osteoporosetherapie.

Mehr Re-Interventionen nach TAVI als nach Klappen-OP

6-Jahres- und erste 7-Jahres-Daten der Evolut-Low-Risk-Studie deuten etwas überraschend darauf hin, dass der Re-Interventionsbedarf nach einer Transkatheter-Aortenklappen-Implantation (TAVI) über die Zeit im Vergleich mit einem herzchirurgischen Vorgehen zunimmt. Bzgl. des Risikos für Tod oder schweren Schlaganfall schneiden beide Verfahren dagegen weiter vergleichbar ab.

Warum suizidgefährdete Ärztinnen und Ärzte keine Hilfe suchen

Gedanken an eine Selbsttötung gehen Ärztinnen und Ärzten vergleichsweise häufig durch den Kopf. Hilfe wäre möglich, wird aber selten gesucht. Warum eigentlich?

Wer profitiert bei Morbus Crohn von einer frühen Operation?

An Morbus Crohn Erkrankte, die unter 35 Jahre alt sind, scheinen unter bestimmten Voraussetzungen von einer frühzeitigen Ileozökalresektion zu profitieren. Bis zu 50 % erreichen damit eine zehn Jahre anhaltende therapiefreie Remission. 

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Mobilisierung einer älteren Dame/© [M] gradyreese / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodell), Operation/© Peakstock / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Junge Frau in Krankenhaus-Kleidung/© gpointstudio / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodell), Laparoskopische Operation/© Iryna / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen)