Skip to main content
main-content

14.11.2017 | Review Article | Ausgabe 3/2018 Open Access

Irish Journal of Medical Science (1971 -) 3/2018

Cadaveric simulation: a review of reviews

Zeitschrift:
Irish Journal of Medical Science (1971 -) > Ausgabe 3/2018
Autoren:
M. Yiasemidou, E. Gkaragkani, D. Glassman, C. S. Biyani

Abstract

Background

Traditional surgical training, largely based on the Halstedian model “see one, do one, teach one” is not as effective in the era of working time restrictions and elaborate shift-patterns. As a result, contemporary surgeons turned to educational methods outside the operating theatre such as simulation. Cadavers are high fidelity models but their use has ethical and cost implications and their availability may be limited. In this review, we explore the role of cadaveric simulation in modern surgical education.

Methods

All the Evidence-Based Medicine databases were searched for relevant reviews. The resulting studies were assessed for inclusion to this review, according to pre-determined criteria. Data extraction was performed using a custom-made spreadsheet, and the quality of included reviews was assessed using a validated scoring system (AMSTAR).

Results

The literature review yielded 33 systematic reviews; five of which matched the inclusion criteria and were included in this review of reviews. Cadaveric simulation was found to have good face (subjective assessment of usefulness) and content validity (whether a specific element adds or retracts to the educational value) while trainees improved their surgical skills after practicing on cadavers. However, concerns have been raised about ethical issues, high cost and availability.

Conclusion

Cadavers are an effective medium for surgical teaching, and it may be appropriate for them to be used whenever surrounding conditions such cost and availability allow. Further research is required to provide evidence on whether there is equivalence between cadavers and other educational media which may not bear the same shortcomings.

Unsere Produktempfehlungen

e.Med Interdisziplinär

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

e.Med Innere Medizin

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Innere Medizin erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen des Fachgebietes Innere Medizin, den Premium-Inhalten der internistischen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten internistischen Zeitschrift Ihrer Wahl.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2018

Irish Journal of Medical Science (1971 -) 3/2018Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise