Skip to main content
main-content

01.12.2014 | Original Paper | Ausgabe 6/2014

Infection 6/2014

Bloodstream infection due to extended-spectrum beta-lactamase (ESBL)-positive K. pneumoniae and E. coli: an analysis of the disease burden in a large cohort

Zeitschrift:
Infection > Ausgabe 6/2014
Autoren:
R. Leistner, S. Gürntke, C. Sakellariou, L. A. Denkel, A. Bloch, P. Gastmeier, F. Schwab
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s15010-014-0670-9) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Purpose

The burden of extended-spectrum beta-lactamase (ESBL)-positive Enterobacteriaceae (ESBL-E) is growing worldwide. We aimed to determine the financial disease burden attributable to ESBL-positive species in cases of bloodstream infection (BSI) due to K. pneumoniae and E. coli.

Methods

We conducted a cohort study on patients with BSI due to K. pneumoniae or E. coli between 2008 and 2011 in our institution. Data were collected on true hospital costs, length of stay (LOS), basic demographic parameters, underlying diseases as Charlson comorbidity index (CCI) and ESBL positivity of the pathogens. Multivariable regression analysis on hospital costs and length of stay was performed.

Results

Overall we found 1,851 consecutive cases of ESBL-E BSI, 352 (19.0 %) cases of K. pneumoniae BSI and 1,499 (81.0 %) cases of E. coli BSI. Sixty-six of E. coli BSI (18.8 %) and 178 of K. pneumoniae BSI (11.9 %) cases were due to ESBL-positive isolates, respectively (p = 0.001). 830 (44.8 %) cases were hospital-onset, 215 (61.1 %) of the K. pneumoniae and 615 (41.0 %) of the E. coli cases (p < 0.001). In-hospital mortality was overall 19.8, 25.0 % in K. pneumoniae cases and 18.5 % in E. coli cases (p = 0.006). Increased hospital costs and length of stay were significantly associated to BSI with ESBL-positive K. pneumoniae.

Conclusion

In contrast to BSI due to ESBL-positive E. coli, cases of ESBL-positive K. pneumoniae BSI were associated with significantly increased costs and length of stay. Infection prevention measures should differentiate between both pathogens.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt e.Med bestellen und 100 € sparen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2014

Infection 6/2014 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Allgemeinmedizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise