Skip to main content
main-content

07.12.2017 | Computed Tomography | Ausgabe 5/2018

European Radiology 5/2018

Can We Perform CT of the Appendix with Less Than 1 mSv? A De-escalating Dose-simulation Study

Zeitschrift:
European Radiology > Ausgabe 5/2018
Autoren:
Ji Hoon Park, Jong-June Jeon, Sung Soo Lee, Amar C. Dhanantwari, Ji Ye Sim, Hae Young Kim, Kyoung Ho Lee
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s00330-017-5159-3) contains supplementary material, which is available to authorized users.
A comment to this article is available online at https://​doi.​org/​10.​1007/​s00330-018-5397-z.

Abstract

Objectives

To systematically explore the lowest reasonably achievable radiation dose for appendiceal CT using an iterative reconstruction (IR) in young adults.

Methods

We prospectively included 30 patients who underwent 2.0-mSv CT for suspected appendicitis. From the helical projection data, 1.5-, 1.0- and 0.5-mSv CTs were generated using a low-dose simulation tool and the knowledge-based IR. We performed step-wise non-inferiority tests sequentially comparing 2.0-mSv CT with each of 1.5-, 1.0- and 0.5-mSv CT, with a predetermined non-inferiority margin of 0.06. The primary end point was the pooled area under the receiver-operating-characteristic curve (AUC) for three abdominal and three non-abdominal radiologists.

Results

For the abdominal radiologists, the non-inferiorities of 1.5-, 1.0- and 0.5-mSv CT to 2.0-mSv CT were sequentially accepted [pooled AUC difference: 2.0 vs. 0.5 mSv, 0.017 (95% CI: -0.016, 0.050)]. For the non-abdominal radiologists, the non-inferiorities of 1.5- and 1.0-mSv CT were accepted; however, the non-inferiority of 0.5-mSv CT could not be proved [pooled AUC difference: 2.0 vs. 1.0 mSv, -0.017 (-0.070, 0.035) and 2.0 vs. 0.5 mSv, 0.045 (-0.071, 0.161)].

Conclusion

The 1.0-mSv appendiceal CT was non-inferior to 2.0-mSv CT in terms of diagnostic performance for both abdominal and non-abdominal radiologists; 0.5-mSv appendiceal CT was non-inferior only for abdominal radiologists.

Key points

• For both abdominal and non-abdominal radiologists, 1.0-mSv appendiceal CT could be feasible.
• The 0.5-mSv CT was non-inferior to 2.0-mSv CT only for expert abdominal radiologists.
• Reader experience is an important factor affecting diagnostic impairment by low-dose CT.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
ESM 1 (DOCX 1267 kb)
330_2017_5159_MOESM1_ESM.docx
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2018

European Radiology 5/2018 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Radiologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Radiologie

Meistgelesene Bücher aus der Radiologie

2016 | Buch

Medizinische Fremdkörper in der Bildgebung

Thorax, Abdomen, Gefäße und Kinder

Dieses einzigartige Buch enthält ca. 1.600 hochwertige radiologische Abbildungen und Fotos iatrogen eingebrachter Fremdmaterialien im Röntgenbild und CT.

Herausgeber:
Dr. med. Daniela Kildal

2011 | Buch

Atlas Klinische Neuroradiologie des Gehirns

Radiologie lebt von Bildern! Der vorliegende Atlas trägt dieser Tatsache Rechnung. Sie finden zu jedem Krankheitsbild des Gehirns Referenzbilder zum Abgleichen mit eigenen Befunden.

Autoren:
Priv.-Doz. Dr. med. Jennifer Linn, Prof. Dr. med. Martin Wiesmann, Prof. Dr. med. Hartmut Brückmann

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Radiologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise