Skip to main content
Erschienen in: Der Nervenarzt 5/2014

01.05.2014 | Leitthema

Bipolare Störungen im DSM-5

verfasst von: E. Severus, Prof. Dr. Dr. M. Bauer

Erschienen in: Der Nervenarzt | Ausgabe 5/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Hintergrund

Im Frühjahr 2013 ist die 5. Auflage des Klassifikationssystems Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) der American Psychiatric Association erschienen. Das DSM-5 hat auch einige wichtige Neuerungen auf dem Gebiet der bipolaren Störungen mit sich gebracht.

Ziel der Arbeit

Ziel der Arbeit ist es, die wesentlichen dieser Neuerungen darzustellen und in ihren Implikationen zu bewerten.

Material und Methoden

Hierfür wurden sowohl die diagnostischen Kriterien als auch die weitergehenden Ausführungen im Fließtext einer aufmerksamen Durchsicht unterzogen.

Ergebnisse

Wesentliche Veränderungen betreffen die erstmalige Formulierung diagnostischer Kriterien für verschiedene bisher als unterschwellig anzusehende bipolare Störungen, der Wegfall gemischter Episoden zugunsten der Neueinführung eines „mixed specifiers“, das Hinzukommen einer Zunahme zielgerichteter Aktivität/Energie als obligatorisches Symptom für (hypo)manische Episoden sowie ein Leitfaden, um zwischen antidepressivainduzierten und lediglich im zeitlichen Zusammenhang mit Antidepressiva auftretenden (hypo)manischen Episoden unterscheiden zu können.

Diskussion

Während einige dieser Neuerungen, insbesondere was den Zusatz der zielgerichteten Aktivität/Energie als obligatorisches Symptom für (hypo)manische Episoden angeht, als sinnvoll angesehen werden müssen, bleibt dies für andere, z. B. bez. der Definition verschiedener unterschwelliger bipolarer Störungen, erst noch zu zeigen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Anonymous (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5. Aufl., American Psychiatric Association, Arlington Anonymous (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5. Aufl., American Psychiatric Association, Arlington
2.
Zurück zum Zitat Angst J (2012) Are bipolar disorders much more common than previously assumed? For. Nervenarzt 83:903–904PubMedCrossRef Angst J (2012) Are bipolar disorders much more common than previously assumed? For. Nervenarzt 83:903–904PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Angst J (2013) Bipolar disorders in DSM-5: strengths, problems and perspectives. Int J Bipolar Disord 1:12CrossRef Angst J (2013) Bipolar disorders in DSM-5: strengths, problems and perspectives. Int J Bipolar Disord 1:12CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Angst J, Azorin JM, Bowden CL et al (2011) Prevalence and characteristics of undiagnosed bipolar disorders in patients with a major depressive episode: the BRIDGE study. Arch Gen Psychiatry 68:791–798PubMedCrossRef Angst J, Azorin JM, Bowden CL et al (2011) Prevalence and characteristics of undiagnosed bipolar disorders in patients with a major depressive episode: the BRIDGE study. Arch Gen Psychiatry 68:791–798PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Bschor T, Ising M, Bauer M et al (2004) Time experience and time judgment in major depression, mania and healthy subjects. A controlled study of 93 subjects. Acta Psychiatr Scand 109:222–229PubMedCrossRef Bschor T, Ising M, Bauer M et al (2004) Time experience and time judgment in major depression, mania and healthy subjects. A controlled study of 93 subjects. Acta Psychiatr Scand 109:222–229PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Campos RN, Santos JR dos, Cordas TA et al (2013) Occurrence of bipolar spectrum disorder and comorbidities in women with eating disorders. Int J Bipolar Disord 1 Campos RN, Santos JR dos, Cordas TA et al (2013) Occurrence of bipolar spectrum disorder and comorbidities in women with eating disorders. Int J Bipolar Disord 1
7.
Zurück zum Zitat Do EK, Mezuk B (2013) Comorbidity between hypomania and substance use disorders. J Affect Disord 150:974–980PubMedCrossRef Do EK, Mezuk B (2013) Comorbidity between hypomania and substance use disorders. J Affect Disord 150:974–980PubMedCrossRef
8.
9.
Zurück zum Zitat Goldberg D, Fawcett J (2012) The importance of anxiety in both major depression and bipolar disorder. depress. Anxiety 29:471–478PubMedCrossRef Goldberg D, Fawcett J (2012) The importance of anxiety in both major depression and bipolar disorder. depress. Anxiety 29:471–478PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Goldberg JF, Chengappa KN (2009) Identifying and treating cognitive impairment in bipolar disorder. Bipolar Disord 11(Suppl 2):123–137PubMedCrossRef Goldberg JF, Chengappa KN (2009) Identifying and treating cognitive impairment in bipolar disorder. Bipolar Disord 11(Suppl 2):123–137PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Hergueta T, Weiller E (2013) Evaluating depressive symptoms in hypomanic and manic episodes using a structured diagnostic tool: validation of a new Mini International Neuropsychiatric Interview (M.I.N.I.) module for the DSM-5 ‚With Mixed Features‘ specifier. Int J Bipolar Disord 1:21CrossRef Hergueta T, Weiller E (2013) Evaluating depressive symptoms in hypomanic and manic episodes using a structured diagnostic tool: validation of a new Mini International Neuropsychiatric Interview (M.I.N.I.) module for the DSM-5 ‚With Mixed Features‘ specifier. Int J Bipolar Disord 1:21CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Kernberg OF, Yeomans FE (2013) Borderline personality disorder, bipolar disorder, depression, attention deficit/hyperactivity disorder, and narcissistic personality disorder: practical differential diagnosis. Bull Menninger Clin 77:1–22PubMedCrossRef Kernberg OF, Yeomans FE (2013) Borderline personality disorder, bipolar disorder, depression, attention deficit/hyperactivity disorder, and narcissistic personality disorder: practical differential diagnosis. Bull Menninger Clin 77:1–22PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Lee RS, Hermens DF, Porter MA, Redoblado-Hodge MA (2012) A meta-analysis of cognitive deficits in first-episode major depressive disorder. J Affect Disord 140:113–124PubMedCrossRef Lee RS, Hermens DF, Porter MA, Redoblado-Hodge MA (2012) A meta-analysis of cognitive deficits in first-episode major depressive disorder. J Affect Disord 140:113–124PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Leopold K, Pfennig A, Severus E, Bauer M (2013) Prevention of bipolar disorders. Nervenarzt 84:1310–1315PubMedCrossRef Leopold K, Pfennig A, Severus E, Bauer M (2013) Prevention of bipolar disorders. Nervenarzt 84:1310–1315PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Leopold K, Ratzer S, Correll CU et al (2014) Characteristics, symptomatology and naturalistic treatment in individuals at-risk for bipolar disorders: baseline results in the first 180 help-seeking individuals assessed at the Dresden high-risk project. J Affect Disord 152–154:427–433 Leopold K, Ratzer S, Correll CU et al (2014) Characteristics, symptomatology and naturalistic treatment in individuals at-risk for bipolar disorders: baseline results in the first 180 help-seeking individuals assessed at the Dresden high-risk project. J Affect Disord 152–154:427–433
16.
Zurück zum Zitat Pfennig A, Bschor T, Baghai T et al (2012) S3 guidelines on diagnostics and therapy of bipolar disorders: development process and essential recommendations. Nervenarzt 83:568–586PubMedCrossRef Pfennig A, Bschor T, Baghai T et al (2012) S3 guidelines on diagnostics and therapy of bipolar disorders: development process and essential recommendations. Nervenarzt 83:568–586PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Pfennig A, Correll CU, Leopold K et al (2012) Early recognition and intervention for bipolar disorders: state of research and perspectives. Nervenarzt 83:897–902PubMedCrossRef Pfennig A, Correll CU, Leopold K et al (2012) Early recognition and intervention for bipolar disorders: state of research and perspectives. Nervenarzt 83:897–902PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Severus E (2012) Are bipolar disorders much more common than previously assumed? Against. Nervenarzt 83:904–906PubMedCrossRef Severus E (2012) Are bipolar disorders much more common than previously assumed? Against. Nervenarzt 83:904–906PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Severus E, Bauer M (2013) Diagnosing bipolar disorders in DSM-5. Int J Bipolar Disord 1:14CrossRef Severus E, Bauer M (2013) Diagnosing bipolar disorders in DSM-5. Int J Bipolar Disord 1:14CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Severus E, Bauer M (2014) The impact of treatment decisions on diagnosis of bipolar and related disorders. Int J Bipolar Disord 2:3CrossRef Severus E, Bauer M (2014) The impact of treatment decisions on diagnosis of bipolar and related disorders. Int J Bipolar Disord 2:3CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Zimmerman M (2012) Would broadening the diagnostic criteria for bipolar disorder do more harm than good? Implications from longitudinal studies of subthreshold conditions. J Clin Psychiatry 73:437–443PubMedCrossRef Zimmerman M (2012) Would broadening the diagnostic criteria for bipolar disorder do more harm than good? Implications from longitudinal studies of subthreshold conditions. J Clin Psychiatry 73:437–443PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Zimmerman M, Martinez JH, Morgan TA et al (2013) Distinguishing bipolar II depression from major depressive disorder with comorbid borderline personality disorder: demographic, clinical, and family history differences. J Clin Psychiatry 74:880–886PubMedCrossRef Zimmerman M, Martinez JH, Morgan TA et al (2013) Distinguishing bipolar II depression from major depressive disorder with comorbid borderline personality disorder: demographic, clinical, and family history differences. J Clin Psychiatry 74:880–886PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Bipolare Störungen im DSM-5
verfasst von
E. Severus
Prof. Dr. Dr. M. Bauer
Publikationsdatum
01.05.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Der Nervenarzt / Ausgabe 5/2014
Print ISSN: 0028-2804
Elektronische ISSN: 1433-0407
DOI
https://doi.org/10.1007/s00115-013-3987-1

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2014

Der Nervenarzt 5/2014 Zur Ausgabe

CME Zertifizierte Fortbildung

Soziale Phobie