Skip to main content
Erschienen in:

09.07.2024 | Original Article

Cerebral blood flow and end-tidal CO2 predict lightheadedness during head-up tilt in patients with orthostatic intolerance

verfasst von: Fernando Morgadinho Santos Coelho, Renata Maria de Carvalho Cremaschi, Peter Novak

Erschienen in: Neurological Sciences | Ausgabe 12/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Orthostatic intolerance (OI) is a common problem. Reliable markers of OI are missing, as orthostatic blood pressure and heart rate poorly correlate with orthostatic symptoms. The objective of this study was to assess the relationship between orthostatic lightheadedness and cerebral blood flow. In this retrospective study patients with OI were evaluated at the Autonomic Laboratory of the Department of Neurology, Brigham and Women’s Faulkner Hospital, Boston. The 10-minute head-up tilt test was performed as a part of autonomic testing. Orthostatic lightheadedness was evaluated at every minute of the head-up tilt. Heart rate, blood pressure, capnography, and cerebral blood flow velocity (CBFv) in the middle cerebral artery using transcranial Doppler were measured. Repeated-measures design with a linear mixed-effects model was used to evaluate the relationship between orthostatic lightheadedness and hemodynamic variables. Correlation analyses were done by calculating Pearson’s coefficient. Twenty-two patients with OI were compared to nineteen controls. Orthostatic CBFv and end-tidal CO2 decreased in OI patients compared to controls (p < 0.001) and predicted orthostatic lightheadedness. Orthostatic heart rate and blood pressure failed to predict orthostatic lightheadedness. The lightheadedness threshold, which marked the onset of lightheadedness, was equal to an average systolic CBFv decrease of 18.92% and end-tidal CO2 of 12.82%. The intensity of lightheadedness was proportional to the CBFv and end-tidal CO2 decline. Orthostatic lightheadedness correlated with systolic CBFv (r=-0.6, p < 0.001) and end-tidal CO2 (r=-0.33, p < 0.001) decline. In conclusion, orthostatic CBFv and end-tidal CO2 changes predict orthostatic lightheadedness and can be used as objective markers of OI.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Robertson D (1999) The epidemic of orthostatic tachycardia and orthostatic intolerance. Am J Med Sci 317:75–77CrossRefPubMed Robertson D (1999) The epidemic of orthostatic tachycardia and orthostatic intolerance. Am J Med Sci 317:75–77CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Low PA, Novak V, Spies JM et al (1999) Cerebrovascular regulation in the postural orthostatic tachycardia syndrome (POTS). Am J Med Sci 317:124–133CrossRefPubMed Low PA, Novak V, Spies JM et al (1999) Cerebrovascular regulation in the postural orthostatic tachycardia syndrome (POTS). Am J Med Sci 317:124–133CrossRefPubMed
16.
25.
Zurück zum Zitat Lewis CRA (2014) Cerebral blood flow: Determinants. In: Freeman BS, Berger JS (eds) Anesthesiology Core Review: Part one basic exam. McGraw-Hill Education, New York Lewis CRA (2014) Cerebral blood flow: Determinants. In: Freeman BS, Berger JS (eds) Anesthesiology Core Review: Part one basic exam. McGraw-Hill Education, New York
37.
Zurück zum Zitat Serrador JM, Picot PA, Rutt BK et al (2000) MRI measures of middle cerebral artery diameter in conscious humans during simulated orthostasis. Stroke 31:1672–1678CrossRefPubMed Serrador JM, Picot PA, Rutt BK et al (2000) MRI measures of middle cerebral artery diameter in conscious humans during simulated orthostasis. Stroke 31:1672–1678CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Cerebral blood flow and end-tidal CO2 predict lightheadedness during head-up tilt in patients with orthostatic intolerance
verfasst von
Fernando Morgadinho Santos Coelho
Renata Maria de Carvalho Cremaschi
Peter Novak
Publikationsdatum
09.07.2024
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Neurological Sciences / Ausgabe 12/2024
Print ISSN: 1590-1874
Elektronische ISSN: 1590-3478
DOI
https://doi.org/10.1007/s10072-024-07673-8

Kompaktes Leitlinien-Wissen Neurologie (Link öffnet in neuem Fenster)

Mit medbee Pocketcards schnell und sicher entscheiden.
Leitlinien-Wissen kostenlos und immer griffbereit auf ihrem Desktop, Handy oder Tablet.

Neu im Fachgebiet Neurologie

Schadet Schichtarbeit dem Gehirn?

Eine große Registerstudie bestätigt, dass Schichtarbeit mit einem erhöhten Risiko für psychische und neurologische Erkrankungen einhergeht, sowie mit einer Volumenabnahme in Gehirnarealen, die für Depression, Angst und kognitive Funktionen relevant sind.

Positive Phase IIb-Studie zu mRNA-gestützter CAR-T bei Myasthenia gravis

Eine auf das B-Zell-Reifungsantigen gerichtete mRNA-basierte CAR-T-Zell-Therapie wurde jetzt in einer ersten Phase IIb-Studie zur Behandlung der generalisierten Myasthenia gravis mit Placebo verglichen.

Therapiestopp bei älteren MS-Kranken kann sich lohnen

Eine Analyse aus Kanada bestätigt: Setzen ältere MS-Kranke die Behandlung mit Basistherapeutika ab, müssen sie kaum mit neuen Schüben und MRT-Auffälligkeiten rechnen.

Obstruktive Schlafapnoe: Das steht abseits von CPAP auf dem Plan

Die obstruktive Schlafapnoe kann durch verschiedene Verfahren behandelt werden wie Lagetherapie und chirurgische Interventionen. Eine medikamentöse Therapie kommt zwar (noch) nicht infrage. Auf dem Pneumologie-Kongress wurden aber erste vielversprechende Ansätze präsentiert. 

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.