Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 2/2015

01.04.2015 | Experimental Study

Breast ligaments: an anatomical study

verfasst von: Augusta Cardoso, Diana Santos, João Martins, Gustavo Coelho, Luz Barroso, Horácio Costa

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 2/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Although the anatomy of the breast, and in particular the ligamentous system, has been widely studied for decades, there is still some controversy regarding some specific anatomical structures. The aims of this study were the ligamentous anatomy of the female breast through cadaveric dissection and to establish relationships with anthropometric and physiological data.

Methods

At the National Institute of Legal Medicine, we developed a protocol of cadaveric dissection in order to study the ligamentous anatomy of the breast. We performed the dissection of seven female cadavers (14 breasts).

Results

In each analyzed breast, the Cooper ligaments, suspensory ligament of the axilla, horizontal septum, and the inframammary ligament were recognized. We performed a statistical comparison between height and other parameters, including humeral length, distance between the suprasternal notch and the nipple, and suspensory ligament length.

Conclusions

This study allowed a greater understanding about the precise location of the different mammary ligaments using anatomical landmarks, including bony structures, and it confirmed that the inframammary ligament is present and related to the inframammary fold. This structure has been consistently identified in a constant anatomic position, and it is more frequently found at the level of the fifth rib.
Level of Evidence: Not ratable.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Standring S (2009) Gray’s anatomy, 40th edition. Churchill Livingstone Standring S (2009) Gray’s anatomy, 40th edition. Churchill Livingstone
2.
Zurück zum Zitat Grotting JC (2012) Anatomy for plastic surgery of the breast. In: Neligan PC (ed) Plastic surgery, 3rd edition. Elsevier Grotting JC (2012) Anatomy for plastic surgery of the breast. In: Neligan PC (ed) Plastic surgery, 3rd edition. Elsevier
3.
Zurück zum Zitat Neligan PC (ed) (2013) Plastic Surgery, 3rd edition. Elsevier Neligan PC (ed) (2013) Plastic Surgery, 3rd edition. Elsevier
4.
Zurück zum Zitat Cooper AP (1845) On the anatomy of the breast. Longmans, London Cooper AP (1845) On the anatomy of the breast. Longmans, London
5.
Zurück zum Zitat Muntan CD, Sundine MJ, Rink RD, Acland RD (2000) Inframammary fold: a histologic reappraisal. Plast Reconstr Surg 105:549–556CrossRefPubMed Muntan CD, Sundine MJ, Rink RD, Acland RD (2000) Inframammary fold: a histologic reappraisal. Plast Reconstr Surg 105:549–556CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Maillard GF, Garey LJ (1987) An improved technique for immediate retropectoral reconstruction after subcutaneous mastectomy. Plast Reconstr Surg 80:396CrossRefPubMed Maillard GF, Garey LJ (1987) An improved technique for immediate retropectoral reconstruction after subcutaneous mastectomy. Plast Reconstr Surg 80:396CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Garnier D, Angonin R, Foulon R, Chavoin JP, Ricbourg B, Costagliola M (1991) Le sillon sous-mammaire: Mythe ou realite? Ann Chir Plast Esthet 36:313PubMed Garnier D, Angonin R, Foulon R, Chavoin JP, Ricbourg B, Costagliola M (1991) Le sillon sous-mammaire: Mythe ou realite? Ann Chir Plast Esthet 36:313PubMed
9.
Zurück zum Zitat Hammond DC (2008) Atlas of aesthetic breast surgery, 1st edition. Saunders Hammond DC (2008) Atlas of aesthetic breast surgery, 1st edition. Saunders
10.
Zurück zum Zitat Hall-Findlay E, Evans G (2010) Aesthetic and reconstructive surgery of the breast, 1st edition. Saunders Hall-Findlay E, Evans G (2010) Aesthetic and reconstructive surgery of the breast, 1st edition. Saunders
11.
Zurück zum Zitat Würinger E, Mader N, Posch E, Holle J (1998) Nerve and vessel supplying ligamentous suspension of the mammary gland. Plast Reconstr Surg 1486–1493 Würinger E, Mader N, Posch E, Holle J (1998) Nerve and vessel supplying ligamentous suspension of the mammary gland. Plast Reconstr Surg 1486–1493
12.
Zurück zum Zitat Matousek SA, Corlett RJ, Ashton MW (2014) Understanding the fascial supporting network of the breast: key ligamentous structures in breast augmentation and a proposed system of nomenclature. Plast Reconstr Surg 133(2):273–81CrossRefPubMed Matousek SA, Corlett RJ, Ashton MW (2014) Understanding the fascial supporting network of the breast: key ligamentous structures in breast augmentation and a proposed system of nomenclature. Plast Reconstr Surg 133(2):273–81CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Breast ligaments: an anatomical study
verfasst von
Augusta Cardoso
Diana Santos
João Martins
Gustavo Coelho
Luz Barroso
Horácio Costa
Publikationsdatum
01.04.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 2/2015
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-014-1024-7

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

European Journal of Plastic Surgery 2/2015 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.