Zum Inhalt

Clinical, Immunological, and Genetic Features in Patients with NFKB1 and NFKB2 Mutations: a Systematic Review

  • 01.10.2024
  • Review
Erschienen in:

Abstract

Background

Inborn errors of immunity (IEIs) encompass various diseases with diverse clinical and immunological symptoms. Determining the genotype–phenotype of different variants in IEI entity precisely is challenging, as manifestations can be heterogeneous even in patients with the same mutated gene.

Objective

In the present study, we conducted a systematic review of patients recorded with NFKB1 and NFKB2 mutations, two of the most frequent monogenic IEIs.

Methods

The search for relevant literature was conducted in databases including Web of Science, PubMed, and Scopus. Information encompassing demographic, clinical, immunological, and genetic data was extracted from cases reported with mutations in NFKB1 and NFKB2. The comprehensive features of manifestations in patients were described, and a comparative analysis of primary characteristics was conducted between individuals with NFKB1 loss of function (LOF) and NFKB2 (p52-LOF/IκBδ-gain of function (GOF)) variants.

Results

A total of 397 patients were included in this study, 257 had NFKB1 mutations and 140 had NFKB2 mutations. There were 175 LOF cases in NFKB1 and 122 p52LOF/IκBδGOF cases in NFKB2 pivotal groups with confirmed functional implications. NFKB1LOF and p52LOF/IκBδGOF predominant cases (81.8% and 62.5% respectively) initially presented with a CVID-like phenotype. Patients with NFKB1LOF variants often experienced hematologic autoimmune disorders, whereas p52LOF/IκBδGOF patients were more susceptible to other autoimmune diseases. Viral infections were markedly higher in p52LOF/IκBδGOF cases compared to NFKB1LOF (P-value < 0.001). NFKB2 (p52LOF/IκBδGOF) patients exhibited a greater prevalence of ectodermal dysplasia and pituitary gland involvement than NFKB1LOF patients. Most NFKB1LOF and p52LOF/IκBδGOF cases showed low CD19 + B cells, with p52LOF/IκBδGOF having more cases of this type. Low memory B cells were more common in p52LOF/IκBδGOF patients.

Conclusions

Patients with NFKB2 mutations, particularly p52LOF/IκBδGOF, are at higher risk of viral infections, pituitary gland involvement, and ectodermal dysplasia compared to patients with NFKB1LOF mutations. Genetic testing is essential to resolve the initial complexity and confusion surrounding clinical and immunological features. Emphasizing the significance of functional assays in determining the probability of correlations between mutations and immunological and clinical characteristics of patients is crucial.
Titel
Clinical, Immunological, and Genetic Features in Patients with NFKB1 and NFKB2 Mutations: a Systematic Review
Verfasst von
Nazanin Fathi
Matineh Nirouei
Zahra Salimian Rizi
Saba Fekrvand
Hassan Abolhassani
Fereshte Salami
Arsh Haj Mohamad Ebrahim Ketabforoush
Gholamreza Azizi
Amene Saghazadeh
Marzie Esmaeili
Amir Almasi-Hashiani
Nima Rezaei
Publikationsdatum
01.10.2024
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Clinical Immunology / Ausgabe 7/2024
Print ISSN: 0271-9142
Elektronische ISSN: 1573-2592
DOI
https://doi.org/10.1007/s10875-024-01763-0
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Kompaktes Leitlinien-Wissen Innere Medizin (Link öffnet in neuem Fenster)

Mit medbee Pocketcards schnell und sicher entscheiden.
Leitlinien-Wissen kostenlos und immer griffbereit auf ihrem Desktop, Handy oder Tablet.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Wie vorgehen bei erhöhtem Troponin ohne erkennbare Myokardschädigung?

Erhöhte kardiale Troponine gelten als Schlüsselmarker des Myokardinfarkts. In seltenen Fällen beruhen stark erhöhte Werte jedoch nicht auf einer Myokardschädigung, sondern auf Störfaktoren. Wie sollte man mit einem derartigen Verdacht umgehen?

Liposuktion therapiert das Lipödem am effektivsten

Für die Therapie von Patientinnen – betroffen sind fast ausschließlich Frauen – mit Lipödem existiert eine Reihe von Optionen, mit einem eindeutigen Favoriten in puncto Effektivität. Ein großes Problem ist jedoch die korrekte Diagnose.

Lässt sich L-Thyroxin auch zum Frühstück einnehmen?

Ergebnisse einer kleinen randomisierten Studie aus den Niederlanden legen nahe, dass sich unter einer gewissen Dosisanpassung L-Thyroxin auch zum Essen einnehmen lässt, anstatt nüchtern vor der Mahlzeit. Optimalerweise würden die Ergebnisse indes noch in größeren Analysen bestätigt werden.

Massiv erhöhtes CA 19-9 weckt falschen Krebsverdacht

Massiver Gewichtsverlust, erhöhte Cholestaseparameter und ein extrem hoher Wert des Tumormarkers CA-19-9 bei einem Diabetiker werden als Zeichen eines Pankreaskarzinoms gedeutet. Doch Krebsangst und Tumorsuche hätten dem Mann erspart werden können.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Die Leitlinien für Ärztinnen und Ärzte, Mann mit Frühstück und Tablettenbox/© Pierre Lombard / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Blutabnahme /© © Chutipon / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)