Zum Inhalt

Clinical Research in Cardiology

Ausgabe 2/2025 Spotlight: Right ventricular function, pulmonary hypertension and tricuspid valve repair

Inhalt (15 Artikel)

Impact of right ventricular-to-pulmonary artery coupling on remodeling and outcome in patients undergoing transcatheter edge-to-edge mitral valve repair

  • Open Access
  • Original Paper

Matthias Koschutnik, Carolina Donà, Christian Nitsche, Andreas A. Kammerlander, Varius Dannenberg, Christina Brunner, Sophia Koschatko, Katharina Mascherbauer, Gregor Heitzinger, Kseniya Halavina, Georg Spinka, Max-Paul Winter, Martin Hülsmann, Philipp E. Bartko, Christian Hengstenberg, Julia Mascherbauer, Georg Goliasch

Healthcare resource utilisation and associated costs after low-risk pulmonary embolism: pre-specified analysis of the Home Treatment of Pulmonary Embolism (HoT-PE) study

  • Open Access
  • Original Paper

Ioannis T. Farmakis, Klaus Kaier, Lukas Hobohm, Katharina Mohr, Luca Valerio, Stefano Barco, Stavros V. Konstantinides, Harald Binder

Incidence and clinical impact of renal failure and bleeding following transcatheter tricuspid valve annuloplasty

  • Open Access
  • Original Paper

Thorsten Gietzen, Jan Althoff, Laurin Ochs, Muhammed Gerçek, Jennifer von Stein, Caroline Hasse, Christos Iliadis, Kai Friedrichs, Volker Rudolph, Stephan Baldus, Roman Pfister, Maria Isabel Körber

Role of preexisting right ventricular remodeling in symptoms and prognosis after transcatheter tricuspid valve repair

  • Open Access
  • Original Paper

Marc-André Ehrenfels, Caroline Fretter, Jennifer von Stein, Maria Isabel Körber, Hendrik Wienemann, Stephan Baldus, Roman Pfister, Christos Iliadis

Impact of pulmonary hypertension on outcomes after TEER in patients suffering from mitral regurgitation

  • Open Access
  • Original Paper

Philippa Jaeger, Ioannis Toskas, Jessica-Kristin Henes, Serhii Shcherbyna, Frederic Schwarz, Miriam Euper, Peter Seizer, Harald Langer, Andreas E. May, Tobias Geisler, Meinrad Gawaz, Jürgen Schreieck, Dominik Rath

Frequency, characteristics and risk assessment of pulmonary arterial hypertension with a left heart disease phenotype

  • Open Access
  • Original Paper

Matteo Toma, Giulio Savonitto, Carlo Maria Lombardi, Edoardo Airò, Mauro Driussi, Piero Gentile, Luke Howard, Martina Moschella, Emma Di Poi, Matteo Pagnesi, Simonetta Monti, Valentino Collini, Luciana D’Angelo, Veronica Vecchiato, Alberto Giannoni, Marianna Adamo, Davide Barbisan, Carolina Bauleo, Andrea Garascia, Marco Metra, Gianfranco Sinagra, Francesco Lo Giudice, Davide Stolfo, Pietro Ameri

Right ventricular to pulmonary artery coupling in patients with different types of aortic stenosis undergoing TAVI

  • Open Access
  • Original Paper

Julius Steffen, Melanie Lux, Thomas J. Stocker, Nikolaus Kneidinger, Kornelia Löw, Philipp M. Doldi, Magda Haum, Julius Fischer, Lukas Stolz, Hans Theiss, Konstantinos Rizas, Daniel Braun, Martin Orban, Sven Peterß, Jörg Hausleiter, Steffen Massberg, Simon Deseive

BMP10 reflects pre-capillary pulmonary hemodynamics: association of biomarkers and hemodynamic parameters in pulmonary hypertension

  • Open Access
  • Original Paper

Elisa Hennings, Stefanie Aeschbacher, Michael Coslovsky, Rebecca E. Paladini, Gian Voellmin, Maurin Lampart, André Ziegler, Christian Müller, David Conen, Christine S. Zuern, Michael Kühne, Stefan Osswald, Otmar Pfister

Robustness of tricuspid regurgitation reduction at 1 year following edge-to-edge repair for primary tricuspid regurgitation

  • Original Paper

Felix Rudolph, Muhammed Gerçek, Johannes Kirchner, Maria Ivannikova, Kai P. Friedrichs, Tanja K. Rudolph, Volker Rudolph, Martin Andreas, Anna Bartunek, Philipp E. Bartko, Varius Dannenberg

Exercise testing in patients with tricuspid regurgitation undergoing transcatheter tricuspid valve intervention

  • Open Access
  • Original Paper

Muhammed Gerçek, Maria Ivannikova, Arseniy Goncharov, Mustafa Gerçek, Maximilian Mörsdorf, Johannes Kirchner, Felix Rudolph, Tanja K. Rudolph, Volker Rudolph, Kai P. Friedrichs, Daniel Dumitrescu

Long-term outcomes with medical therapy, transcatheter repair, or surgery for isolated tricuspid regurgitation: a systematic review and network meta-analysis

  • Original Paper

Tetsuya Saito, Toshiki Kuno, Tadao Aikawa, Hiroki A. Ueyama, Polydoros N. Kampaktsis, Dhaval Kolte, Naoki Misumida, Hisato Takagi, Yousif Ahmad, Tsuyoshi Kaneko, Alan Zajarias, Azeem Latib

Right ventricular function and dimensions in patients undergoing transcatheter aortic valve replacement assessed by three-dimensional echocardiography

  • Open Access
  • Letter to the Editors

Lukas Stolz, Simon Schmid, Julius Steffen, Philipp M. Doldi, Hans D. Theiss, Kornelia Löw, Magda Haum, Steffen Massberg, Jörg Hausleiter, Simon Deseive

Correction: Robustness of tricuspid regurgitation reduction at 1 year following edge-to-edge repair for primary tricuspid regurgitation

  • Correction

Felix Rudolph, Muhammed Gerçek, Johannes Kirchner, Maria Ivannikova, Kai P. Friedrichs, Tanja K. Rudolph, Volker Rudolph, Martin Andreas, Anna Bartunek, Philipp E. Bartko, Varius Dannenberg

Aktuelle Ausgaben

Scrollen für mehr

Benutzen Sie die Pfeiltasten für mehr

Scrollen oder Pfeiltasten für mehr

Neu im Fachgebiet Kardiologie

Uterusmyome sind mit Atherosklerose assoziiert

Frauen mit Uterusmyomen tragen ein höheres Risiko, atherosklerotische Komplikationen zu entwickeln, wie eine große populationsbasierte Kohortenstudie ans Licht gebracht hat.

Zahl der Schocks sagt nichts über KHK-Last

Die Annahme, dass beim außerklinischen Kreislaufstillstand (OHCA) die Zahl der notwendigen Defibrillationen den Schweregrad einer zugrunde liegenden KHK widerspiegelt, trifft wohl nicht zu. Als Selektionskriterium für eine Koronarangiografie taugt sie daher nicht.

Woran versterben Super-Ager?

Auch wer in subjektiv guter Verfassung 80 Jahre oder älter wird, verstirbt letztlich an ähnlichen Ursachen wie weniger Fitte. Dafür sprechen zumindest Daten aus dem US-amerikanischen National Health Interview Survey.

Vorhofflimmern: Kaffee senkt in Studie Rückfallquote

Wer an Vorhofflimmern leidet, muss nicht aus Angst vor proarrhythmogenen Effekten auf Kaffee verzichten. Aktuelle Daten legen vielmehr nahe, dass ein moderater regelmäßiger Konsum das Rückfallrisiko nach Kardioversion verringert.

EKG Essentials: EKG befunden mit System

In diesem CME-Kurs können Sie Ihr Wissen zur EKG-Befundung anhand von zwölf Video-Tutorials auffrischen und 10 CME-Punkte sammeln.
Praxisnah, relevant und mit vielen Tipps & Tricks vom Profi.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Defibrillation Herzkreislaufstillstand/© Pixel_away / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodellen), Ältere Frau mit Hanteln/© Satjawat / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Frau hält Espressotasse/© Pinkybird / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodell), EKG befunden mit System - EKG Essential/© Springer Medizin Verlag GmbH