Zum Inhalt

Clinical Characteristics and Outcomes of Children with Acute Catastrophic Brain Injury: A 13-Year Retrospective Cohort Study

  • 10.12.2021
  • Original work
Erschienen in:

Abstract

Background

The purpose of this study was to describe and analyze clinical characteristics and outcomes in children with acute catastrophic brain injury (CBI).

Methods

This was a single-center, 13-year (2008–2020) retrospective cohort study of children in the pediatric and cardiac intensive care units with CBI, defined as (1) acute neurologic injury based on clinical and/or imaging findings, (2) the need for life-sustaining intensive care unit therapies, and (3) death or survival with a Glasgow Coma Scale score < 13 at discharge. Patients were excluded if they were discharged directly to home < 14 days from admission or had a chronic neurologic condition with a baseline Glasgow Coma Scale score < 13. The association between the primary outcome of death and clinical variables was analyzed by using Kaplan–Meier estimates and multivariable Cox proportional hazard models. Outcomes assessed after discharge were technology dependence, neurologic deficits, and Functional Status Score. Improved functional status was defined as a change in total Functional Status Score \(\ge \) 2.

Results

Of 106 patients (58% boys, median age 3.9 years) with CBI, 86 (81%) died. Withdrawal of life-sustaining therapies was the most common cause of death (60 of 86, 70%). In our multivariable analysis, each unit increase in admission pediatric sequential organ failure assessment score was associated with 10% greater hazard of death (hazard ratio 1.10, 95% confidence interval 1.04–1.17, p < .01). After controlling for admission pediatric sequential organ failure assessment scores, compared with those of patients with traumatic brain injury, all other etiologies of CBI were associated with a greater hazard of death (p = .02; hazard ratio 3.76–10). The median survival time for the cohort was 22 days (95% confidence interval 14–37 days). Of 23 survivors to hospital discharge, 20 were still alive after a median of 2 years (interquartile range 1–3 years), 6 of 20 (30%) did not have any technology dependence, 12 of 20 (60%) regained normal levels of alertness and responsiveness, and 15 of 20 (75%) had improved functional status.

Conclusions

Most children with acute CBI died within 1 month of hospitalization. Having traumatic brain injury as the etiology of CBI was associated with greater survival, whereas increased organ dysfunction score on admission was associated with a higher hazard of mortality. Of the survivors, some recovered consciousness and functional status and did not require permanent technology dependence. Larger prospective studies are needed to improve prediction of CBI among critically ill children, understand factors guiding clinician and family decisions on the continuation or withdrawal of life-sustaining treatments, and characterize the natural history and long-term outcomes among CBI survivors.
Titel
Clinical Characteristics and Outcomes of Children with Acute Catastrophic Brain Injury: A 13-Year Retrospective Cohort Study
Verfasst von
Kerri L. LaRovere
Bradley J. De Souza
Eliza Szuch
David K. Urion
Sally H. Vitali
Bo Zhang
Robert J. Graham
Alon Geva
Robert C. Tasker
Publikationsdatum
10.12.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Neurocritical Care / Ausgabe 3/2022
Print ISSN: 1541-6933
Elektronische ISSN: 1556-0961
DOI
https://doi.org/10.1007/s12028-021-01408-9
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Kompaktes Leitlinien-Wissen Neurologie (Link öffnet in neuem Fenster)

Mit medbee Pocketcards schnell und sicher entscheiden.
Leitlinien-Wissen kostenlos und immer griffbereit auf ihrem Desktop, Handy oder Tablet.

Neu im Fachgebiet Neurologie

Als Kind pummelig, als Erwachsener geistig weniger flexibel

Wer bereits in der Kindheit oder Jugend ein ungünstiges kardiovaskuläres Risikoprofil aufweist, muss im jungen Erwachsenenalter mit kognitiven Nachteilen rechnen.

Gesunder Lebensstil bei Parkinson essenziell

Wie sehr Menschen mit Parkinson von körperlicher Aktivität, mediterraner Ernährung und Entspannungsübungen profitieren, zeigt ein Review im Fachblatt „Lancet“. Betroffene können mit entsprechenden Maßnahmen eine deutlich verbesserte Lebensqualität erreichen.

RNA-basierte CAR-T-Zell-Therapie hält Myasthenie in Schach

Eine gegen BCMA gerichtete Therapie mit CAR-T-Zellen kann eine schwere Myasthenia gravis über ein Jahr hinweg gut kontrollieren. Der RNA-basierte Ansatz verursacht zudem kaum Nebenwirkungen, erfordert aber sechs wöchentliche Infusionen.

Demenzrisiko: Keine Angst vor fettem Käse!

  • 14.01.2026
  • Demenz
  • Nachrichten

Wer sich täglich ein Stück fetten Käse gönnt oder auf fette Sahne schwört, darf sich über ein vermindertes Demenzrisiko freuen. Dass Milchfett vor Demenz schützt, lässt sich daraus allerdings nicht unbedingt schließen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Die Leitlinien für Ärztinnen und Ärzte, Untersuchung eines adipösen Kindes/© Colourbox (Symbolbild mit Fotomodell), Senior mit Parkinson hält den Löffel mit zwei Händen/© MarianVejcik / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodell), Störung der Lidhebung bei Myasthenia gravis/© Alessandro Grandini / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Person hält ein Glas Milch in beiden Händen/© Africa Studio / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)