Skip to main content
Erschienen in:

10.03.2023 | Original Paper

Clinical and radiographic outcomes after paediatric supracondylar humeral fractures treated with combined intramedullary and lateral wire fixation: our experience in fifty-one cases

verfasst von: Aymen Ben Fredj, Hedi Rbai, Farouk Chatbouri, Marouene Berriri, Abderrahmen Daadoucha, Anouar Boughattas

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 12/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Displaced supracondylar humerus fractures in children are known for their high rate of complications and require urgent surgical treatment. Basically, there are two methods of fracture fixation: the lateral pin technique and the crossed pin technique. However, the best technique remains debated. The aim of this study was to evaluate the clinical and radiographic outcomes of our method of fixation using combined intramedullary and lateral wires for treatment of displaced supracondylar humeral fractures in paediatric patients.

Method

Fifty-one paediatric patients were treated for displaced supracondylar humeral fractures. The method of fracture fixation used consists of two Kirschner wires inserted one intramedullary and the other laterally. Clinical and radiographic outcomes were assessed at last follow-up.

Results

According to Gartland’s classification, 17 fractures (33%) were type 2 and 34 (67%) were type 3. The mean follow-up period was 7.8 months. Functional outcome according to Flynn’s criteria was satisfactory in all cases with 92% graded as excellent or good. Cosmetic outcome according to Flynn’s criteria was satisfactory in all cases. Radiologically, at last follow-up, the mean Baumann angle was 69° (63–82°) and the mean lateral capitellohumeral angle was 41° (32–50°).

Conclusion

Patients managed with combined intramedullary and lateral wires experience satisfactory results. Moreover, this technique, without risk for the ulnar nerve, can be interesting in the treatment of infrafossal fractures and fractures with anterior displacement.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Gartland JJ (1959) Management of supracondylar fractures of the humerus in children. Surg Gynecol Obstet 109:145–154PubMed Gartland JJ (1959) Management of supracondylar fractures of the humerus in children. Surg Gynecol Obstet 109:145–154PubMed
5.
Zurück zum Zitat Flynn JC, Matthews JG, Benoit RL (1974) Blind pinning of displaced supracondylar fractures of the humerus in children. Sixteen years’ experience with long-term follow-up. J Bone Joint Surg Am 56:263–272CrossRefPubMed Flynn JC, Matthews JG, Benoit RL (1974) Blind pinning of displaced supracondylar fractures of the humerus in children. Sixteen years’ experience with long-term follow-up. J Bone Joint Surg Am 56:263–272CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Gordon JE, Patton CM, Luhmann SJ, Bassett GS, Schoenecker PL (2001) Fracture stability after pinning of displaced supracondylar distal humerus fractures in children. J Pediatr Orthop 21:313–318CrossRefPubMed Gordon JE, Patton CM, Luhmann SJ, Bassett GS, Schoenecker PL (2001) Fracture stability after pinning of displaced supracondylar distal humerus fractures in children. J Pediatr Orthop 21:313–318CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Wilkins KE (1991) Changing patterns in the management of fractures in children. Clin Orthop Relat Res 264:136–155CrossRef Wilkins KE (1991) Changing patterns in the management of fractures in children. Clin Orthop Relat Res 264:136–155CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Tangadulrat P, Adulkasem N, Suganjanasate K, Wongcharoenwatana J, Ariyawatkul T, Kaewpornsawan K, Chotigavanichaya C, Eamsobhana P (2022) Is subclassification of Gartland extension-type pediatric supracondylar fracture into types IIA and IIB necessary for treatment decision? A result of pediatric orthopedist’s survey and review of literature. J Pediatr Orthop B. https://doi.org/10.1097/BPB.0000000000001035 Tangadulrat P, Adulkasem N, Suganjanasate K, Wongcharoenwatana J, Ariyawatkul T, Kaewpornsawan K, Chotigavanichaya C, Eamsobhana P (2022) Is subclassification of Gartland extension-type pediatric supracondylar fracture into types IIA and IIB necessary for treatment decision? A result of pediatric orthopedist’s survey and review of literature. J Pediatr Orthop B. https://​doi.​org/​10.​1097/​BPB.​0000000000001035​
Metadaten
Titel
Clinical and radiographic outcomes after paediatric supracondylar humeral fractures treated with combined intramedullary and lateral wire fixation: our experience in fifty-one cases
verfasst von
Aymen Ben Fredj
Hedi Rbai
Farouk Chatbouri
Marouene Berriri
Abderrahmen Daadoucha
Anouar Boughattas
Publikationsdatum
10.03.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 12/2023
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-023-05765-2

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. Zur Fortbildung und Wissenserweiterung, verfasst und geprüft von Expertinnen und Experten der Gesellschaft für Arthroskopie und Gelenkchirurgie (AGA).


Jetzt entdecken!

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

Knapp 2% mit Infektionen nach Hüftfraktur-Op.

Infekte im Op.-Bereich sind die häufigsten spezifischen Komplikationen nach einer Hüftfraktur-Op. Längerfristig machen vor allem ein Versagen der Fixierung sowie periprothetische oder periimplantäre Frakturen zu schaffen. Darauf deutet eine Analyse von 95 Studien.

Hamstring-Reparatur des Kreuzbandes ist revisionsanfällig

Die operative Rekonstruktion eines gerissenen vorderen Kreuzbandes löst die Probleme nicht immer dauerhaft. Wie oft, wann und warum Revisionseingriffe fällig werden, haben norwegische Orthopäden untersucht.

Ab sofort gelten die neuen Verordnungsausnahmen für Lipidsenker

Freie Fahrt für Lipidsenker? Das nicht, doch mit niedrigerem Schwellenwert fürs Infarktrisiko und neuen Indikationen hat der G-BA die Verordnungs-Handbremse ein gutes Stück weit gelockert.

Aerobes Training hilft bei Fibromyalgie

Sport im aeroben Bereich ist ein veritables Mittel, um die Schmerzen von Menschen mit Fibromyalgie zu reduzieren, wie eine Metaanalyse zeigt. Frequenz, Dauer und Intensität der Übungen geben den Ausschlag.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.