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Cancer Immunology, Immunotherapy

Ausgabe 7/2017

Inhalt (12 Artikel)

Cancer immunotherapy: how low-level ionizing radiation can play a key role

  • Open Access
  • Review

Marek K. Janiak, Marta Wincenciak, Aneta Cheda, Ewa M. Nowosielska, Edward J. Calabrese

HLA-DR expression in tumor epithelium is an independent prognostic indicator in esophageal adenocarcinoma patients

  • Open Access
  • Original Article

Margaret R. Dunne, Adriana J. Michielsen, Katie E. O’Sullivan, Mary Clare Cathcart, Ronan Feighery, Brendan Doyle, Jenny A. Watson, Naoimh J. O’Farrell, Narayanasamy Ravi, Elaine Kay, John V. Reynolds, Elizabeth J. Ryan, Jacintha O’Sullivan

A new peptide vaccine OCV-501: in vitro pharmacology and phase 1 study in patients with acute myeloid leukemia

  • Open Access
  • Original Article

Yukio Kobayashi, Toru Sakura, Shuichi Miyawaki, Kazuyuki Toga, Shinji Sogo, Yuji Heike

PD-L1 overexpression is partially regulated by EGFR/HER2 signaling and associated with poor prognosis in patients with non-small-cell lung cancer

  • Original Article

Riki Okita, Ai Maeda, Katsuhiko Shimizu, Yuji Nojima, Shinsuke Saisho, Masao Nakata

Programmed death-ligand 1 and its soluble form are highly expressed in nasal natural killer/T-cell lymphoma: a potential rationale for immunotherapy

  • Original Article

Toshihiro Nagato, Takayuki Ohkuri, Kenzo Ohara, Yui Hirata, Kan Kishibe, Yuki Komabayashi, Seigo Ueda, Miki Takahara, Takumi Kumai, Kei Ishibashi, Akemi Kosaka, Naoko Aoki, Kensuke Oikawa, Yuji Uno, Naoko Akiyama, Masatoshi Sado, Hidehiro Takei, Esteban Celis, Yasuaki Harabuchi, Hiroya Kobayashi

Phase I/IIa clinical trial of a novel hTERT peptide vaccine in men with metastatic hormone-naive prostate cancer

  • Original Article

Wolfgang Lilleby, Gustav Gaudernack, Paal F. Brunsvig, Ljiljana Vlatkovic, Melanie Schulz, Kate Mills, Knut Håkon Hole, Else Marit Inderberg

Genetic evolution of uveal melanoma guides the development of an inflammatory microenvironment

  • Open Access
  • Original Article

Gülçin Gezgin, Mehmet Dogrusöz, T. Huibertus van Essen, Wilhelmina G. M. Kroes, Gregorius P. M. Luyten, Pieter A. van der Velden, Vonn Walter, Robert M. Verdijk, Thorbald van Hall, Sjoerd H. van der Burg, Martine J. Jager

IDO and galectin-3 hamper the ex vivo generation of clinical grade tumor-specific T cells for adoptive cell therapy in metastatic melanoma

  • Open Access
  • Original Article

Sara M. Melief, Marten Visser, Sjoerd H. van der Burg, Els M. E. Verdegaal

Prognostic implication of CD274 (PD-L1) protein expression in tumor-infiltrating immune cells for microsatellite unstable and stable colorectal cancer

  • Original Article

Kyu Sang Lee, Yoonjin Kwak, Soyeon Ahn, Eun Shin, Heung-Kwon Oh, Duck-Woo Kim, Sung-Bum Kang, Gheeyoung Choe, Woo Ho Kim, Hye Seung Lee

Coexpressed modular gene expression reveals inverse correlation between immune responsive transcription and aggressiveness in gastric tumours

  • Original Article

Kalaivani Kalamohan, Dhanasekaran Rathinam, Ponmathi Panneerpandian, Kumaresan Ganesan

Professor Enrico Mihich, 1928–2016

  • Obituary

Graham Pawelec, Suzanne Ostrand-Rosenberg

Neu im Fachgebiet Onkologie

Bald 5% der Krebserkrankungen durch CT verursacht

Die jährlich rund 93 Millionen CTs in den USA könnten künftig zu über 100.000 zusätzlichen Krebserkrankungen führen, geht aus einer Modellrechnung hervor. Damit würde eine von 20 Krebserkrankungen auf die ionisierende Strahlung bei CT-Untersuchungen zurückgehen.

Weniger aggressive Prostatakrebs-Therapie, gleiche Prognose

Erhalten ältere Prostatakrebs-Patienten vor Therapiebeginn ein geriatrisches Assessment, führt dies häufig zu einer Deeskalation der Behandlung – ohne dass ihre Prognose dadurch schlechter würde. Darauf deuten Erfahrungen aus Frankreich hin. 

Nach kardiovaskulärer Erkrankung steigt das Krebsrisiko

Wer an einer kardiovaskulären Erkrankung (CVD) leidet, hat offenbar ein erhöhtes Risiko, in der Folge auch noch eine Krebsdiagnose zu erhalten. Der Zusammenhang scheint für diverse CVD und Krebsentitäten zu gelten.

Fortgeschrittenes Melanom: Wann den Checkpoint-Inhibitor absetzen?

Eine ICI-Therapie sollte bei Betroffenen mit fortgeschrittenem Melanom mindestens ein Jahr fortgesetzt werden. Bei anhaltendem Ansprechen kann danach offenbar ohne hohes Risiko ein Therapieabbruch erwogen werden.

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