Skip to main content
main-content

01.12.2018 | Research | Ausgabe 1/2018 Open Access

Critical Care 1/2018

Cerebral metabolic effects of strict versus conventional glycaemic targets following severe traumatic brain injury

Zeitschrift:
Critical Care > Ausgabe 1/2018
Autoren:
Mark P. Plummer, Natalia Notkina, Ivan Timofeev, Peter J. Hutchinson, Mark E. Finnis, Arun K. Gupta
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1186/​s13054-017-1933-5) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Background

Optimal glycaemic targets for patients with severe traumatic brain injury remain unclear. The primary objective of this microdialysis study was to compare cerebral metabolism with strict versus conventional glycaemic control.

Methods

We performed a prospective single-centre randomised controlled within-subject crossover study of 20 adult patients admitted to an academic neurointensive care unit with severe traumatic brain injury. Patients underwent randomised, consecutive 24-h periods of strict (4–7 mmol/L; 72–126 mg/dl) and conventional (<10 mmol/L; 180 mg/dl) glycaemic control with microdialysis measurements performed hourly. The first 12 h of each study period was designated as a ‘washout’ period, with the subsequent 12 h being the period of interest.

Results

Cerebral glucose was lower during strict glycaemia than with conventional control (mean 1.05 [95% CI 0.58–1.51] mmol/L versus 1.28 [0.81–1.74] mmol/L; P = 0.03), as was lactate (3.07 [2.44–3.70] versus 3.56 [2.81–4.30]; P < 0.001). There were no significant differences in pyruvate or the lactate/pyruvate ratio between treatment phases. Strict glycaemia increased the frequency of low cerebral glucose (< 0.8 mmol/L; OR 1.91 [95% CI 1.01–3.65]; P < 0.05); however, there were no differences in the frequency of critically low glucose (< 0.2 mmol/L) or critically elevated lactate/pyruvate ratio between phases.

Conclusions

Compared with conventional glycaemic targets, strict blood glucose control was associated with lower mean levels of cerebral glucose and an increased frequency of abnormally low glucose levels. These data support conventional glycaemic targets following traumatic brain injury.

Trial registration

ISRCTN, ISRCTN19146279. Retrospectively registered on 2 May 2014.
Zusatzmaterial
Additional file 2: Figure S2. Conventional blood glucose control insulin infusion regimen targeting a blood glucose level < 10 mmol/L. (PNG 221 kb)
13054_2017_1933_MOESM2_ESM.png
Additional file 3: Figure S3. Marginal probabilities of cerebral glucose with conventional vs. strict glycaemic control. Marginal probabilities of cerebral glucose divided into 0.2 mmol/L subgroups with glucose values > 2 mmol/L used as a reference. (PNG 78 kb)
13054_2017_1933_MOESM3_ESM.png
Additional file 4: Table S1. Recorded variables by treatment phase. (DOCX 24 kb)
13054_2017_1933_MOESM4_ESM.docx
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2018

Critical Care 1/2018 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet AINS

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet AINS

  • 2014 | Buch

    Komplikationen in der Anästhesie

    Fallbeispiele Analyse Prävention

    Aus Fehlern lernen und dadurch Zwischenfälle vermeiden! Komplikationen oder Zwischenfälle in der Anästhesie können für Patienten schwerwiegende Folgen haben. Häufig sind sie eine Kombination menschlicher, organisatorischer und technischer Fehler.

    Herausgeber:
    Matthias Hübler, Thea Koch
  • 2013 | Buch

    Anästhesie Fragen und Antworten

    1655 Fakten für die Facharztprüfung und das Europäische Diplom für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DESA)

    Mit Sicherheit erfolgreich in Prüfung und Praxis! Effektiv wiederholen und im entscheidenden Moment die richtigen Antworten parat haben - dafür ist dieses beliebte Prüfungsbuch garantiert hilfreich. Anhand der Multiple-Choice-Fragen ist die optimale Vorbereitung auf das Prüfungsprinzip der D.E.A.A. gewährleistet.

    Autoren:
    Prof. Dr. Franz Kehl, Dr. Hans-Joachim Wilke
  • 2011 | Buch

    Pharmakotherapie in der Anästhesie und Intensivmedizin

    Wie und wieso wirken vasoaktive Substanzen und wie werden sie wirksam eingesetzt Welche Substanzen eignen sich zur perioperativen Myokardprojektion? 
    Kenntnisse zur Pharmakologie und deren Anwendung sind das notwendige Rüstzeug für den Anästhesisten und Intensivmediziner. Lernen Sie von erfahrenen Anästhesisten und Pharmakologen.

    Herausgeber:
    Prof. Dr. Peter H. Tonner, Prof. Dr. Lutz Hein
  • 2013 | Buch

    Anästhesie und Intensivmedizin – Prüfungswissen

    für die Fachpflege

    Fit in Theorie, Praxis und Prüfung! In diesem Arbeitsbuch werden alle Fakten der Fachweiterbildung abgebildet. So können Fachweiterbildungsteilnehmer wie auch langjährige Mitarbeiter in der Anästhesie und Intensivmedizin ihr Wissen gezielt überprüfen, vertiefen und festigen.

    Autor:
    Prof. Dr. Reinhard Larsen

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update AINS und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise