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Cancer Immunology, Immunotherapy

Ausgabe 12/2014

Inhalt (12 Artikel)

Bioinformatics for cancer immunotherapy target discovery

  • Review

Lars Rønn Olsen, Benito Campos, Mike Stein Barnkob, Ole Winther, Vladimir Brusic, Mads Hald Andersen

A multiplex method for the detection of serum antibodies against in silico-predicted tumor antigens

  • Original Article

Miriam Reuschenbach, Jonathan Dörre, Tim Waterboer, Jürgen Kopitz, Martin Schneider, Nicoline Hoogerbrugge, Elke Jäger, Matthias Kloor, Magnus von Knebel Doeberitz

Phenotyping of peripheral blood mononuclear cells of patients with advanced heavily pre-treated adenocarcinoma of the stomach and gastro-esophageal junction

  • Original Article

Marie-Cristine Kuehnle, Sebastian Attig, Cedrik M. Britten, Henning Schulze-Bergkamen, Florian Lordick, Goetz von Wichert, Peter Thuss-Patience, Alexander Stein, Martin Schuler, Florian Bassermann, Ugur Sahin, Özlem Türeci

Activation of CD1d-restricted natural killer T cells can inhibit cancer cell proliferation during chemotherapy by promoting the immune responses in murine mesothelioma

  • Original Article

Licun Wu, Zhihong Yun, Tetsuzo Tagawa, Luis De la Maza, Matthew Onn Wu, Julie Yu, Yidan Zhao, Marc de Perrot

Interactions between neutrophils and non-small cell lung cancer cells: enhancement of tumor proliferation and inflammatory mediator synthesis

  • Open Access
  • Original Article

Katja Hattar, Katharina Franz, Michael Ludwig, Ulf Sibelius, Jochen Wilhelm, Jürgen Lohmeyer, Rajkumar Savai, Florentine S. B. Subtil, Gabriele Dahlem, Bastian Eul, Werner Seeger, Friedrich Grimminger, Ulrich Grandel

Identification and characterization of a cytotoxic T-lymphocyte agonist epitope of brachyury, a transcription factor involved in epithelial to mesenchymal transition and metastasis

  • Original Article

Jo A. Tucker, Caroline Jochems, Benjamin Boyerinas, Jonathan Fallon, John W. Greiner, Claudia Palena, Timothy C. Rodell, Jeffrey Schlom, Kwong-Yok Tsang

High placenta-specific 1/low prostate-specific antigen expression pattern in high-grade prostate adenocarcinoma

  • Original Article

Roya Ghods, Mohammad-Hossein Ghahremani, Zahra Madjd, Mojgan Asgari, Maryam Abolhasani, Sanaz Tavasoli, Ahmad-Reza Mahmoudi, Maryam Darzi, Parvin Pasalar, Mahmood Jeddi-Tehrani, Amir-Hassan Zarnani

Sequential immune monitoring in patients with melanoma and renal cell carcinoma treated with high-dose interleukin-2: immune patterns and correlation with outcome

  • Original Article

David M. Foureau, Asim Amin, Richard L. White, William Anderson, Chase P. Jones, Terry Sarantou, Iain H. McKillop, Jonathan C. Salo

Successful treatment with Ipilimumab and Interleukin-2 in two patients with metastatic melanoma and systemic autoimmune disease

  • Original Article

Magnus Pedersen, Rikke Andersen, Peter Nørgaard, Søren Jacobsen, Peter Thielsen, Per thor Straten, Inge Marie Svane

Retraction Note to: Immunotherapy of metastatic colorectal cancer with vitamin D-binding protein-derived macrophage-activating factor, GcMAF

  • Retraction Note

Nobuto Yamamoto, Hirofumi Suyama, Hiroaki Nakazato, Nobuyuki Yamamoto, Yoshihiko Koga

Neu im Fachgebiet Onkologie

Bald 5% der Krebserkrankungen durch CT verursacht

Die jährlich rund 93 Millionen CTs in den USA könnten künftig zu über 100.000 zusätzlichen Krebserkrankungen führen, geht aus einer Modellrechnung hervor. Damit würde eine von 20 Krebserkrankungen auf die ionisierende Strahlung bei CT-Untersuchungen zurückgehen.

Weniger aggressive Prostatakrebs-Therapie, gleiche Prognose

Erhalten ältere Prostatakrebs-Patienten vor Therapiebeginn ein geriatrisches Assessment, führt dies häufig zu einer Deeskalation der Behandlung – ohne dass ihre Prognose dadurch schlechter würde. Darauf deuten Erfahrungen aus Frankreich hin. 

Nach kardiovaskulärer Erkrankung steigt das Krebsrisiko

Wer an einer kardiovaskulären Erkrankung (CVD) leidet, hat offenbar ein erhöhtes Risiko, in der Folge auch noch eine Krebsdiagnose zu erhalten. Der Zusammenhang scheint für diverse CVD und Krebsentitäten zu gelten.

Fortgeschrittenes Melanom: Wann den Checkpoint-Inhibitor absetzen?

Eine ICI-Therapie sollte bei Betroffenen mit fortgeschrittenem Melanom mindestens ein Jahr fortgesetzt werden. Bei anhaltendem Ansprechen kann danach offenbar ohne hohes Risiko ein Therapieabbruch erwogen werden.

Update Onkologie

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