Skip to main content
Erschienen in:

27.01.2022 | Original Paper

Can cystinuria decrease the effectiveness of RIRS with high-power ho:yag laser in children? Outcomes from a tertiary endourology referral center

verfasst von: Yesica Quiroz Madarriaga, Almudena Badenes Gallardo, Erika Llorens de Knecht, Guilherme Motta Lang, Joan Palou Redorta, Anna Bujons Tur

Erschienen in: Urolithiasis | Ausgabe 2/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Cystinuria, which is the cause of cystine urolithiasis, accounts for 2–6% of all urinary stones in children, has a low prevalence with a high recurrence rate, making this metabolic disorder a therapeutic challenge in pediatric population. The aim of this work is evaluate the efficacy and safety of retrograde intra-renal surgery (RIRS) in pediatric patients with cystinuria and kidney stones smaller than 2 cm. Prospective study of 64 stones treated in 22 retrograde intra-renal surgeries (RIRS) in cystinuric pediatric patients with renal or proximal ureteral stones less than 2 cm. Average age of 9.5 years. The following data were analyzed: demographics, stone characteristics and surgical data with intra- and postoperative complications. Location of the stones was 68.7% in the calyces, 20.3% in the renal pelvis, and 9.3% in the ureteropelvic junction; 41% of cases had multiple locations. The average cystinuria level before the procedure was 825 mg/dL. The anatomy of 73% of the interventions increased the difficulty of flexible ureteroscopy and decreased stone free rates, because distorted renal anatomy was present: sclerosis of the pelvis or infundibulum, abnormal calyceal dilations, or excluded calyces. Intraoperative complications occurred in 18.2% of the procedures. Reno-vesical ultrasound was performed in all patients in the first postoperative month, with an SFR of 59%. Cystinuric patients are a challenge for pediatric urologists, decreasing the effectiveness of RIRS. However, it could be better treatment than SWL and with fewer complications than PCNL in the pediatric population with this disease.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Radmayr C, Bogaert G, Dogan HS, Nijman JM, Silay MS, Stein R et al (2020) EAU Guidelines on Paediatric Urology, European Society for Paediatric Urology, p 76. https://uroweb.org Radmayr C, Bogaert G, Dogan HS, Nijman JM, Silay MS, Stein R et al (2020) EAU Guidelines on Paediatric Urology, European Society for Paediatric Urology, p 76. https://​uroweb.​org
6.
Zurück zum Zitat Zu’bi F, Sidler M, Harvey E, Lopes RI, Hojjat A, Naoum N et al (2017) Stone growth patterns and risk for surgery among children presenting with hypercalciuria, hypocitraturia and cystinuria as underlying metabolic causes of urolithiasis. J Pediatr Urol 13(4):357.e1-e7. https://doi.org/10.1016/j.jpurol.2017.06.022 (Epub 2017 Aug 4PMID: 28865885)CrossRef Zu’bi F, Sidler M, Harvey E, Lopes RI, Hojjat A, Naoum N et al (2017) Stone growth patterns and risk for surgery among children presenting with hypercalciuria, hypocitraturia and cystinuria as underlying metabolic causes of urolithiasis. J Pediatr Urol 13(4):357.e1-e7. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​jpurol.​2017.​06.​022 (Epub 2017 Aug 4PMID: 28865885)CrossRef
Metadaten
Titel
Can cystinuria decrease the effectiveness of RIRS with high-power ho:yag laser in children? Outcomes from a tertiary endourology referral center
verfasst von
Yesica Quiroz Madarriaga
Almudena Badenes Gallardo
Erika Llorens de Knecht
Guilherme Motta Lang
Joan Palou Redorta
Anna Bujons Tur
Publikationsdatum
27.01.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Urolithiasis / Ausgabe 2/2022
Print ISSN: 2194-7228
Elektronische ISSN: 2194-7236
DOI
https://doi.org/10.1007/s00240-022-01301-w

Neu im Fachgebiet Urologie

Studie zur HIFU bei Prostatakrebs lässt viele Fragen offen

Führt eine HIFU-Ablation beim Prostatakarzinom im Vergleich mit einer radikalen Prostatektomie zu ähnlichen onkologischen, aber besseren funktionalen Ergebnissen? Interimsdaten der französischen HIFI-Studie sind uneindeutig. In einem Kommentar zur Studie werden zumindest drei allgemeine Erkenntnisse herausgearbeitet.

"Die Erektionsstörung ist keine isolierte Erkrankung"

Werden Erektionsstörungen gut behandelt (und das ist möglich), steigt die Lebensqualität enorm. Tipps für eine gute Kommunikation mit den Patienten gibt Androloge Dr. med. Jann-Frederik Cremers in dieser Folge. Welche Fragen sollten gestellt und an welche Ursachen gedacht werden? Und was ist zu tun, wenn PDE-5-Hemmer und Lebensstilveränderungen nicht ausreichend wirken?

Adjuvanter PD-L1-Hemmer verhindert Rezidive bei Hochrisiko-Urothelkarzinom

Sind Menschen mit muskelinvasivem Urothelkarzinom für die neoadjuvante platinbasierte Therapie nicht geeignet oder sprechen sie darauf nicht gut an, ist Pembrolizumab eine adjuvante Alternative: Die krankheitsfreie Lebenszeit wird dadurch mehr als verdoppelt.

Nierenzellkarzinom: Kein Nachteil durch subkutan appliziertes Nivolumab

Die subkutane Applikation von Nivolumab ist nach Daten einer Phase-3-Studie ähnlich gut wirksam wie die intravenöse: Die Pharmakokinetik ist vergleichbar, die objektive Response war in der Studie sogar leicht besser als in der Gruppe mit Infusionen.

Update Urologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.