Caregivers of children with chronic kidney disease (CKD) in low resource settings must provide complex medical care at home while being burdened by treatment costs often paid out-of-pocket. We hypothesize that caregiver burden in our low resource setting is greater than reported from high income countries and is associated with frequent catastrophic healthcare expenditure (CHE).
Methods
We conducted a mixed-methods study of primary caregivers of children with advanced CKD (stage 3b–5) in our private-sector referral hospital in a low resource setting. We assessed caregiver burden using the Pediatric Renal Caregiver Burden Scale (PRCBS) and measured financial burden by calculating the proportion of caregivers who experienced CHE (monthly out-of-pocket healthcare expenditure exceeding 10% of total household monthly expenditure). We performed a qualitative reflexive thematic analysis of caregiver interviews to explore sources of burden.
Results
Of the 45 caregivers included, 35 (78%) had children on maintenance dialysis (25 PD, 10 HD). Mean caregiver burden score was 141 (± 17), greater than previously reported. On comparative analysis, PRCBS scores were higher among caregivers of children with kidney failure (p = 0.005), recent hospitalization (p = 0.03), non-earning caregivers (p = 0.02), caring for > 2 dependents (p = 0.009), and with high medical expenditure (p = 0.006). CHE occurred in 43 (96%) caregivers of whom 37 (82%) paid out-of-pocket. The main themes derived relating to caregiver burden were severe financial burden, mental stress and isolation, and perpetual burden of concern.
Conclusion
Parents of children with CKD experienced severe caregiver burden with frequent CHE and relentless financial stress indicating an imminent need for social support interventions.
Graphical abstract
×
Anzeige
Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten
Auch niedrig dosierte Glukokortikoide zur Behandlung einer primären Glomerulopathie lassen offenbar die Infektionsgefahr steigen. In einer US-Studie hing das Risiko vor allem mit der kombinierten Anwendung von Immunsuppressiva zusammen.
Am 15. Januar geht die „ePA für alle“ zunächst in den Modellregionen an den Start. Doch schon bald soll sie in allen Praxen zum Einsatz kommen. Was ist jetzt zu tun? Was müssen Sie wissen? Wir geben in einem FAQ Antworten auf 21 Fragen.
Einige Medikamente wie selektive Serotonin-Wiederaufnahmehemmer können offenbar die Makronährstoffzusammensetzung der Muttermilch verändern. Das birgt möglicherweise gesundheitliche Risiken für manche gestillte Kinder.
Der Wunsch, Frauen mit Gestationsdiabetes eine orale Erstlinientherapie anbieten zu können, bleibt auch vorläufig ein Wunsch: Eine orale Stufentherapie hat sich in einer randomisierten Studie nicht als gleichwertig zu einer Insulintherapie erwiesen.