Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 11/2019

23.10.2019 | Original Article

Clinical, oncological, and functional outcomes of Da Vinci (Xi)–assisted versus conventional laparoscopic resection for rectal cancer: a prospective, controlled cohort study of 51 consecutive cases

verfasst von: C. Galata, G. Vassilev, F. Haas, P. Kienle, S. Büttner, C. Reißfelder, Julia Hardt

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 11/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Despite the increasing use of telemanipulators in colorectal surgery, an additional benefit in terms of improved perioperative results is not proven. The aim of the study was to compare clinical, oncological, and functional results of Da Vinci (Xi)–assisted versus conventional laparoscopic (low) anterior resection for rectal cancer.

Methods

Monocenter, prospective, controlled cohort study with a 12-month follow-up of bladder and sexual function using the validated questionnaires International Prostate Symptom Score, International Index of Erectile Function, and Female Sexual Function Index.

Results

Fifty-one patients were included (18, Da Vinci (Xi) assisted; 33, conventional laparoscopy). Conversion to an open approach was more common in the Da Vinci cohort (p = 0.012). In addition, surgery and resumption of a normal diet took longer in the robotic group (p = 0.005; p = 0.042). Surgical morbidity and oncological quality did not differ. There was no difference in most functional domains, except for worsened ability to orgasm (p = 0.047) and sexual satisfaction (p = 0.034) in women after conventional laparoscopy. Moreover, we found a higher rate of improved bladder function in the conventional laparoscopy group (p = 0.023) and less painful sexual intercourse among women in the robot-assisted group (p = 0.049).

Conclusion

In contrast to the ROLARR trial, a higher conversion rate was found in the robotic cohort, which may in part be explained by a learning curve effect. Nevertheless, the Da Vinci–assisted approach showed favorable results regarding sexual function.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Green BL, Marshall HC, Collinson F, Quirke P, Guillou P, Jayne DG, Brown JM (2013) Long-term follow-up of the Medical Research Council CLASICC trial of conventional versus laparoscopically assisted resection in colorectal cancer. Br J Surg 100(1):75–82. https://doi.org/10.1002/bjs.8945 CrossRefPubMed Green BL, Marshall HC, Collinson F, Quirke P, Guillou P, Jayne DG, Brown JM (2013) Long-term follow-up of the Medical Research Council CLASICC trial of conventional versus laparoscopically assisted resection in colorectal cancer. Br J Surg 100(1):75–82. https://​doi.​org/​10.​1002/​bjs.​8945 CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Barry MJ, Fowler FJ Jr, O’Leary MP, Bruskewitz RC, Holtgrewe HL, Mebust WK, Cockett AT (1992) The American Urological Association symptom index for benign prostatic hyperplasia. The Measurement Committee of the American Urological Association. J Urol 148(5):1549–1557 discussion 1564CrossRef Barry MJ, Fowler FJ Jr, O’Leary MP, Bruskewitz RC, Holtgrewe HL, Mebust WK, Cockett AT (1992) The American Urological Association symptom index for benign prostatic hyperplasia. The Measurement Committee of the American Urological Association. J Urol 148(5):1549–1557 discussion 1564CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Rosen RC, Riley A, Wagner G, Osterloh IH, Kirkpatrick J, Mishra A (1997) The international index of erectile function (IIEF): a multidimensional scale for assessment of erectile dysfunction. Urology 49(6):822–830CrossRef Rosen RC, Riley A, Wagner G, Osterloh IH, Kirkpatrick J, Mishra A (1997) The international index of erectile function (IIEF): a multidimensional scale for assessment of erectile dysfunction. Urology 49(6):822–830CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Thirlaway K, Fallowfield L, Cuzick J (1996) The Sexual Activity Questionnaire: a measure of women’s sexual functioning. Qual Life Res 5(1):81–90CrossRef Thirlaway K, Fallowfield L, Cuzick J (1996) The Sexual Activity Questionnaire: a measure of women’s sexual functioning. Qual Life Res 5(1):81–90CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Dindo D, Demartines N, Clavien PA (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240(2):205–213CrossRef Dindo D, Demartines N, Clavien PA (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240(2):205–213CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Jayne D, Pigazzi A, Marshall H, Croft J, Corrigan N, Copeland J, Quirke P, West N, Rautio T, Thomassen N, Tilney H, Gudgeon M, Bianchi PP, Edlin R, Hulme C, Brown J (2017) Effect of robotic-assisted vs conventional laparoscopic surgery on risk of conversion to open laparotomy among patients undergoing resection for rectal cancer: the ROLARR randomized clinical trial. JAMA 318(16):1569–1580. https://doi.org/10.1001/jama.2017.7219 CrossRefPubMedPubMedCentral Jayne D, Pigazzi A, Marshall H, Croft J, Corrigan N, Copeland J, Quirke P, West N, Rautio T, Thomassen N, Tilney H, Gudgeon M, Bianchi PP, Edlin R, Hulme C, Brown J (2017) Effect of robotic-assisted vs conventional laparoscopic surgery on risk of conversion to open laparotomy among patients undergoing resection for rectal cancer: the ROLARR randomized clinical trial. JAMA 318(16):1569–1580. https://​doi.​org/​10.​1001/​jama.​2017.​7219 CrossRefPubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Jimenez-Rodriguez RM, Rubio-Dorado-Manzanares M, Diaz-Pavon JM, Reyes-Diaz ML, Vazquez-Monchul JM, Garcia-Cabrera AM, Padillo J, De la Portilla F (2016) Learning curve in robotic rectal cancer surgery: current state of affairs. Int J Color Dis 31(12):1807–1815. https://doi.org/10.1007/s00384-016-2660-0 CrossRef Jimenez-Rodriguez RM, Rubio-Dorado-Manzanares M, Diaz-Pavon JM, Reyes-Diaz ML, Vazquez-Monchul JM, Garcia-Cabrera AM, Padillo J, De la Portilla F (2016) Learning curve in robotic rectal cancer surgery: current state of affairs. Int J Color Dis 31(12):1807–1815. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00384-016-2660-0 CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Morelli L, Ceccarelli C, Di Franco G, Guadagni S, Palmeri M, Caprili G, D’Isidoro C, Marciano E, Pollina L, Campani D, Massimetti G, Di Candio G, Mosca F (2016) Sexual and urinary functions after robot-assisted versus pure laparoscopic total mesorectal excision for rectal cancer. Int J Color Dis 31(4):913–915. https://doi.org/10.1007/s00384-015-2301-z CrossRef Morelli L, Ceccarelli C, Di Franco G, Guadagni S, Palmeri M, Caprili G, D’Isidoro C, Marciano E, Pollina L, Campani D, Massimetti G, Di Candio G, Mosca F (2016) Sexual and urinary functions after robot-assisted versus pure laparoscopic total mesorectal excision for rectal cancer. Int J Color Dis 31(4):913–915. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00384-015-2301-z CrossRef
Metadaten
Titel
Clinical, oncological, and functional outcomes of Da Vinci (Xi)–assisted versus conventional laparoscopic resection for rectal cancer: a prospective, controlled cohort study of 51 consecutive cases
verfasst von
C. Galata
G. Vassilev
F. Haas
P. Kienle
S. Büttner
C. Reißfelder
Julia Hardt
Publikationsdatum
23.10.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 11/2019
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-019-03397-w

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2019

International Journal of Colorectal Disease 11/2019 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.