Skip to main content
main-content

01.10.2019 | CARDIAC COMPUTED TOMOGRAPHY (B CHOW AND G SMALL, SECTION EDITORS) | Ausgabe 10/2019

Current Cardiovascular Imaging Reports 10/2019

Cardiac CT and Structural Heart Disease Interventions (Non-TAVI)

Zeitschrift:
Current Cardiovascular Imaging Reports > Ausgabe 10/2019
Autoren:
Christina Tan, Dee Dee Wang, Mark Reisman, Jacqueline Saw
Wichtige Hinweise
This article is part of the Topical Collection on Cardiac Computed Tomography

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Purpose of review

The use of cardiac CT is well established in the TAVR sphere and gaining traction as an integral part of pre-procedural planning for left 13 atrial appendage closure (LAAC) and transcatheter mitral valve replacement (TMVR. We aim to review the recent evidence regarding the accuracy of cardiac CT for left atrial sizing and device selection and discuss the contribution of cardiac CT to decreasing complication rates in real-world experience as compared with clinical trials.

Recent findings

Pre-procedural CT imaging has evolved to become an integral part of LAA closure and TMVR. For LAA closure, CT imaging provides detailed anatomic assessment of the LAA and surrounding structures and accurate measurements for device sizing. These can facilitate device and equipment selection and enhance safety and outcomes with intraprocedural guidance with transesophageal echocardiography or intracardiac echocardiography. For TMVR, pre-procedural CT is necessary to assess the potential risk of LVOT obstruction and determine device sizing. Such assessments can help pre-plan the potential need for adjunctive strategies to lower the risk of LVOT obstruction.

Summary

CT imaging has gained important roles in the field of structural interventions, and understanding how to utilize this tool is an important skill to acquire as a contemporary comprehensive interventionist. Pre-procedural CT imaging has evolved to become an integral part of LAA closure and TMVR.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Für Ihren Erfolg in Klinik und Praxis - Die beste Hilfe in Ihrem Arbeitsalltag als Mediziner

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Alle e.Med Abos bis 30. April 2021 zum halben Preis!

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Radiologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Kardiologie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Kardiologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise