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Child's Nervous System

Ausgabe 6/2010

Inhalt (24 Artikel)

Cover Picture

The earliest evidence of true lambdoid craniosynostosis: the case of “Benjamina”, a Homo heidelbergensis child

Ana Gracia, Juan F. Martínez-Lage, Juan-Luis Arsuaga, Ignacio Martínez, Carlos Lorenzo, Miguel-Ángel Pérez-Espejo

Letter to the Editor

Pott’s puffy tumour in the paediatric population

Taopheeq Bamidele Rabiu

Invited Paper

Quality of life in childhood hydrocephalus: a review

Abhaya V. Kulkarni

Case-Based Update

Multiple cranial burr holes as an alternative treatment for total scalp avulsion

Luciano Lopes Furlanetti, Ricardo Santos de Oliveira, Marcelo Volpon Santos, Jayme Adriano Farina Jr., Helio Rubens Machado

Original Paper

Natural history of traumatic meningeal bleeding in infants: semiquantitative analysis of serial CT scans in corroborated cases

Matthieu Vinchon, Marie Desurmont, Gustavo Soto-Ares, Sabine De Foort-Dhellemmes

Original Paper

Dimensions of the craniocervical junction in longitudinal analysis of normal growth

Heidi Arponen, Marjut Evälahti, Janna Waltimo-Sirén

Original Paper

The incidence of Chiari malformation in nonsyndromic, single suture craniosynostosis

Junnu Leikola, Virve Koljonen, Leena Valanne, Jyri Hukki

Original Paper

Cerebrovascular physiology in perinates with congenital hydrocephalus

William C. Hanigan, Donna Bogner

Original Paper

Perforation holes in ventricular catheters—is less more?

Ulrich W. Thomale, Henning Hosch, Arend Koch, Matthias Schulz, Giesela Stoltenburg, Ernst-Johannes Haberl, Christian Sprung

Original Paper

What should we do with a discontinued shunt?

Yun-Ho Lee, Eun Kyung Park, Dong-Seok Kim, Joong-Uhn Choi, Kyu-Won Shim

Original Paper

Spectroscopy of untreated pilocytic astrocytomas: do children and adults share some metabolic features in addition to their morphologic similarities?

Luciana Porto, Matthias Kieslich, Kea Franz, Thomas Lehrbecher, Stefan Vlaho, Ulrich Pilatus, Elke Hattingen

Original Paper

β1 Integrin and VEGF expression in an experimental model of brain tissue heterotopia in the lung

Paulo Roberto Veiga Quemelo, Deise Lucia Chesca Simões, Luiz Cesar Peres

Original Paper

Vagal nerve stimulation for drug-resistant epilepsies in different age, aetiology and duration

Gabriella Colicchio, Domenico Policicchio, Giulia Barbati, Elisabetta Cesaroni, Filomena Fuggetta, Mario Meglio, Fabio Papacci, Franco Rychlicki, Massimo Scerrati, Nelia Zamponi

Original Paper

Intracranial hydatid cyst in children: report of 30 cases

Sailike Duishanbai, Dangmuren Jiafu, Huairong Guo, Chen Liu, Bo Liu, Maimaitiaili Aishalong, Maimaitili Mijiti, Hao Wen

Case Report

Surgical treatment of primary intracranial myxoma in a child following radiotherapy: case report and review of the literature

Oliver M. Mueller, Johannes A. P. van de Nes, Regina Wieland, Beate Schoch, Ulrich Sure

Case Report

Pediatric cervical chordoma: report of two cases and a review of the current literature

Gwi Hyun Choi, Moon-Sool Yang, Do Heum Yoon, Hyun Chyul Shin, Keung Nyun Kim, Seong Yi, Dong Yeop Lee, Poong Gi Ahn, Yoon Ha

Case Report

An unusual loss of EGFR gene copy in glioblastoma multiforme in a child: a case report and analysis of a successfully derived HGG-02 cell line

Renata Veselska, Jan Skoda, Tomas Loja, Karel Zitterbart, Zdenek Pavelka, Jana Smardova, Iveta Valaskova, Marketa Hermanova, Jaroslav Sterba

Case Report

Intradural lipoma of the cervicothoracic spinal cord with intracranial extension

Ahmet Metin Şanlı, Erhan Türkoğlu, Ramazan Kahveci, Zeki Şekerci

Case Report

An endodermal cyst mimicking an intra-axial tumor in the medulla oblongata

Jin Mo Cho, Jung Yong Ahn, Sun Ho Kim, Kyu Sung Lee, Jong Hee Chang

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.