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Cancer Immunology, Immunotherapy

Ausgabe 12/2009

Inhalt (18 Artikel)

Impact of aging on cancer immunity and immunotherapy

  • Editorial

Graham Pawelec, Joseph Lustgarten, Carl Ruby, Claudia Gravekamp

Why do centenarians escape or postpone cancer? The role of IGF-1, inflammation and p53

  • Symposium in Writing

Stefano Salvioli, Miriam Capri, Laura Bucci, Cristina Lanni, Marco Racchi, Daniela Uberti, Maurizio Memo, Daniela Mari, Stefano Govoni, Claudio Franceschi

Polymorphisms of pro-inflammatory genes and prostate cancer risk: a pharmacogenomic approach

  • Symposium in Writing

Calogero Caruso, Carmela Rita Balistreri, Giuseppina Candore, Giuseppe Carruba, Giuseppina Colonna-Romano, Danilo Di Bona, Giusi Irma Forte, Domenico Lio, Florinda Listì, Letizia Scola, Sonya Vasto

Mechanisms of murine dendritic cell antitumor dysfunction in aging

  • Symposium in Writing

Annabelle Grolleau-Julius, Lisa Abernathy, Erin Harning, Raymond L. Yung

The effect of aging on OX40 agonist-mediated cancer immunotherapy

  • Symposium in Writing

Carl E. Ruby, Andrew D. Weinberg

Use of CD40L immunoconjugates to overcome the defective immune response to vaccines for infections and cancer in the aged

  • Symposium in Writing

Yu Cheng Tang, Marilyn Thoman, Phyllis-Jean Linton, Albert Deisseroth

Immunosenescence and cancer vaccines

  • Symposium in Writing

Mauro Provinciali

2B4 (CD244) signaling via chimeric receptors costimulates tumor-antigen specific proliferation and in vitro expansion of human T cells

  • Original article

Bianca Altvater, Silke Landmeier, Sibylle Pscherer, Jaane Temme, Heribert Juergens, Martin Pule, Claudia Rossig

Local expression of interferon-alpha and interferon receptors in cervical intraepithelial neoplasia

  • Original Article

Nelson R. Tirone, Bethanea C. Peghini, Ana Cristina M. Barcelos, Eddie F. C. Murta, Marcia A. Michelin

Rejection of intradermally injected syngeneic tumor cells from mice by specific elimination of tumor-associated macrophages with liposome-encapsulated dichloromethylene diphosphonate, followed by induction of CD11b+/CCR3−/Gr-1− cells cytotoxic against the tumor cells

  • Original Article

Takeshi Takahashi, Minenori Ibata, Zhiqian Yu, Yosuke Shikama, Yasuo Endo, Yasunori Miyauchi, Masanori Nakamura, Junko Tashiro-Yamaji, Sayako Miura-Takeda, Tetsunosuke Shimizu, Masashi Okada, Koichi Ueda, Takahiro Kubota, Ryotaro Yoshida

A genetic variant of immunoglobulin γ2 is strongly associated with immunity to mucin 1 in patients with breast cancer

  • Original Article

Janardan P. Pandey, Paul J. Nietert, Kersti Klaamas, Oleg Kurtenkov

Bortezomib pre-treatment prolongs interferon-alpha-induced STAT1 phosphorylation in melanoma cells

  • Original Article

Gregory B. Lesinski, Kristen Benninger, Melanie Kreiner, Megan Quimper, Gregory Young, William E. Carson III

Identification and modification of an HLA-A*0201-restricted cytotoxic T lymphocyte epitope from Ran antigen

  • Original Article

Fan Li, Di Yang, Yiqin Wang, Baohua Liu, Yijing Deng, Li Wang, Xiaoyun Shang, Weidong Tong, Bing Ni, Yuzhang Wu

Dose, timing, schedule, and the choice of targeted epitope alter the efficacy of anti-CD22 immunotherapy in mice bearing human lymphoma xenografts

  • Open Access
  • Original Article

Robert T. O’Donnell, Yunpeng Ma, Hayes C. McKnight, David Pearson, Joseph M. Tuscano

Neu im Fachgebiet Onkologie

ctDNA erkennt minimale Resterkrankung beim Melanom

Die Diagnose einer minimalen Resterkrankung mithilfe zirkulierender Tumor-DNA könnte (ctDNA) auch das Management von Patientinnen und Patienten mit Melanomen im Stadium III bereichern, wie Ergebnisse einer Studie nahelegen – auch wenn die Methode noch nicht perfekt funktioniert.

Höhere Dosis von Dexamethason senkt Überlebenschancen

Personen mit Hirnmetastasen, die perioperativ höhere kumulative Dosen von Dexamethason erhalten, haben eine schlechtere Prognose. Um die Ergebnisse zu verbessern, bedarf es strengerer Dosierungsschemata.

Ringen um den richtigen Umgang mit Zufallsbefunden

Wenn 2026 in Deutschland das Lungenkrebsscreening mittels Low-Dose-Computertomografie (LDCT) eingeführt wird, wird es auch viele Zufallsbefunde ans Licht bringen. Das birgt Chancen und Risiken.

Bald 5% der Krebserkrankungen durch CT verursacht

Die jährlich rund 93 Millionen CTs in den USA könnten künftig zu über 100.000 zusätzlichen Krebserkrankungen führen, geht aus einer Modellrechnung hervor. Damit würde eine von 20 Krebserkrankungen auf die ionisierende Strahlung bei CT-Untersuchungen zurückgehen.

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