Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 5/2018

13.10.2017 | Original Scientific Report

Clock-Drawing Test as a Bedside Assessment of Post-operative Delirium Risk in Elderly Patients with Accidental Hip Fracture

verfasst von: Claudia C. Vasilian, Simona C. Tamasan, Diana Lungeanu, Dan V. Poenaru

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 5/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Currently applied cognitive tests for assessing the risk of post-operative delirium require time and specialised medical staff, in addition to the patients’ mental strain. We investigated the four-point scoring Clock-Drawing Test (CDT-4) as a preoperative independent predictor for post-operative delirium.

Methods

A total of 100 consecutive patients aged over 65 years admitted for accidental hip fracture were assessed for delirium using the Confusion Assessment Method Scale. The cognitive function was rated with mini–mental state examination, Montreal Cognitive Assessment Scale (MoCA), and CDT-4. Descriptive statistics were performed, and a logistic regression model for post-operative delirium was applied.

Results

Out of the 100 enrolled patients 98 underwent hip repair surgery and 65 (66%) had post-operative delirium, with 24 (42%) incident cases. The median (IQR) ages were 78 (72–83) and 84 (80–87) years for the non-delirium and post-operative delirium groups, respectively. The logistic regression concluded with age and CDT-4 as independent preoperative predictors, while controlling for gender, pre-surgery delirium, MoCA visual, and MoCA attention: OR 1.32 [95% CI (1.099–1.585); p = 0.003] for age; OR 0.153 [95% CI (0.033–0.719); p = 0.017] for CDT-4.

Conclusions

Employing CDT-4 as a bedside assessment of delirium risk may help to preoperatively stratify and prioritise the patients for preventive perioperative care in a timely manner.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Witlox J (2010) Delirium in elderly patients and the risk of postdischarge mortality, institutionalization, and dementia: a meta-analysis. JAMA 304(4):443–451CrossRefPubMed Witlox J (2010) Delirium in elderly patients and the risk of postdischarge mortality, institutionalization, and dementia: a meta-analysis. JAMA 304(4):443–451CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Tsuruta R, Oda Y (2016) A clinical perspective of sepsis associated delirium. J Intensive Care 4(18):1–7 Tsuruta R, Oda Y (2016) A clinical perspective of sepsis associated delirium. J Intensive Care 4(18):1–7
6.
Zurück zum Zitat Oh ES, Li M, Fafowora TM et al (2014) Preoperative risk factors for postoperative delirium following hip fracture repair: a systematic review. Int J Geriatr Psychiatry 30(9):900–910CrossRefPubMedPubMedCentral Oh ES, Li M, Fafowora TM et al (2014) Preoperative risk factors for postoperative delirium following hip fracture repair: a systematic review. Int J Geriatr Psychiatry 30(9):900–910CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Yang Y, Zhao X, Dong T et al (2017) Risk factors for postoperative delirium following hip fracture repair in elderly patients: a systematic review and meta-analysis. Aging Clin Exp Res 29(2):115–126CrossRefPubMed Yang Y, Zhao X, Dong T et al (2017) Risk factors for postoperative delirium following hip fracture repair in elderly patients: a systematic review and meta-analysis. Aging Clin Exp Res 29(2):115–126CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Agrell B, Dehlin O (1998) The clock-drawing test. Age Ageing 27:399–403CrossRef Agrell B, Dehlin O (1998) The clock-drawing test. Age Ageing 27:399–403CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Shulman KI (2000) Clock-drawing: is it the ideal cognitive screening test? Int J Geriatr Psychiatry 15(6):548–561CrossRefPubMed Shulman KI (2000) Clock-drawing: is it the ideal cognitive screening test? Int J Geriatr Psychiatry 15(6):548–561CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Wei LA, Fearing MA, Sternberg EJ et al (2008) The confusion assessment method: a systematic review of current usage. J Am Geriatr Soc 56(5):823–830CrossRefPubMedPubMedCentral Wei LA, Fearing MA, Sternberg EJ et al (2008) The confusion assessment method: a systematic review of current usage. J Am Geriatr Soc 56(5):823–830CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Inouye SK, Van Dyck CH, Alessi CA et al (1990) Clarifying confusion: the confusion assessment method. A new method for detection of delirium. Ann Intern Med 113(12):941–948CrossRefPubMed Inouye SK, Van Dyck CH, Alessi CA et al (1990) Clarifying confusion: the confusion assessment method. A new method for detection of delirium. Ann Intern Med 113(12):941–948CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR (1975) Mini-Mental State: a practice method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 12(3):189–198CrossRefPubMed Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR (1975) Mini-Mental State: a practice method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 12(3):189–198CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Nasreddine ZS, Phillips NA, Bédirian V et al (2005) The Montreal Cognitive Assessment, MoCA: a brief screening tool for mild cognitive impairment. J Am Geriatr Soc 53(4):695–699CrossRefPubMed Nasreddine ZS, Phillips NA, Bédirian V et al (2005) The Montreal Cognitive Assessment, MoCA: a brief screening tool for mild cognitive impairment. J Am Geriatr Soc 53(4):695–699CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Bruce AJ, Ritchie CW, Blizard R et al (2007) The incidence of delirium associated with orthopedic surgery: a meta-analytic review. Int Psychogeriatr 19(2):197–214CrossRefPubMed Bruce AJ, Ritchie CW, Blizard R et al (2007) The incidence of delirium associated with orthopedic surgery: a meta-analytic review. Int Psychogeriatr 19(2):197–214CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Castiglione A, Benatti A, Velardita C et al (2016) Aging, cognitive decline and hearing loss: effects of auditory rehabilitation and training with hearing aids and cochlear implants on cognitive function and depression among older adults. Audiol Neurotol 21(Suppl 1):21–28CrossRef Castiglione A, Benatti A, Velardita C et al (2016) Aging, cognitive decline and hearing loss: effects of auditory rehabilitation and training with hearing aids and cochlear implants on cognitive function and depression among older adults. Audiol Neurotol 21(Suppl 1):21–28CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Machado KL, Domiciano DS, Machado LG et al (2015) Persistent hypovitaminosis D and loss of hip bone mineral density over time as additional risk factors for recurrent falls in a population-based prospective cohort of elderly persons living in the community. The São Paulo Ageing & Health (SPAH) Study. Osteoporosis Int 26(5):1535–1542CrossRef Machado KL, Domiciano DS, Machado LG et al (2015) Persistent hypovitaminosis D and loss of hip bone mineral density over time as additional risk factors for recurrent falls in a population-based prospective cohort of elderly persons living in the community. The São Paulo Ageing & Health (SPAH) Study. Osteoporosis Int 26(5):1535–1542CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Davis DHJ, Muniz-Terrera G, Keage HAD et al (2017) Association of delirium with cognitive decline in late life: a neuropathologic study of 3 population-based cohort studies. JAMA Psychiatry 74(3):244–251CrossRefPubMed Davis DHJ, Muniz-Terrera G, Keage HAD et al (2017) Association of delirium with cognitive decline in late life: a neuropathologic study of 3 population-based cohort studies. JAMA Psychiatry 74(3):244–251CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Clock-Drawing Test as a Bedside Assessment of Post-operative Delirium Risk in Elderly Patients with Accidental Hip Fracture
verfasst von
Claudia C. Vasilian
Simona C. Tamasan
Diana Lungeanu
Dan V. Poenaru
Publikationsdatum
13.10.2017
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 5/2018
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-017-4294-y

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2018

World Journal of Surgery 5/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.